De schoonmaak goed voor elkaar bij OLVG

De schoonmaak goed voor elkaar bij OLVG

Iedere dag gaan ze met plezier naar het werk. De een naar OLVG West, de ander naar OLVG Oost. Voor Westervelds locatiemanagers Sophie Terburg en Liesbeth van Kampen is geen dag hetzelfde. "Kijk alleen al naar alle projecten waar we mee bezig zijn", steekt Sophie van wal. "Die gaan vaak veel verder dan schoonmaak. Op steeds meer fronten ondersteunen we de verpleging. We zijn echt een vitaal onderdeel van OLVG."

“Dat we integraal onderdeel zijn van de OLVG-organisatie uit zich op meerdere manieren”, zegt Liesbeth. “Zo werken we nauw samen met de andere serviceteams, zoals de receptie, de keuken, transport en worden we in alles betrokken. In verschillende overleggen en projecten, en bij allerlei OLVG-events en verschillende vieringen. Mede daardoor weten we elkaar ook in het dagelijks werk te vinden. We kunnen altijd een beroep op elkaar doen als er ergens eens een extra helpende hand nodig is.”

Sophie: “Onze schoonmaakmedewerkers zijn daar ook trots op, op die eenheid. Ze dragen dezelfde OLVG-kleding als iedereen hier. Ze voelen zich voor vol aangezien. Het draagt bij aan de teamspirit.” En dat het met die teamspirit wel goed zit, is ook de jury van de Golden Service Awards niet ontgaan. Het team is namelijk finalist dit jaar. Uitgerekend in 2020, wat voor iedereen een memorabel jaar is geworden.

Corona

Liesbeth: “Eind 2019 vierden we nog met z’n allen een eindejaarsfeest met eten, drinken, muziek, dansen. Dit jaar is alles anders. Ik denk dat het nog wel even duurt voor we met alle (ruim 200) collega’s weer tegelijkertijd samen kunnen feesten. Maar niet getreurd… ook op andere manieren is het goed feest vieren.”

Sophie: “Het is altijd leuk om te zien hoe onze mensen zich zo op hun gemak voelen op dat soort momenten. Genieten. En ja, het moet nu even in kleinere kring en op gepaste afstand. Met een spontane picknick in het Oosterpark bijvoorbeeld.”

“De collega’s zijn er ook voor elkaar zonder de organisatie van een event overigens. De ochtendploeg komt vaak eerder dan gevraagd, om vooraf met een kopje koffie bij te kletsen. Eens per week maakt iemand dan iets lekkers. En ook buiten het ziekenhuis om, in hun vrije tijd, zoeken veel teamleden elkaar weleens op.”

Niets aan veranderen?

Ondanks dat het een behoorlijk goed geoliede machine is, is er volgens Liesbeth altijd nog ruimte voor verbetering. “Om te zorgen dat de collega’s zichzelf en elkaar nog beter leren kennen, ook als ze misschien wat introverter zijn, zijn we het project ‘Goede gesprekken’ gestart. Daarin begeleidt een coach ze in de DISC-kleurentheorie, die je wel kent uit managementkringen. De een is wat meer blauw, de ander juist rood, of geel. Door de verschillen te omarmen krijg je snel nog meer onderling begrip.”

Veel projecten

Sophie: “Goede gesprekken is een goed voorbeeld van één van de projecten die het werk hier zo afwisselend maken. Er zijn er nog veel meer. Vanuit Westerveld starten we in januari het Vitaal Vakmanschap-programma. Een project gericht op het begeleiden van de collega’s in vitaliteit. Binnen dat programma is er nog een Vebego-breed project dat zich richt op mobiliteit. Bijvoorbeeld wanneer je verhuist en bij een zusterbedrijf van Westerveld aan de slag wil. Of als je denkt dat je bij een ander Vebego-bedrijf beter past. Dankzij dit project kunnen we dat faciliteren.”

“En dan zijn er nog tal van OLVG-projecten. Van kleine verbouwingen die door corona even stil lagen begin van het jaar en nu gelukkig weer doorgaan, tot interne verhuizingen. Of neem het Bed Fit-project: daarmee krijgt de dichtstbijzijnde en beschikbare collega direct een melding vanuit Epic (het digitaal patiëntendossier) als er een bed vrijkomt door een ontslagen patiënt. Daardoor hoef je niet langs alle recepties van alle afdelingen om te vragen welke bedden vandaag vrij zijn gekomen voor de schoonmaak. Dat scheelt enorm veel tijd.”

De zorg verlichten

Liesbeth: “Uiteindelijk is het aan ons om de zorg maximaal te helpen verlichten. Zowel voor de verpleegkundigen als de OLVG-serviceorganisatie en de ziekenhuiscliënten zelf. We doen dat als gezegd met een sterke focus op de mens, door superteams te vormen en door er te zijn als sterke partner.”

Dat Westerveld slaagt in die opzet spreekt volgens Sophie ook uit de waardering die het bedrijf van OLVG krijgt. “We krijgen veel positieve feedback in het dagelijks contact, in het klanttevredenheidsonderzoek, en bijvoorbeeld in het NPS-onderzoek (Net Promotor Score). In dit laatste onderzoek geven de meeste OLVG-teamleiders van de afdelingen aan dat ze ons van harte aanbevelen aan andere zorginstellingen. Een groter compliment kun je niet krijgen!”

Dit artikel is gesponsord door Westerveld.