365Cleanit: "Schoonmaakbedrijven moeten wat vaker over de schutting kijken"

365Cleanit: "Schoonmaakbedrijven moeten wat vaker over de schutting kijken"

In de schoonmaak is grote behoefte aan flexibiliteit, stellen Rutger van Katwijk en Bas Doorn van 365Cleanit. Een gesprek over de krappe arbeidsmarkt, korte contracten, de Wet Arbeidsmarkt in Balans en over de toekomst: "Schoonmakers die behoefte hebben aan meer uren, kunnen prima bij twee schoonmaakbedrijven werken." Maar dat kwartje is nog lang niet bij iedereen gevallen…Volg Service Management op LinkedIn:

Geen klassiek uitzendbureau

“Recruitmentpartner in de schoonmaak”: Dat is hoe Rutger van Katwijk, directeur, 365Cleanit het liefste zou willen omschrijven. “We ondersteunen schoonmaakondernemingen op het gebied van werkgeverschap. Aan de ene kant helpen wij met het zorgen voor instroom van nieuw personeel en aan de andere kant bieden wij flexibele contracten in een vorm die schoonmaakbedrijven zelf niet kunnen bieden. Daarnaast ontzorgen we op administratief vlak. Wij zijn de juridisch werkgever van de medewerkers die via ons te werk worden gesteld, dus wij dragen ook de verantwoordelijkheid voor hen”, vat Van Katwijk kort samen.

Het label van een “klassiek uitzendbureau” past niet bij de onderneming, vindt accountmanager Bas Doorn. “Bij de term uitzendbureau wordt al snel de verwachting geschept dat een ondernemer ons kan bellen als hij voor vanavond nog snel iemand nodig heeft, bijvoorbeeld doordat de ingeplande werknemer ziek is. Maar daarvoor ben je bij ons niet aan het juiste adres”, legt hij uit.

Wat is je core-business?

Volgens Van Katwijk en Doorn is er in de schoonmaak grote behoefte aan flexibiliteit. Dat was dan ook één van de redenen om inmiddels zo’n twee jaar geleden de stap naar schoonmaakland te maken.

In de schoonmaakbranche is grote behoefte aan flexibiliteit

Want al hoewel 365Cleanit een relatief nieuwe speler is, brengen de heren ruim dertien jaar aan ervaring op het gebied van uitzenden met zich mee. Zo hebben zij met de labels 24/7 Chauffeursdiensten (nationaal) en 1ToDrive (internationaal) een goede positie weten te bemachtigen op het gebied van uitzenden in de transport en logistiek. “Voor schoonmaakondernemers is schoonmaak de core-business. Voor ons is dat uitzenden, werkgeverschap en werving en selectie. Dat kan erg complex zijn als het niet je core-business is”, stelt Doorn.

Kleine contracten

Maar waar komt die behoefte aan flexibiliteit in de schoonmaak vandaan? Eén van de belangrijkste redenen zijn de kleine contracten. “Je ziet twee behoeftes. Aan de ene kant heb je de schoonmaakbedrijven die voor een x aantal uur werk hebben voor de medewerkers. Soms is dat twee uur in de avond of bijvoorbeeld vier uur in de ochtend. Terwijl aan de andere kant, de medewerkers vaak behoefte hebben aan meer uren en aan werkzekerheid”, vertelt Van Katwijk.


LEES OOK: Noodkreet schoonmaakondernemer over krappe arbeidsmarkt: “Dit is niet te doen zo!”


“Maar in Nederland is het zo geregeld dat werknemers niet zo snel bij verschillende werkgevers in dienst willen treden. Want dan heb je meerdere contracten en loop je tegen allerlei fiscale zaken aan. Denk alleen al aan je loonheffingskorting. Als een medewerker bij ons in dienst is, kunnen ze wel bij meerdere schoonmaakbedrijven aan het werk worden gesteld. Ze hebben dan nog steeds maar één juridisch werkgever: 365Cleanit. Dus stel schoonmaakbedrijf A heeft tien uur werk, maar de medewerker wil twintig uur werken, dan kunnen wij faciliteren dat hij of zij ook tien uur bij schoonmaakbedrijf B kan werken.”

Over de schutting kijken

Doorn voegt daar snel aan toe: “Maar dat gaat natuurlijk wel altijd in overleg, met zowel de medewerker, als met de twee schoonmaakbedrijven. En dat kan nog wel eens lastig zijn. Soms vinden bedrijven dat best spannend en willen liever dat de medewerker alleen bij hen blijft. Arbeidskrachten zijn schaars, en wat je hebt, wil je houden. Men is dan bang dat de medewerker het bij bedrijf B misschien net wat prettiger vindt en dat ze overstappen. Ze houden die medewerker dan liever voor zichzelf en vinden het lastig om te delen. En dat terwijl de wereld platgaat op de deeleconomie…”

Schoonmaakbedrijven houden liever die medewerker voor zichzelf en vinden het lastig om te delen

En dat is zonde, helemaal in de huidige krappe arbeidsmarkt. Van Katwijk: “Wij zijn ervan overtuigd dat dit kan bijdragen aan het schreeuwende tekort aan personeel waar we momenteel in Nederland mee te maken hebben. Door over de schutting te kijken en te zien dat een schoonmaker prima bij twee schoonmaakbedrijven kan werken. Volgens mij is het, zeker in de toekomst, belangrijk om te kijken waar je -als bedrijf zijnde- elkaar kunt helpen. En schoonmaakbedrijven kunnen elkaar hierin soms nog onvoldoende vinden.”

Goed werkgeverschap

Maar daarnaast is het ook een belangrijke manier om de werknemer tevreden te houden. Van Katwijk: “Het begint al bij het signaleren van die behoefte van de medewerker. Als jij niets doet met een dergelijke wens, dan vertrekt hij vroeg of laat naar een bedrijf waar hij wel die twintig uur kan werken. Mensen hebben behoefte aan werkzekerheid en willen verzekerd zijn van een goed inkomen. Je bestaansrecht is dat je mensen in de branche helpt. Voor ons zijn dat twee partijen: de ondernemers, maar ook zeker de werknemers. Ons grootste doel is om een goede werkgever zijn voor de werknemer. Want als die niet tevreden is met ons, dan heb ik ook niets te bieden aan de ondernemer. Maar als de werknemer tevreden is, dan staat hij tevreden schoon te maken, en is de opdrachtgever ook tevreden.”


LEES OOK: Schoonmaaktrends 2020: Tijd en aandacht zorgen voor binding en toegevoegde waarde


Eén van de manieren om de werknemers tevreden te houden en verder te helpen, is door een oplossing te bieden voor laaggeletterdheid. “Laaggeletterdheid is misschien wel één van de grootste uitdagingen in de branche. Daar zijn we ook in onze eigen communicatie achter gekomen. We zouden daar graag een bijdrage in leveren, door bijvoorbeeld samen met ondernemers een programma op te starten. Dat past ook binnen de MVO-gedachte die we zelf nastreven”, aldus Doorn.

Gemengde gevoelens

Op 1 januari 2020 trad de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) in werking. Deze wet moet volgens het kabinet meer balans op de arbeidsmarkt brengen en de verschillen tussen vaste en flexibele contracten verkleinen. Hoe kijken de heren naar deze wet? “Met gemengde gevoelens”, begint Van Katwijk. “In eerste instantie voelde het als een regelrechte aanval op de flexbranche. Natuurlijk is het goed dat er wetgeving is en dat er op de naleving hiervan wordt toegezien in het belang van de medewerker. Maar naar mijn gevoel staart men zich blind op het sóórt contract en gaat de overheid te snel voorbij aan het al het goede van de flexbranche en aan waar ondernemers behoefte aan hebben. Ik geloof dat wij de banenmotor van Nederland zijn. En ik geloof níet dat alles maar naar vaste contracten moet. Als er geen uitzendbedrijven waren, zouden er veel meer mensen aan de zijlijn staan. Die zouden dan niet aan het werk komen, omdat werkgevers ze niet in dienst durven te nemen. Terwijl wij, en soort gelijke bedrijven, vaak een opstap zijn om via een contract bij ons, een vast contract te krijgen bij een schoonmaakbedrijf. Maar naar mijn mening is het te kort door de bocht dat iedereen gaat overstappen naar contracten voor onbepaalde tijd.”

De Wet Arbeidsmarkt in Balans heeft een groot kostprijsverhogend effect, zowel voor ons als voor de schoonmaakbedrijven

Groot kostprijsverhogend effect

Daarnaast waarschuwt Van Katwijk ook dat de WAB een groot kostprijsverhogend effect heeft, onder andere doordat de WW-premie duurder wordt voor flexibele contracten. “Dat geldt zowel voor ons, als voor de schoonmaakbedrijven zelf. ”

Kortom: 365Cleanit ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet. “Een toekomst waarin werknemers verzekerd zijn van werk en waarin werkgevers verzekerd zijn van goed personeel. En dat is het uiteindelijk waar het allemaal om draait: tevreden schoonmakers en tevreden schoonmaakondernemers.”