Blog Paul Harleman: Ik wil gezien worden

Blog Paul Harleman: Ik wil gezien worden

Je ziet mij niet, maar ik was er wel. En dat kun je ook zien. De plek waar je gisteren gewerkt hebt, gesport hebt, een boek uitzocht, onderzocht bent door een arts; al die plekken heb ik voor je schoongemaakt. Dat is fijn, toch?!

Want als ik dat niet zou doen, komt het niet goed. Daar ga jij je niet beter door voelen, je werkt minder productief en misschien raak je wel besmet met een niet zo fijne bacterie of virus. Ik ben een kostenpost zeggen ze, lever geen bijdrage aan de winst. Maar ik kan je wel vertellen dat als ik mijn werk niet goed doe of er gewoon mee stop, het zeer waarschijnlijk veel verlies gaat opleveren. Voor iedereen. Zo is het ook nog eens keer.

Elkaar leren kennen

Ik kan het je ook niet helemaal kwalijk nemen dat je mij niet ziet, want als jij naar huis gaat kom ik pas in beeld. Ik doe mijn werk in een leeg gebouw. Hooguit af en toe een bewaker, die mij vriendelijk begroet. Daarom steek ik de hand in eigen boezem en ga er wat aan doen. Samen met een aantal collega’s schoonmaakprofessionals hebben we iets bedacht om elkaar beter te leren kennen en meer te waarderen. En gelukkig is de baas ook enthousiast want die moet het uiteindelijk betalen.

QR-code

Ik ga mijzelf zichtbaar maken via een QR-code. Die vind je op het kaartje dat ik op je werkplek heb gelegd. Mijn naam staat erop en ook waarom mijn werk voor jou belangrijk is. Scan de QR-code met je mobiele telefoon en je komt op een website waar ik mij voorstel en hoe je met mij kunt communiceren. Ook geef ik je informatie over de professionele manier waarop ik jouw plek schoonmaak. Jij kunt mij vragen stellen en ik kan jou vragen stellen. Of gewoon zeggen wat we er van vinden. Zo leren we elkaar toch een beetje kennen en word ik ook gezien. Dat motiveert mij en geeft mij een gevoel van waardering. En trouwens, als je nog andere ideeën hebt hoor ik het ook graag. Dank je wel.

Paul Harleman, Global Application Manager bij Vileda Professional

Bron: Schoonmaker van het Jaar

Lees meer: