Maatschappelijk verantwoord ondernemen doe je zo

Maatschappelijk verantwoord ondernemen doe je zo

Grote kans dat je dit als ondernemer al doet: maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dit betekent dat je rekening houdt met hoe je bedrijf invloed heeft op mens, milieu en maatschappij. Steeds meer mensen hechten hier waarde aan. Een positief bijeffect is dan ook dat het jouw onderneming aantrekkelijk maakt voor personeel.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) kan op allerlei manieren. Denk aan het sponsoren van een lokale sportclub, afval scheiden of het bieden van maatschappelijke stages. Wil je mvo een vaste plek geven in jouw bedrijf, dan is het goed om eerst op een rijtje te zetten wat je al doet op dit vlak. Vervolgen kun je kijken welke activiteiten je nog meer kunt ontplooien. Bedrijvennetwerk MVO Nederland heeft een lijst opgesteld met honderd tips die je kunt doen om een bijdrage te leveren. Wist je bijvoorbeeld dat je koffiedik, frituurvet en (schoon) piepschuim ok gescheiden kunt aanbieden in de afvalstroom?

Blijf dicht bij jezelf

Hoe mvo er voor jouw bedrijf uitziet hangt af je beroep, je branche en de keuzes die je maakt. Het is logisch en makkelijk om je te focussen op dat wat je met je bedrijf al doet. Als schoonmaakbedrijf kun je bijvoorbeeld kiezen voor duurzame schoonmaakmiddelen en -methoden en vluchtelingen werk aanbieden. Een schilder zou vrijwillig een buurthuis kunnen opknappen, een winkelier kan duurzaam kleding laten bezorgen en een kapsalon kan het afgeknipte haar van klanten laten recyclen. Met de keratine die daarin zit kunnen artsen brandwonden behandelen.

Doe het samen

Zorg dat het onderwerp leeft binnen het bedrijf, dus betrek het personeel actief bij jouw mvo-plannen. Kijk regelmatig met elkaar naar wat jullie op willen pakken en wanneer. Dit versterkt ook het verantwoordelijkheidsgevoel. Als iedereen bewust omgaat met het gebruik van energie, dan heeft dat meer impact dan wanneer dit bij één persoon ligt. Het is een optie om (ook) samenwerking te zoeken met partners of ondernemers uit de buurt die enthousiast zijn over mvo. In sommige gemeenten zijn regionale mvo-netwerken actief waar je betrokken bij kunt zijn.

Blijf in gesprek

Communicatie is belangrijk. Vertel je medewerkers en klanten wat je aan mvo doet. Hoe je over mvo denkt en welke stappen daarbij horen, verandert soms in de loop der jaren. Misschien zamelde je eerst geld in voor een organisatie die humanitaire hulp in het buitenland biedt, maar wil je later liever meer lokale initiatieven op weg helpen. Wat je ook doet: blijf in gesprek over wat mogelijk is en welke keuzes het beste passen bij jouw bedrijf.

Bron: KvK