Mis niks en meld je aan voor de Service Management nieuwsbrief

Aanmelden

Asito en VUmc vernieuwen samenwerking na Europese aanbesteding

Amsterdam UMC startte afgelopen jaar een Europese aanbesteding voor de schoonmaakdienstverlening voor beide locaties: AMC en VUmc. Hago Zorg kreeg de eerstgenoemde gegund. Het VUmc werd opnieuw aan Asito gegund. Zij maken daar als sinds 2013 schoon en blijven ook de komende jaren verantwoordelijk voor de schoonmaak.

© Asito

“We werken al vanaf 2013 voor Amsterdam UMC, locatie VUmc. Het is een opdrachtgever die we enorm waarderen”, vertelt Glenn Timmer, salesconsultant bij Asito.

“Al anderhalf jaar geleden begonnen we met de voorbereidingen voor de aanbesteding. Samen met onze klantmanager, projectleider, objectleiders en teamleiders op locatie. Van strategisch tot operationeel niveau zochten we uit wat de opdrachtgever écht wil en hoe wij daaraan bij kunnen dragen.” En met succes: per 8 mei 2022 wordt de overeenkomst tussen Asito en locatie VUmc vernieuwd.

Lees meer over ziekenhuisschoonmaak:

Patrick Kloosterman is als klantmanager van Asito de sparringpartner van het management van de facilitaire dienst op locatie VUmc. “We zijn erg blij met het vertrouwen. We willen onze ondersteuning op hygiëne continu op het hoogste niveau blijven leveren, zodat Amsterdam UMC het primaire proces zo optimaal mogelijk kan blijven uitvoeren.”

Toezicht en management

Sterk management en ondersteuning op de werkvloer was een van de eisen van Amsterdam UMC. “Amsterdam UMC wil de komende jaren flink groeien in de samenwerking: ze gaan voor een toekomstbestendig partnerschap. Daar is goed leiderschap voor nodig. We voegen een extra objectleider toe, zodat we nog steviger inzetten op leidinggeven", legt Timmer uit.

Voordat een schoonmaker met een taak begint, heeft hij hem al virtueel doorlopen.

Hij vervolgt: "En we gaan met ons eigen coachingsprogramma van inspanningsgericht naar resultaatgericht werken. Dat betekent dat er afspraken zijn over het eindresultaat en niet zozeer over de specifieke taken. Daarbij gebruiken we innovatieve tools, zoals VR-brillen. Voordat een schoonmaker met een taak begint, heeft hij hem al virtueel doorlopen. Daardoor werken we efficiënter. En met de VR-bril richten we onze blik ook op de patiëntreis in het ziekenhuis. Zo kunnen we ons meer focussen op de beleving van de patiënt."

De mens centraal

Anneloes Klijn werkt als unitmanager bij Amsterdam UMC, locatie VUmc. Klijn: “Asito heeft echt oog voor de medewerker. Dat wisten we al, maar dat kwam ook weer sterk terug in de offerte. Het schoonmaakbedrijf doet er alles aan om medewerkers blij te maken én houden.” Timmer haakt daarop in: “Met de mensen maak je het verschil. We zijn meer dan een werkgever die een loonstrookje stuurt. We hebben oprechte aandacht voor onze mensen. En we zorgen er altijd voor dat de juiste mensen op de juiste plek zitten.”

We vinden dat iedereen zichzelf moet kunnen zijn.

Het menselijke aspect is voor beide organisaties erg belangrijk. “De manier waarop we naar mensen kijken komt overeen. Bij ons mag iedereen zijn wie die is of wil zijn. Asito en Amsterdam UMC, locatie VUmc zijn allebei veel bezig met diversiteit en inclusiviteit. We trekken regelmatig met elkaar op binnen dit thema. We organiseren samen het Nationaal Integratiediner, waarbij we de verschillen tussen mensen vieren. En tijdens de botenparade van Pride Amsterdam hebben we deelgenomen aan de organisatie en meegevaren met de boot van Amsterdam UMC, locatie VUmc omdat we vinden dat iedereen zichzelf moet kunnen zijn”, vertelt Timmer.

Innovatie en doorontwikkeling

De nieuwe contractperiode gaat hand in hand met innovatie. “We zijn continu bezig met slimme oplossingen en innovaties. De VR-bril is daar een goed voorbeeld van. Maar we investeerden ook in een Ultra-V UV-C desinfectiemachine om infecties te bestrijden. Met UV-led inspectielampen controleren schoonmakers hun eigen werkzaamheden op niet-zichtbare vervuiling", zegt Timmer.

Meer contractnieuws:

Er is ook aandacht voor robotisering. "Een schoonmaker hoeft zich minder te focussen op repeterende taken, zoals een vloer dweilen. Schoonmakers kunnen zich richten op het enige wat een robot niet kan: mens zijn en aandacht geven aan de patiënt, zorgverlener en bezoeker. Extra belangrijk in een omgeving waar het om mensen draait.”

Enthousiasme en vertrouwen

De hernieuwde partners zien de toekomst vol vertrouwen tegemoet. Timmer: “We hebben de afgelopen jaren hard gewerkt aan een stabiele basis en daardoor kunnen we nu inzetten op innovatie en de samenwerking verder ontwikkelen. We zijn ontzettend blij met de vernieuwde samenwerking. Vooral voor onze mensen op de werkvloer die met trots hun dagelijkse werk kunnen blijven doen!”

Donatie aan Stichting Gastenverblijven

Als cadeau aan Amsterdam UMC doneert Asito schoonmaakdienstverlening ter waarde van € 10.000,- aan Stichting Gastenverblijven van het VUmc. Hier kunnen naasten van patiënten van Amsterdam UMC verblijven.

Brigitte van Tetterode-Buijs, general manager bij Stichting Gastenverblijven, is aangenaam verrast: "Ik had dit totaal niet verwacht. Wij zijn een vrijwilligersorganisatie, dus alle beetjes helpen. Met dit cadeau kunnen we de dagelijkse schoonmaak verder in goede banen leiden. Echt geweldig!"

Lees ook

Laatste nieuws

Ondernemen

Partners