Atir biedt nieuw contractmanagementprogramma voor schoonmaakdienstverlening

Atir biedt nieuw contractmanagementprogramma voor schoonmaakdienstverlening

Adviesbureau Atir lanceerde deze week hun nieuwe Contract Management Programma. Dit om beter te kunnen beantwoorden aan de behoeften van hun klanten wat betreft het waarborgen van contractafspraken en flexibiliteit bij veranderingen.

Het tekenen van een schoonmaakcontract is niet de eindstreep, maar een begin. Daarna is het zaak dat de gemaakte afspraken worden uitgevoerd op de manier zoals beschreven. Atirs nieuwe contractmanagementprogramma draait dan ook zowel om het beheersen van risico's als het optimaliseren van de waarde van een schoonmaakcontract. Het programma is het resultaat van een samenwerking met innovatieve softwarepartner GRIP Facility.

Integrale dienstverlening

Om beide te doelen te bereiken, ligt de focus op een nauwe samenwerking tussen opdrachtgever, schoonmaakdienstverlener en Atir zelf. Uitgangspunt is het aanbieden van een integrale dienstverlening. Oftewel, een schoonmaak die aansluit bij de primaire processen van het bedrijf én de andere aanwezige facilitaire diensten. Daarnaast houdt het programma de flow van het proces in de gaten om mensen en middelen op de juiste plek en het juiste moment in te zetten en fouten te reduceren. Dit alles moet leiden tot een opdrachtgever die krijgt waarvoor hij betaalt en een schoonmaakdienstverlener met een gezond contract.

Drie smaken

In het kader van voldoen aan de behoefte van de organisatie, kun je binnen het programma kiezen voor één van de drie smaken. Programma Basic biedt audits, een kwaliteitsmonitor, managementinformatie, advies over contractoptimalisatie en financieel management. Als een organisatie kiest voor Performance, krijgt hij er een aanvullend KPI-monitorprogramma bij. Een treetje hoger is Excellent, waarbij een organisatie het volledige contractmanagement kan uitbesteden.

Digitalisering

Atir maakt met het programma ook een verdere digitaliseringsslag. "Met dit programma spelen we in op de kansen die data intelligence en digitalisering bieden. Dat betekent geen extra papierwerk of mailverkeer, maar simpelweg inloggen op een dashboard waarbij je 24/7 resultaten kunt invoeren en monitoren", aldus managing partner bij Atir Marieke Weerts. "Hierbij gaan opdrachtgever en dienstverlener slim om met informatie, kennis en capaciteiten en is er meer tijd en focus om samen te gaan voor een gegarandeerd resultaat. Natuurlijk hebben we daarin ook meegenomen hoe de gebruiker de schoonmaak ervaart en waardeert. Verder is nieuw dat we beoordelen hoe klimaatbewust de schoonmaakcontracten zijn."

In gesprek

Ook Rutger Verstegen, manager business development bij Atir, is enthousiast. "Wij geloven echt in data driven contract management, waarbij je onder meer de schoonmaakcalculatie, registratie van (extra) werkzaamheden, contractmutaties en de monitoring van de KPI’s hebt gedigitaliseerd in een dashboard. Op basis van de data die zo beschikbaar komt, kun je contracten optimaliseren met als doel de beleving van de gebruikers naar een hoger niveau te brengen. We hebben de programma’s al in een aantal profit en non-profit organisaties geïmplementeerd; de eerste ervaringen zijn positief. De komende periode gaan we in gesprek met organisaties om ons nieuwe product toe te lichten."