Bianca Haanstra: Betrek de hele keten bij je gastvrije dienstverlening
Sinds twee jaar is Bianca Haanstra werkzaam als Manager Facility Services bij Vebego Facility Solutions. Hier is zij eindverantwoordelijk voor de Hospitality-tak. Zusterblad van Service Management Facto sprak met Haanstra over haar visie op Facility Management.
"Na mijn opleiding aan het Schoevers heb ik eerst acht jaar in de reiswereld gewerkt waarvoor ik op veel verschillende plekken in binnen en buitenland heb gewerkt. Eind 2012 ben ik in Nederland in de Facilitaire Dienstverlening begonnen. Na een aantal jaren ervaring op te hebben gedaan en doorgegroeid naar Facility Manager heb ik in 2018 mijn diploma HBO Facility Management behaald bij de NCOI. In 2021 heb ik daar de opleiding HBO Bedrijfskunde aan toegevoegd."
Nieuwe naam en samengaan negen schoonmaakbedrijven: Vebego Cleaning Services
Klantcontracten
Sinds twee jaar ben ik werkzaam als Manager Facility Services bij Vebego Facility Solutions. Hier ben ik eindverantwoordelijk voor de Hospitality-tak. Bij Vebego Facility Solutions werken in totaal 335 Hospitality-medewerkers telt. Voor een groot deel van deze klantcontracten ben ik op strategisch niveau verantwoordelijk. Daarnaast draag ik bij aan het genereren van nieuwe opdrachten en pak ik interne projecten op, zoals onlangs het realiseren van de nieuwe bedrijfskleding."
Gastvrije mindset versterken
Mijn belangrijkste aandachtspunten zijn samen met mijn team zorgen voor tevreden Hospitality-medewerkers en passende, gastvrije dienstverlening verzorgen bij onze opdrachtgevers. Om te blijven excelleren in een tijd van arbeidskrapte, hebben wij vorig jaar geïnvesteerd in een training die de gastvrije mindset versterkt. Daarnaast wordt ons vaak gevraagd mee te denken over kostenbesparing. Het betrekken van de hele keten in de oplossing is hierbij waardevol gebleken."
Digitale receptie
De belangrijkste doorbraak op Hospitality gebied zit vooral in de omgang met arbeidsmarktkrapte en de rol die technologie hierin mogelijk kan spelen. Samen met zes studenten van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen hebben wij onderzoek gedaan naar digitale receptie op afstand. Daar is onder andere uitgekomen dat deze digitale vorm van hospitality een goede ondersteuning kan zijn naast de fysieke receptie en kan bijdragen in de oplossing voor het personeelstekort.
Alexander Bos: “Het onderscheid tussen vakgebieden is niet langer haalbaar”
Nu de naweeën van de coronacrisis nog voelbaar zijn en de oorlog in Oekraïne in alle hevigheid verder woedt, is dit juist het moment voor bezinning. Welke stip wil facility management op de horizon zetten? Alexander Bos, senior interimmanager bij BCiM Bos Consultancy & Interim Management stelt dat het tijd is voor verandering.
EW Facility Services houdt WTC The Hague blinkend schoon
EW Facility Services heeft er een mooie opdrachtgever bij. Het schoonmaakbedrijf mag sinds januari 2023 de algemene ruimten en diverse kantoorruimten bij WTC The Hague spic en span houden. “Een locatie die ons op het lijf geschreven is”, zo laat de schoonmaakorganisatie weten.
EW Facility Services en Hotelschool The Hague tevreden over samenwerking: “Het is fijn om een partij te hebben die meedenkt met de organisatie”
Sinds eind vorig jaar is EW Facility Services verantwoordelijk voor de schoonmaak, glasbewassing en specialistisch onderhoud van de vier locaties van Hotelschool The Hague (HTH). Zij vinden elkaar in de thema’s beleving en hospitality en in hun ambities op duurzaamheid en innovatie.
Oproep: Ben of ken jij een hospitalityheld? Vertel jouw verhaal aan Service Management!
Voor het magazine van Service Management zijn wij op zoek naar ware hospitalityhelden. Hospitality wordt steeds belangrijker in de schoonmaakbranche, dus het is hoog tijd om eens een aantal helden in de schijnwerpers te zetten.
Janneke Verkerk nieuwe algemeen directeur EW Facility Services
Op 14 oktober neemt Janneke Verkerk het stokje van algemeen directeur bij EW Facility Services over van Bas Cornelissen. Cornelissen maakt na tien jaar dienst ruimte voor nieuw bloed, wat goed aansluit bij de eerder dit jaar aangescherpte bedrijfsstrategie van de professionele dienstverlener.