"Ondanks hogere hygiënestandaard toch bezuinigd op schoonmaak"

De coronacrisis heeft aangetoond dat hygiëne en schoonmaak onmisbaar zijn. Desondanks proberen opdrachtgevers nu toch te bezuinigen op schoonmaak, ziet Stefan de Loos, eigenaar van schoonmaakbedrijf Vesto. "Het is dus belangrijker dan ooit om goed zichtbaar te maken welke toegevoegde waarde je hebt als schoonmaakleverancier", schrijft hij op (link: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6848886138623553537/ text: LinkedIn target: _blank).

"Als ìets aangetoond is in de afgelopen periode, is het dat schoonmaak een cruciaal beroep is. Dat wisten wij al lang natuurlijk, maar het was mooi dat er meer waardering voor ons werk kwam", begint De Loos zijn verhaal. "We hadden goede hoop dat er eindelijk sprake zou zijn van blijvende imagoverbetering."

Richting schoonmaak kijken voor bezuinigingen

Maar zo eenvoudig was het niet, bleek al snel. De Loos: "Vooral voor grote opdrachtgevers, die nu te maken krijgen met een overschot aan vierkante meters en verliezen die gecompenseerd moeten worden, wordt toch wederom primair richting schoonmaak gekeken om bezuinigingen door te voeren. Ondanks het feit dat goede hygiëne onmisbaar blijft."

Hij vervolgt: "Het is dus belangrijker dan ooit te voren om goed zichtbaar te maken welke toegevoegde waarde je hebt als schoonmaakleverancier."

Bredere diensten en dagschoonmaak

De schoonmaakondernemer schrijft over hoe hij dit binnen zijn bedrijf heeft aangepakt. "Bij Vesto hebben we ons vooral erop gericht op het aanbieden van bredere diensten. We zorgen ervoor dat verschillende diensten overgenomen kunnen worden en doordat wij -samen met onze partners- een grotere schaal hebben, kan dat efficiënter en tegen lagere kosten."

De medewerker wordt door dagschoonmaak deel van het team van de opdrachtgever en krijgt een vastere positie.

"Ook implementeren we bij onze opdrachtgevers uit het midden- en groot bedrijf bij voorkeur dagschoonmaak", vervolgt De Loos. "De medewerker wordt dan deel van het team van de opdrachtgever en krijgt een vastere positie. Ook heeft diegene dan vaak een breder takenpakket, waar dan ook een betere beloning tegenover gesteld kan worden. Daarbij kunnen wij dan de ‘schoonbeleving’ van de klant optimaal garanderen."

Strategische keuze maken

"De coronacrisis heeft ons letterlijk gedwongen om even te stoppen en goed te kijken hoe nu verder. Luisteren naar je klanten, strategisch bekijken waar je heen wil als bedrijf en daar de passende keuzes bij maken. En ik kan alleen maar zeggen dat dat goed voor ons uitgepakt heeft", beschouwt de ondernemer. "We hebben enorme stappen gemaakt, hebben onze focus duidelijk, krijgen grotere opdrachten in een geografisch groter gebied en hebben nog steeds heel loyale medewerkers."