Actieperiode #GlazenwassersHartZorg zorgt voor verbinding

Actieperiode #GlazenwassersHartZorg zorgt voor verbinding

Hoe kun je als glazenwassersbedrijf op een leuke manier in contact komen met de opdrachtgever? Dat was de vraag die uiteindelijk leidde tot de jaarlijkse Actieperiode Glazenwassers Hebben Hart voor de Zorg. Volg Service Management op LinkedIn:

In de periode vlak voor kerst, van 9 tot en met 20 december, vindt dit jaar voor de vierde keer de Actieperiode Glazenwassers plaats. Gedurende deze twee weken organiseren glazenwassersbedrijven leuke sociale activiteiten voor de bewoners, patiënten, cliënten én de medewerkers en vrijwilligers van allerlei zorginstellingen verspreid over het land. De actie is een initiatief van het glazenwasserssegment AWOG van branchevereniging OSB.

Positief contact met opdrachtgever

Ilse Mariën is één van de breinen achter het idee: “Tijdens een AWOG-bijeenkomst kwam op een gegeven moment naar voren hoe belangrijk het is om ook op een leuke, positieve manier in contact te staan met opdrachtgevers. Want in de praktijk gaan de meeste contactmomenten vooral over zaken die wat minder leuk of goed zijn. Bijvoorbeeld over indexeringen of over klachten van eindgebruikers.”

In de praktijk gaan de meeste contactmomenten vooral over zaken die wat minder leuk of goed zijn. Bijvoorbeeld over indexeringen

En natuurlijk, dat hoort er nu eenmaal bij, maar juist die positieve en warme contactmomenten zijn zo ontzettend belangrijk voor de relatie tussen glazenwasser(sbedrijf) en opdrachtgever. Dat schept een band en creëert een bepaalde connectie. Mariën: “Waardoor, zo blijkt uit de ervaringen, de relatie vaak langer voortduurt.”

Ruwe bolster, blanke pit

En zo ontstond het idee om één periode in het jaar, in de aanloop naar kerst, te zorgen dat de glazenwassers op een leuke, sociale manier in contact komen met hun opdrachtgevers. Op zo’n manier dat ze iets kunnen betekenen voor de bewoners en de medewerkers van de zorginstellingen waar zij altijd de glazen wassen. En dat zorgt voor verbinding.

“Als bewoners zo’n glazenwasser zien lopen, denken ze al snel ‘ruwe bolster, blanke pit’. Er is vaak toch een drempel om iets tegen iemand te zeggen”, schetst Mariën. En de Actieperiode Glazenwassers is een uitgelezen kans om die drempel te verlagen, of hopelijk zelfs helemaal weg te nemen.

Van bingo-middag tot discobus

“In eerste instantie richtten we ons op alleen op de ouderenzorg”, legt Mariën uit. “Maar al snel kwamen we tot de ontdekking dat veel glazenwassers bijvoorbeeld bij gehandicapten of zieke kinderen werken en dat ook zij iets leuks voor hen wilden organiseren. Daarom hebben we afgelopen jaar de actie verbreed van alleen ouderenzorg naar álle soorten zorg. Zodat iedereen mee kan doen.”

En dat levert een breed scala aan sociale, leuke, lekkere of creatieve activiteiten op die de deelnemende glazenwassersbedrijven organiseren in de zorginstellingen. Van helpen bij een bingo-middag en samen naar de kerstmarkt, tot aan het rijden van de discobus en gratis gevelreiniging met oliebollen toe.

Het geeft een fijn gevoel om te zien hoe de bewoners en cliënten opfleuren van de activiteiten

Een feest voor iedereen

Niet alleen een feest voor de bewoners, maar ook zeker voor de glazenwassers zelf. OSB AWOG krijgt dan ook altijd veel positieve reacties vanuit de deelnemende bedrijven. “We krijgen te horen dat het superleuk is om iets te kunnen doen voor deze mensen. En dat het een fijn gevoel geeft om te zien hoe de bewoners en cliënten opfleuren van de activiteiten”, vertelt Mariën enthousiast.

Kortom, de Actieperiode Glazenwassers Hebben Hart voor de Zorg zorgt voor verbinding tussen de glazenwassers en de cliënten, patiënten, bewoners en zorgmedewerkers. Én voor een goede, warme relatie tussen glazenwassersbedrijf en opdrachtgever. Een feest voor iedereen.