Wat kunnen we leren van de finalisten van de Best Practice Award 2023? "De schoonmaker bepaalt hoe en wanneer er gewerkt wordt"

Wat kunnen we leren van de finalisten van de Best Practice Award 2023? "De schoonmaker bepaalt hoe en wanneer er gewerkt wordt"

Op 7 december mochten schoonmaakbedrijven Nellen Schoonmaakdiensten en CSU hem mee naar huis nemen: de Best Practice Award 2023 van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Waarom hun samenwerkingen zo bijzonder zijn? En wat we kunnen leren van deze en de andere best practices die zich dit jaar finalist mochten noemen? We snuffelden de juryrapporten door en zochten het uit. Vandaag: de samenwerking van Hommerson Schoonmaakbedrijf en Musis Sacrum.

Familiebedrijf Hommerson is een mkb’er met zo’n tweehonderd medewerkers die op diverse locaties schoonmaken. Hommerson Schoonmaakbedrijf geeft haar personeel veel ruimte om het werk zelf in te delen. ‘Schoonmakers vormen immers de ruggengraat van onze industrie’, is de visie van het schoonmaakbedrijf. Daarom bevordert Hommerson een gezonde driehoeksverhouding tussen werkgever, opdrachtgever en schoonmaker.

Regie bij de schoonmaker

In het juryrapport lezen we dat de best practice laat zien dat de mening en expertise van de schoonmaker hoog in het vaandel staan bij Hommerson Schoonmaakbedrijf. Op veel van hun objecten geven ze de regie aan de schoonmaker. Daarmee sluit de best practice naadloos aan bij het thema van dit jaar, want hiermee krijgt de schoonmaker een stem. Het is juist de schoonmaker die bepaalt hoe en wanneer ze werken. De mate van autonomie geeft aan dat er naar de schoonmaker wordt geluisterd en dat hij niet aan het lijntje van de werkgever loopt. Het vertrouwen dat gegeven wordt aan de schoonmaker betaalt zich terug in de tevredenheid aan de kant van de opdrachtgever en schoonmaker.

Gehoord en begrepen

Op de locatie Musis Sacrum werkt een relatief kleine ploeg van vier personen. De schoonmakers bepalen zelfstandig de werkzaamheden en bij eventuele problemen zijn de lijntjes naar de opdrachtgever kort. Er is weinig tot geen hiërarchie en de schoonmakers stemmen zelf hun werkzaamheden af met de opdrachtgever. Deze benadering heeft geresulteerd in een hogere tevredenheid van de schoonmakers van Hommerson, lagere verloopcijfers en meer tevreden opdrachtgevers. De schoonmakers voelen zich gehoord en begrepen in hun werk. Het feit dat zij zelfstandig beslissingen mogen nemen op hun object geeft waardering en voldoening. Zij beschouwen de locatie als hun object en voelen zich in hoge mate verantwoordelijk voor de locatie. Het voelt als thuis. Laag ziekteverzuim en een sterke teamgeest zijn te herleiden naar deze manier van werken op de locatie. Hommerson is ervan overtuigd dat dit de kwaliteit van hun dienstverlening en de algemene branche ten goede is gekomen.