Essity wint voor de derde keer EcoVadis-prijs voor duurzame ontwikkeling

Essity wint voor de derde keer EcoVadis-prijs voor duurzame ontwikkeling

Essity zet al voor de derde keer een EcoVadis-prijs op haar naam. Het bedrijf voor hygiëne en gezondheid mag de derde platina plak op de plank zetten. En dat is geen sinecure, want Essity bevindt zich met deze prestatie bij de top één procent van alle beoordeelde bedrijven.

Waar gaat de EcoVadis-prijs precies om? EcoVadis is de internationale marktleider op het gebied van duurzaamheidsbeoordelingen van de MVO-prestaties van bedrijven. Bedrijven worden beoordeeld op vier thema’s: milieu, arbeids- en mensenrechten, ethiek en duurzame inkoop. In totaal kunnen bedrijven honderd punten behalen. Essity behaalde er dit jaar 78. Daarmee behalen ze sinds 2020 dus al voor de derde keer platina. De gehele index van dit jaar is gebaseerd op de duurzaamheidsprestatiegegevens van ruim 62 duizend bedrijven die EcoVadis op die vier thema’s heeft beoordeeld van 2018 tot 2022.

Toewijding

President en CEO van Essity Magnus Groth is trots op deze prestatie. “Als internationaal bedrijf dat zich bezighoudt met hygiëne en gezondheid en dat dagelijks producten en oplossingen biedt aan meer dan een miljard mensen, zet Essity zich in voor verantwoorde bedrijfspraktijken in onze hele waardeketen. We zijn er trots op dat we opnieuw de Platinum EcoVadis-medaille mogen ontvangen, omdat het deze toewijding erkent.”

Duurzaamheidsdoelstellingen

Ook het welbekende merk van Essity Tork draagt haar steentje bij aan het hoge puntenaantal van haar moederbedrijf. Het merk voor professionele hygiëne en reiniging is actief bezig met de duurzaamheidsdoelen van het bedrijf. Dat doen ze onder neem door professionals te ondersteunen en te assisteren met innovatieve, milieuvriendelijke hygiëneproducten en oplossingen. Niet alleen de hygiëne- en gezondheidsnormen blijven daardoor constant van het hoogste niveau, maar ook wordt het bedrijf stap voor stap duurzamer.

Inzicht help iedereen verder

Het winnen van een zo’n internationale prijs is voor elke bedrijf natuurlijk een mooi moment. Maar er zit meer achter EcoVadis. Door zoveel gegevens te verzamelen over duurzaamheid in uiteenlopende bedrijven, ontstaat er gedetailleerd inzicht in het milieu en in sociale en ethische risico’s bij bedrijven in meer dan 200 bedrijfstakken in 175 landen. Dat inzicht wordt weergegeven in de duurzaamheidsscorekaarten van EcoVadis en biedt een goede basis voor analyses en tools om de prestaties doorlopend te blijven verbeteren. Een goed voorbeeld van hoe het delen van informatie iedereen verder kan helpen.