Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Jack Stuifbergen (Breedweer): "Ik verkoop geen schoonmaak, maar impact"

De schoonmaakbranche heeft de sleutel in handen voor de grote maatschappelijke thema's van dit moment. Dat is de overtuiging van Jack Stuifbergen, commercieel directeur bij schoonmaakbedrijf Breedweer. “Helaas is er nog te vaak een focus op marges en rendementen en niet op het maken van maatschappelijke impact.”

"Opdrachtgevers die niet mee willen gaan, hebben straks wat uit te leggen."

Eén van de belangrijkste maatschappelijke thema’s van dit moment is duurzaamheid. Een onderwerp dat steeds hoger op de agenda komt te staan in de branche, ziet Stuifbergen.

“Er is sprake van een kentering, maar er is ook nog een wereld te winnen. Het begint bij het stellen van de juiste vraag door de opdrachtgevers. In negentig procent van de aanbestedingen wordt de verkeerde vragen gesteld. Er is nog altijd een te sterke focus op hoe schoonmaak eruit moet zien en als het niet gaat zoals afgesproken, dan volgt een boete. Dat is te idioot voor woorden.

In negentig procent van de aanbestedingen wordt de verkeerde vragen gesteld.

"Iedere aanbestedende dienst heeft één primaire taak en dat is het dienen van het maatschappelijke belang in welke vorm dan ook. Rijkswaterstaat zorgt voor goede wegen, de Belastingdienst int belastingen et cetera. Als schoonmaakbedrijven moeten we aansluiten op die maatschappelijke taken.”

Lees ook:

Geen enkele vraag over schoonmaak

De aanbesteding van het ministerie van Defensie is volgens Stuifbergen een schoolvoorbeeld van hoe het hoort. “Joram van der Velde, categoriemanager Schoonmaak Rijk, heeft met zijn team een aanbesteding het veld ingeschoten waarin wij hebben meegewerkt aan de marktconsultatie."

Hij vervolgt: "Daarin zie je geen enkele vraag terugkomen over schoonmaak. De vragen die worden gesteld gaan over social return, social impact, klimaat, samenwerking en grip. Deze vragen hebben niets te maken met schoonmaak, maar alles met de impact die je maakt als schoonmaakbedrijf. Alle schoonmaak gerelateerde zaken worden beschreven in het programma van eisen, dus waarom zou je vragen stellen over hoe schoonmaak eruit moet zien? Dat weet de aanbestedende dienst al lang…”

Niet de prijs is bepalend, maar de maatschappelijke impact is doorslaggevend.

Niet meer opportuun

Wat is de waarde van een organisatie? Stuifbergen pleit ervoor dat organisaties gaan nadenken over deze vraag. “Je kunt wel tweehonderd miljoen euro omzet per jaar draaien, maar als je geen enkele maatschappelijke impact maakt dan ben je op langere termijn niet meer opportuun. Ik zie dat de huidige generatie en de generatie die eraan komt dit beginnen te realiseren. Als zij in de supermarkt staan en de keuze moeten maken tussen Koetjesrepen van negentig cent of Tony’s Chocolonely van drie euro, dan kiezen zij voor Tony’s. Niet de prijs is hierin bepalend, maar de maatschappelijke impact is doorslaggevend.”

Impact verkopen

Stuifbergen streeft er met zijn bedrijf ook naar om zoveel mogelijk impact te verkopen in plaats van schoonmaak. “Ik ben geen schoonmaakleverancier, ik gebruik het als middel. Vraag jij van mij impact, dan krijg je schoonmaak erbij. Onze klanten selecteren we ook met dit gedachtegoed in het achterhoofd. Mijn hogere doel daarbij is om de sector te veranderen. Om ervoor te zorgen dat we met elkaar op een bepaald niveau omgaan met onze opdrachtgevers. De schoonmaakbranche heeft de sleutel in handen om een oplossing te vinden voor de grote maatschappelijke thema’s van dit moment. Zoals beschreven in de zeventien Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Wij kunnen de verandering in gang zetten.”

Lees ook:

Nee verkopen

Opdrachtgevers die niet mee kunnen of willen gaan in het gedachtegoed van Stuifbergen, hoeven ook niet te rekenen op een samenwerking. “Ik heb grote opdrachten afgezegd of de samenwerking gestopt omdat wij geen impact konden maken of het gevoel hadden dat wij dat niet konden. Als je de noodzaak van verandering niet ziet, ben je niet onze klant.”

Stuifbergen schetst de ernst van de situatie aan de hand van een persoonlijk voorbeeld. “Ik woon in Heemskerk. Als ik uit mijn dakraam kijk zie ik de duinrand en als ik op mijn tenen ga staan zie ik de zee. Ik word angstig als ik dat zie. In het IPCC-rapport staat dat de temperatuur op aarde in 2050 met vier graden is gestegen. Dat betekent dat de poolkappen smelten en dat Heemskerk er niet meer is. Mijn kinderen kunnen nooit de zee zien vanaf de plaats waar ik sta.”

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Jack Stuifbergen: "Als je de noodzaak van verandering niet ziet, ben je niet onze klant."

Opdrachtgevers aanspreken

Schoonmaakbedrijven zijn een belangrijke schakel om organisaties aan te spreken om te veranderen, vindt Stuifbergen. “Wij komen er dagelijks over de vloer en hebben de troep in handen van onze opdrachtgevers. Elke dag worden we geconfronteerd met hoe het niet moet. Ik vind dat wij als schoonmaakbedrijven onze opdrachtgevers hierop aan moeten spreken om verandering door te kunnen voeren. Nog vaak cijferen we onszelf weg en vertikken we het om die rol op te pakken.”

Maatschappelijk impact maken

“Breedweer heeft een duidelijke missie: maatschappelijk impact maken. Het staat centraal in alle werkzaamheden”, zegt Stuifbergen. “We willen kwetsbare groepen die nu aan de zijlijn staan de arbeidsmarkt ophelpen. Zodat ze uiteindelijk in staat zijn om zelfstandig in hun levensonderhoud te voorzien. Hiermee voldoen we direct aan Sustainable Development Goal 1: geen armoede. Met dat doel kijken we naar hoe we de waarde creatie kunnen vergroten. Door bijvoorbeeld de medewerkers nog belangrijker te maken in de organisatie waar ze voor ons schoonmaken. Eigenlijk zijn ze voor die organisatie bezig.”

Ik steek mijn tijd niet in mensen die niet willen veranderen en honderd jaar doen wat ze altijd al deden.

De facilitaire dienstverlener uit Uitgeest werkt met circulaire businessmodellen, die ze meetbaar maken aan de hand van de SDG’s. “Wij maken duidelijke keuzes in het gebruik van schoonmaakmiddelen. Zo gebruiken wij de middelen van Evie Blue, producten in poedervorm. De producten worden opgestuurd per post en we laten er geen bus voor rijden. Daarmee reduceer je direct je CO2-voetprint.”

Luchtfietserij

Stuifbergen is bevlogen als hij praat over dit onderwerp, maar zijn visie wordt niet altijd geloofd door opdrachtgevers. “Ik heb zelfs van een opdrachtgever wel eens gehoord dat het luchtfietserij is. Ik ga met zo iemand de discussie niet aan. Ik steek mijn tijd niet in mensen die niet willen veranderen en honderd jaar doen wat ze altijd al deden. Dat is niet onze opdrachtgever.”

Lees ook:

“Een opdrachtgever die op zoek is naar een schoonmaakbedrijf dat alleen wil poetsen, is bij ons aan het verkeerde adres. Dan heb ik een lijstje met bedrijven die schoonmaak verkopen. Wij doen dat niet. Ik blijf bij mijn standpunten, ook omdat ik geloof dat schoonmaak gaat veranderen en de sleutel gaat zijn in de oplossing voor alle problemen die er zijn. De duimschroeven worden alleen maar strakker aangedraaid. Opdrachtgevers die hier niet in mee willen gaan hebben straks wat uit te leggen. Ze komen vanzelf wel naar ons toe. Daar ben ik van overtuigd.”


The United Front of Green Cleaners
Om in de schoonmaakbranche de focus te verleggen van het halen van rendement en winst naar het maken van maatschappelijke impact, is Breedweer een initiatief gestart. Onder de naam The United Front of Green Cleaners wil het schoonmaakbedrijf met zoveel mogelijk collega-schoonmaakbedrijven een vuist maken richting inkopers, aanbestedende diensten en opdrachtgevers. Stuifbergen: “Samen moeten we het verschil maken. Dat red ik niet alleen. Ik wil dat wij straks trots kunnen zijn op de branche, omdat wij de maatschappelijke transitie in gang hebben gezet. En door de opdrachtgevers een spiegel voor te houden dat het zo niet langer kan.”

Ook interessant:

Nieuws

Duurzaam

Partners