Update coronavirus: extra schoonmaakrondes en vrees voor gevolgen platlegging

Update coronavirus: extra schoonmaakrondes en vrees voor gevolgen platlegging

Service Management bekeek meerdere media om te zien welke invloed het coronavirus heeft op schoonmaakbedrijven, glazenwassers en hun opdrachtgevers. Schoonmaakbedrijven maken overuren, maar worden zelf ook getroffen  omdat het coronavirus de bedrijfsvoering bij hun opdrachtgevers lam legt. "Dan is er ook voor ons geen werk."Volg Service Management op LinkedIn:

Bij de NOS komt Sjoerd Voermans aan het woord. Hij heeft een schoonmaakbedrijf in Oosterhout waar zo’n 225 mensen werken. “Thuiswerken werkt vast prima op de Zuidas in Amsterdam, maar hier in het producerende Brabant wordt het lastig. Ik kan niet tegen mijn personeel zeggen: ga je eigen huis maar poetsen.”

Wie betaalt de rekening?

Hij vindt dat ondernemers nu de rekening betalen voor een maatschappelijk probleem: het indammen van het coronavirus. “In alle adviezen van de GGD en RIVM staat: uw werkgever betaalt u door. Maar wie gaat dat betalen?” Jeroen Veldboer, directeur ad interim bij branchevereniging OSB gaat daar ook op in: “We willen benadrukken dat het vinden van concrete oplossingen met eenvoudige werkwijzen bij het wegvallen van de omzet, die niet onder het normale ondernemingsrisico vallen, essentieel is.”

Glazenwassers gaan wel werken, maar niet  binnen

Glazenwassers stellen op Facebook gewoon door te willen gaan met hun dienstverlening aan particulieren, maar dan niet binnen. “Wij gaan wel werken maar drinken geen koffie of iets anders bij de klant. En hebben ook geen contact. Contant geld aannemen deden we al niet maar het is misschien wel iets om over na te denken voor degenen die het wel doen. Een griepje overleef je misschien zelf wel maar je kan het ook doorgeven aan iemand anders die het niet overleefd.” Een andere glazenwasser: “Particulierwerk is het probleem niet. De zakelijke branche is een ander verhaal. Ik heb veel scholen, zorginstellingen en horeca in mijn klantenbestand. Nou, never nooit dat je daar kunt gaan glazen wassen komende weken.” Een andere glazenwasser meent van wel. “Scholen nu juist wel. Ze zijn nu gesloten. Je kunt opdrachten van de meivakantie naar voren halen.”

Schoonmaak zelden zo belangrijk als nu

Claudia Cornelissen, eigenaar CC Facilities en mede-eigenaar van PerfectPlan Opleiding & Advies, schrijft dat er een hoop wordt gevraagd van onze schoonmaakdienstverleners. “Zowel op de werkvloer aan kennis, alertheid en aanwezigheid als in de privésituatie waarin we zoveel mogelijk sociale contacten vermijden.” Even later: “We zijn in de ban van het coronavirus en de juiste uitvoering van de schoonmaak is zelden zo belangrijk geweest als nu. Veel extra VSR-metingen worden aangevraagd om, indien nodig, te kunnen bijsturen. Ook extra trainingen worden aangevraagd met het oog op het op juiste wijze hanteren van de methodieken. Wij verbazen ons echter. Ondanks dat juist nu veel schone werkdoeken en moppen en dergelijke ingezet zouden moeten worden, gebeurt dit in de praktijk niet altijd. Mocht dit extra kosten met zich meebrengen, bijvoorbeeld de aanschaf of het wasproces, maak dit dan bespreekbaar bij de klant en kom samen tot een oplossing. Een oplossing is niet door bijvoorbeeld – dit werd bij talkshow Jinek verteld – conciërges extra laten schoonmaken. Door de werkvolgorde die deze, niet opgeleide mensen hanteren, wordt vuil verspreid in plaats van verwijderd. Bovendien hanteren zij niet de juiste werkmethodiek waardoor er geen sprake is van schoonmaken.”

Ik kan niet tegen mijn personeel zeggen: ga je eigen huis maar poetsen.

Ondertussen worden massaal bijeenkomsten afgezegd. Van voetbaltrainingen tot aan burendag. Donderdag bracht de Interclean naar buiten dat de beurs niet doorgaat. Ook OSB, SieV en VSR cancellen meetings.

Respect voor schoonmaakmedewerkers

Ook Silvia van der Linden – Deguelle, objectleidster bij Jaro facilitaire diensten, roert zich. “Ik vraag om respect voor de schoonmaakmedewerkers. Ook wij moeten aan allerlei eisen voldoen om alles zo goed mogelijk schoon te houden. Overal gesnotter en gehoest, maar wij pikken alles op. Werken met handschoenen aan. Afstand bewaren tussen jou en je klant. Wat begrijpelijk, maar soms moeilijk is. Alles extra ontsmetten, maar ook nog je gewone werkzaamheden doen. Sommige klanten eisen best veel. Das is begrijpelijk, maar hallo, wij zijn ook maar mensen. Wij kunnen niet thuis werken en doen ons stinkende best om het de klant naar de zin te maken. Dus ik heb respect voor mezelf en voor iedereen die in de schoonmaak werkt. Dat mag zeker gezegd worden, want ik heb het idee dat wij een beetje vergeten worden. Terwijl we nu juist op onze tenen lopen en extra hard moeten werken.”

Positief geteste schoonmaakster

Dagblad van het Noorden maakte eerder al melding van een positief geteste schoonmaakster. Zij werkt op de openbare basisschool Meester Vegter in Emmen. De school kreeg zaterdag 8 maart het bericht dat de schoonmaakster positief is getest. Toen zij ziekteverschijnselen kreeg, heeft haar werkgever haar thuisgehouden. Haar partner werkt bij Bannink Golfkarton in Coevorden, waar bij meerdere werknemers het coronavirus is vastgesteld.

Directeur Raymond van Klinken benadrukt in een brief dat de vrouw niet met ziekteverschijnselen op school is verschenen. “En ze is al helemaal niet op school geweest terwijl er kinderen aanwezig waren. De kans dat hierdoor kinderen zijn besmet, is minimaal.” De schoonmaakster verricht doorgaans haar werkzaamheden aan het eind van de middag, als de leerlingen thuis zijn. Het schoonmaakbedrijf maakt de komende periode extra schoon, zoals deurklinken en lichtknopjes. De vrouw zit in quarantaine.

Bedrijven vragen medewerkers om thuis te werken, scholen gaan dicht... Als dat gebeurt is er ook voor ons geen werk.

Twee of drie keer per dag schoonmaken

Dagblad De Stentor spreekt Jacco Vonhof, eigenaar van Novon en voorzitter van MKB Nederland. Het schoonmaakbedrijf uit Zwolle dat wij ook al eerder spraken, draait overuren. “Bedrijven en instellingen willen extra servicerondes. Waar we eerst een keer per dag schoonmaken, vragen bedrijven en instellingen nu of we twee of drie keer per dag willen komen. Dan gaat het vooral om contactplekken zoals toiletten, wc-brillen, kranen en deurklinken. Alles om de kans op besmetting door het coronavirus kleiner te maken.” Dat geldt nog eens extra voor plaatsen waar mensen met een kwetsbare gezondheid verblijven, zegt Vonhof.

Of de extra servicerondes ook werkelijk zin hebben? “Ja, altijd. Je verlaagt het risico op besmetting. En je geeft er ook een signaal mee af aan de omgeving dat je er mee bezig bent en top of mind is.” Overigens is het nu ook weer niet dat het coronavirus kassa betekent voor de branche. “Bedrijven vragen medewerkers om thuis te werken, scholen gaan dicht… Als dat gebeurt is er ook voor ons geen werk.


LEES OOK: Coronavirus levert schoonmaakbedrijven extra omzet op


Hogeschool Rotterdam: “Extra schoonmaakrondes hebben geen zin”

De Hogeschool Rotterdam zegt advies te hebben ingewonnen bij de RIVM. “Daaruit blijkt dat extra schoonmaakrondes bovenop de zorgvuldige schoonmaak die al plaatsvindt, geen zin hebben ter voorkoming van of verspreiding van het coronavirus”, schrijft de hogeschool. “Een aantal keer extra handen wassen, is wel nuttig. Om die reden is het schoonmaakbedrijf er extra alert op dat zeepdispensers gevuld zijn en dat handdoekrollen voldoende ververst worden. Zodra het volgens advies van het RIVM nodig is, zullen zo nodig aanvullende maatregelen worden genomen. Dat is op dit moment nog niet aan de orde.”

“We houden achter voor zorgklanten”

Op de website van het medium De Noordoostpolder is Pim Hilgerdenaar, directeur van schoonmaakgroothandel Crohill uit Lelystad aan het woord. De professionele reinigings- en desinfectiemiddelen vliegen over de toonbank. “We hebben onze maximale voorraad al verdrievoudigd, maar dat hadden we beter 30 keer kunnen doen. We moeten heel veel nee verkopen.”

Crohill levert alleen aan vaste klanten. “Daar hebben we voor gehamsterd. We houden ook voldoende achter voor onze zorgklanten, want we moeten oppassen dat dit niet ten koste gaat van de echt zwakkere mensen.” Dat is ook de insteek van een fabrikant van schoonmaakmiddelen en desinfectiemiddelen die Service Management spreekt. Die wil zijn distributie eerst voorbehouden aan de zorgsector en eigen klanten. De fabrikant wordt evenwel overstelpt met belletjes van partijen die aan desinfectiemiddelen willen komen.


LEES OOK: Handhygiëne: alles over handen wassen én drogen


Speciale Coronastuurgroep

Asito heeft een speciale webpagina voor haar klanten in het leven geroepen. Daar schrijft het schoonmaakbedrijf: “We hebben een speciale coronastuurgroep in het leven geroepen om zo goed mogelijk op de ontwikkelingen in te kunnen spelen. We schudden geen handen bij een begroeting. We bereiden ons voor op het schoonmaken van besmette locaties, door nu al extra medewerkers te scholen volgens de kwalificatie reinigen en desinfecteren van contactoppervlakken.”

Asito heeft posters gedrukt van een handenwasprotocol. “Deze hebben we zoveel mogelijk verspreid op eigen locaties en bij onze klanten. We hebben besloten dat extra persoonlijke beschermingsmiddelen (zoals mondkapjes) vooralsnog niet nodig zijn voor onze medewerkers, tenzij op locatie anders wordt voorgeschreven.”

Hoe meer je gaat desinfecteren, hoe meer je de kans hebt dat virussen gaan muteren of resistent worden.

Niet het volledige gebouw desinfecteren

Als er sprake is van een vermoedelijke besmetting wordt volgens Asito niet het volledige gebouw gedesinfecteerd, maar alleen de contactoppervlakken. “Hoe meer je gaat desinfecteren, hoe meer je de kans hebt dat virussen gaan muteren of resistent worden. Een volledig gebouw desinfecteren is daarom ook tegen de richtlijnen van het RIVM”, zegt Joost Brinkhuis, voorzitter stuurgroep corona bij Asito.

“Ter bescherming van het personeel begint Asito de desinfectieprocedure in die gevallen pas na 24 uur, zodat de schoonmakers niet geïnfecteerd kunnen raken. Tijdens deze 24 uur worden voorbereidingen getroffen wat betreft materialen, middelen en mensen zodat ze daarna gelijk aan de slag kunnen.”


LEES OOK: Desinfectie: een specialisme binnen de schoonmaak


Mag ik als schoonmaker wel aan het werk?

Ook CSU heeft een speciale pagina. Daar ook vragen en antwoorden die medewerkers en klanten kunnen hebben. Een van de vragen voor medewerkers: “Het advies is om thuis te werken. Dit is voor mij niet mogelijk. Mag ik wel aan het werk?” Het antwoord: “Ja, je mag, als je geen klachten hebt als hoesten, verkoudheid of koortsverschijnselen, gewoon aan het werk. Het advies voor thuiswerken is alleen van toepassing voor mensen die de mogelijkheid hebben. Voor het werk wat jij doet is het niet mogelijk om thuis te werken. We willen je wel vragen om het hygiëneprotocol serieus te nemen.”

Even later: “Er is sprake van (een vermoeden) besmetting op mijn werklocatie. Wat moet ik doen?” Het antwoord: “Volg in eerste instantie de instructies van de opdrachtgever op. Neem direct telefonisch contact op met je leidinggevende, zodat jullie samen de vervolgacties kunnen bepalen. De richtlijnen van het RIVM en GGD zijn hierin leidend.”

Praktische maatregelen om coronavirus tegen te gaan

Zusterplatform Facto laat een aantal facilitaire managers aan het woord. Wat doen zij om het coronavirus tegen te gaan? Arjen van ‘t Klooster, manager Inkoop, Facilitair en Preventie bij MN in Den Haag: “In het kader van coronapreventie zetten we in op drie hoofdpunten. Ten eerste nemen we praktische maatregelen in en rond de gebouwen om verspreiding van het virus tegen te gaan, zoals desinfecterende zeep op de toiletten en instructies om vaker de handen te wassen. Ten tweede is de focus gericht op maatregelen en afspraken die te maken hebben met het de voortgang van de dienstverlening, zoals in de Business Continuity Plannen staan vermeld. Het derde punt is minstens zo belangrijk namelijk communicatie over bestaand beleid en eventuele aanpassingen, gegeven de situatie en de actuele ontwikkelingen, bijvoorbeeld als het gaat om thuiswerken of ziekmeldingen.”


LEES OOK: Doelgerichte hygiëne sleutel tot effectieve en efficiënte hygiënemaatregelen


Wat te doen als bezoeker of medewerker aangeeft zich niet goed te voelen?

Head of Facility Management Robin Eman van Triodos Bank vertelt welke maatregelen er genomen zijn. Zo is er een FAQ-document op intranet gedeeld dat inmiddels een aantal keer is geactualiseerd. Binnen de verschillende teams wordt met medewerkers gesproken over de maatregelen. Ook zijn er instructies voor de receptie, wat te doen als een medewerker of bezoeker aangeeft zich niet goed te voelen en coronasymptomen vertoont? Partners op het gebied van schoonmaak en catering worden ook betrokken bij de maatregelen.

“Alle leveranciers die facilitaire mensen leveren zijn door mij expliciet geïnformeerd dat wij RIVM- en GGD-adviezen opvolgen en omgekeerd heb ik gevraagd welke maatregelen gericht op personeel en in de dienstenverlening de dienstverleners nemen. Het schoonmaakbedrijf focust zich bijvoorbeeld op de reiniging van contactoppervlakken in het pand, denk aan trapleuningen en deurklinken. In aanvulling daarop is er ook extra materiaal beschikbaar gesteld, zoals hygiënische doekjes waarmee medewerkers hun toetsenborden reinigen.”


Meer weten over het coronavirus, de laatste ontwikkelingen en de gevolgen voor de schoonmaakbranche? In ons Dossier Coronavirus vind je alle berichten die Service Management heeft gepubliceerd omtrent het coronavirus