Spaanse schoonmakers lanceren eigen boekingsplatform voor hotels

Spaanse schoonmakers lanceren eigen boekingsplatform voor hotels

Las Kellys, een Spaanse organisatie van schoonmakers, wil een eigen boekingsplatform opstarten. De app moet toeristen de mogelijkheid geven om na te gaan of de medewerkers van een bepaald hotel tevreden zijn met hun arbeidsomstandigheden. "Wij willen de wereld schoonmaken en een nieuw tijdperk van toerisme inluiden, dat de menselijke belangen boven de commerciële belangen stelt."

Toenemend gebruik uitzendkrachten

De vakbond lanceert het platform als reactie op het toenemende gebruik van uitzendkrachten, uitbesteding en te lage lonen in de sector. Aanvankelijk klopte Las Kellys met het idee aan bij grote boekingsites zoals Booking en TripAdvisor, maar een samenwerking kwam er niet. Daarom werd een crowdfundingcampagne gelanceerd in de hoop zo voldoende middelen te verzamelen voor het bouwen van een website en een mobiele applicatie. Inmiddels is met meer dan 80.000 euro het doel van minimum 60.000 euro ruimschoots bereikt, en ook het maximaal in te zamelen bedrag van 90.000 euro is binnen handbereik.

Keurmerk voor criteria en eerlijk werk

Volgens Las Kellys moeten hotels aan een aantal criteria voldoen om het keurmerk voor kwaliteit en eerlijk werk te behalen. Hotels die opgenomen willen worden op het nieuwe platform moeten onder meer het nationale akkoord over loon en arbeidsvoorwaarden en de gezondheids- en veiligheidsvoorschriften naleven, een gelijk loonbeleid voeren, kwetsbare personen tewerkstellen en ze moeten schoonmakers zelf in dienst nemen in plaats van via een uitzendbureau.

Uitzendkrachten vielen buiten de boot

Het idee voor het nieuwe platform kwam er als reactie op het feit dat steeds meer hotels, en dan vooral de grote ketens, uitzendbureaus inschakelen in plaats van zelf personeel aan te werven. De coronapandemie heeft de toch al precaire arbeidssituatie van veel van de schoonmakers erger gemaakt. In heel wat gevallen vielen uitzendkrachten uit de boot toen de hotels verplicht de deuren moesten sluiten. Verschillende uitzendbureaus zouden simpelweg hun bedrijf opgedoekt hebben, waardoor de uitzendkrachten zonder vergoeding in de kou bleven staan.