Nellen Schoonmaakdiensten en CSU winnen Best Practice Award 2023

Nellen Schoonmaakdiensten en CSU winnen Best Practice Award 2023

Op 7 december was het weer groot feest bij InnStyle in Maarssen. Voor de tiende keer reikte de Code Verantwoordelijk Marktgedrag Schoonmaak- en Glazenwassersbranche de Best Practice Award uit. Ditmaal gingen niet één, maar twee winnaars met de titel naar buiten: het mkb-bedrijf Nellen Schoonmaakdiensten en het grootbedrijf CSU.

De vele inzendingen voor de BPA 2023 kwamen van zowel het mkb als de grote schoonmaakbedrijven. Daarom werd deze tiende editie in beide categorieën een award uitgereikt voor de beste ketensamenwerking volgens de code. Zoals voorzitter van de code Bert van Boggelen het aan het einde samenvatte: “Bij Nellen willen ze de hele wereld veranderen. Dagschoonmaak is de ultieme manier om de schoonmaker een gezicht en een stem te geven.” En over CSU: “Er was een crisis en dat werd een succesverhaal door echt naar elkaar te luisteren.”

Tofste baan van de wereld

Maar voor het zover was, heette dagvoorzitter Richard de Hoop de gasten in de zaal en via de livestream welkom en gaf het woord aan Van Boggelen. Hij ging in op het thema van de BPA 2023: de stem van de schoonmaker. “Als je mensen wilt vasthouden of werven, moet schoonmaak de tofste baan van de wereld zijn. Daarvoor moet je luisteren naar de schoonmaakmedewerkers. Om die reden hebben we dit jaar het thema ‘de stem van de schoonmaker’ gekozen. Natuurlijk moet die schoonmaker zijn of haar stem eerst laten horen, maar het schoonmaakbedrijf én de opdrachtgever moeten ook luisteren. Op het moment dat we dat leren, wordt schoonmaakwerk werk dat je tot je pensioen of nog langer wilt doen met plezier.”

Pitches mkb

Vervolgens was de vloer aan de zes finalisten. Zij hadden een laatste kans om de jury en het publiek te overtuigen waarom hun best practice moest winnen. Door middel van vooraf opgenomen trailers en een laatste woord op het podium leidden ze het publiek nog eenmaal door hun best practice. De mkb’ers trapten af. Zo sprak Hommerson over autonomie voor de schoonmaker: “We geven autonomie aan onze schoonmaakmedewerkers. We luisteren naar hun stem. Onze medewerkers mogen zelf beslissen waar en wanneer ze schoonmaken, we hebben geen werkprogramma. Dit is geen gewone schoonmaak. Dit is een voorbeeld van hoe autonomie het werk beter maakt. Ze creëren samen met de klant een fijne en schone werkomgeving.”

Nellen gaat op de barricade voor dagschoonmaak: “Ik zit al sinds mijn zestiende in de schoonmaak en ik heb gezien dat moeders op primetime met het gezin van de bank gerukt worden naar het werk. Maar als ze een goed inkomen willen hebben, moeten ze meer dan tien uur per week kunnen werken en dan moet je dat ook overdag gaan doen. Ik heb daarom besloten geen avondschoonmaak aan te bieden. Bij Spierings gaf ik dat aan en zij zeiden ‘daar gaan we in mee’. Waar ik normaal moet lullen als Brugman. Zo kunnen onze schoonmakers de tijden werken die ze willen werken en op de mooie uren thuis zijn.”

Bij SMB Willems vertellen Nick en Mogos hun verhaal: “Toen ik bij SMB Willems kwam was Nick mijn collega. Hij heeft me alles geleerd en heel veel voor mij gedaan. Hij vroeg SMB Willems om mij een contract te geven. Dat was voor mij belangrijk, want mijn vrouw zat nog in Afrika. SMB is echt een familiebedrijf, zeker voor mij. Nick is niet zomaar een collega, hij is mijn broer.”

Vertrouwen

De jury ging in beraad en De Hoop entertainde het publiek met een muzikaal intermezzo. Na een hoop hilariteit sprak De Hoop over samenwerken. “Als je je stem wilt laten horen, dan moet je kunnen vertrouwen op je collega’s. Daar hoef je maar één ding voor te doen: het concept van elkaar helpen omarmen. Dat betekent ook jezelf kwetsbaar durven opstellen. Dat betekent dat hulp vragen nooit een teken van zwakte is.”

Pitches grote bedrijven

Vervolgens was de beurt aan de grootbedrijven om te pitchen. EW Facility Services kwam het podium op met borden als op een vliegveld. “We zien de schoonmaakcollega’s van EW sinds ze bij ons aan de slag zijn weer met een opgeheven hoofd rondlopen in de terminal. Dat vinden wij heel belangrijk, want zij zijn de belangrijkste schakel met de passagiers. Zeker met de inzet van de hospitality hosts. Zij zijn echt zichtbaar.”

Hago Zorg zet servicemedewerkers in in het Maasstad Ziekenhuis. “Door de samenwerking die wij hebben met Hago Zorg kan het verpleegkundig personeel zich veel meer richten op handelingen en aan het bed van de patiënt zitten. Alle dingen die door de servicemedewerkers uit handen worden genomen, worden nog steeds zeer kwalitatief uitgevoerd. Ze zijn nu echt onderdeel van het team en spreken verpleegkundigen ook aan als de afdeling niet netjes is. Daar zijn we al met al heel trots op.”

En CSU en de HvA maakte van een crisis een succes: “Wat we hebben gedaan bij de HvA is geen rocket science. We hebben twee dingen gedaan: geluisterd naar de medewerkers en een vrijbrief gegeven om ons te zeggen hoe het moet. Dat gingen we in vertrouwen aan. De medewerker is elke dag op locatie en die ziet alles. Die weet precies wat je wel en niet moet doen.”

Gouden award

Nadat de spanning inmiddels was opgelopen mocht juryvoorzitter Bert van Boggelen uiteindelijk de winnaars bekendmaken. Van Boggelen: “Alle mooie voorbeelden komen op deze dag tot leven, dat is fantastisch. Het was geen gemakkelijke taak voor de jury. We hebben zoveel goede inzendingen ontvangen.” Hij richtte eerst een woordje tot de drie finalisten van het mkb, waarna winnaar Nellen Schoonmaakdiensten op het podium geroepen werd om daar de gouden award in ontvangst te nemen. Ook van de inzendingen van de grote bedrijven was de jury onder de indruk. Onder luid applaus ontving CSU de gouden award in de categorie Grote bedrijven. Alle medewerkers van de winnende bedrijven mochten vervolgens het podium betreden voor de grand finale met champagne en gouden confetti.

Juryoordelen

Voor hun keuzes heeft de jury uitgebreide rapporten opgesteld. In het kort vertellen ze waarom Nellen en CSU de gouden award mee naar huis nemen dit jaar.

  • Nellen Schoonmaakdiensten en Spierings Mobile Cranes: Dagschoonmaak als beleid

Juryoordeel: Bij Nellen Schoonmaakdiensten staat de medewerker centraal want Nellen biedt alleen dagschoonmaak aan. Dit geeft veel voordelen voor de schoonmakers: ze hoeven niet meer voor dag en dauw op, werken op tijden dat de meeste mensen werken, dus het is goed voor hun sociaal netwerk, kunnen op prime time bij hun gezin zijn, ze hoeven ’s avonds niet meer alleen een pand op een leeg bedrijventerrein te openen en sluiten en dus ’s avonds niet meer alleen over het verlaten bedrijfsterrein naar huis te gaan. En bovendien kunnen schoonmakers door te werken in dagschoonmaak meer uren werken en daarmee meer inkomsten genereren. Die hogere inkomens zijn bij schoonmakers zeer welkom, zeker in deze tijden van hoge inflatie. Last but not least: de schoonmakers worden zichtbaar bij de opdrachtgevers en gebruikers van de panden die zij schoonmaken.  

  • CSU en Hogeschool van Amsterdam: Medewerker weer op 1

Juryoordeel: Onder het mom van ‘Never waste a good crisis’ ging CSU aan de slag toen bleek dat de schoonmaakmedewerkers zich niet gezien en gehoord voelde. Heel langzaam was het vuurtje bij iedereen aan het doven. CSU is met de schoonmakers gaan praten. Dit waren veel gesprekken met de medewerkers, die pittig waren én de sleutel tot succes. CSU luisterde naar de medewerkers over wat hen beweegt, wat er verbeterd kan worden voor hen én de opdrachtgever en hoe, hoe de kwaliteit kon worden verbeterd, hoe de schoonmakers geholpen kunnen worden in de uitoefening van hun functie en vooral: hoe zij weer plezier in hun werk kregen. In nauwe samenwerking met de opdrachtgever zijn suggesties van de schoonmakers vervolgens ook uitgevoerd. Hiermee hebben de schoonmakers initiatief getoond om hun eigen werkplezier te organiseren door te ondersteunen en ontzorgen. Voor beiden een win-win situatie. 

Alle best practices inspireren

De winnaars gaat met trots naar huis, maar ook de overige finalisten mogen zichzelf een grote schouderklop geven. Want ook Hommerson en Musis Sacrum (Autonomie voor de schoonmaker), SMB Willems en GelreDome (Het heft in eigen handen), EW Facility Services en Rotterdam The Hague Airport (RTHA) (Aandacht voor en door het schoonmaakteam) en Hago Zorg en Maasstad Ziekenhuis (Samen zorgen) laten uitmuntende voorbeelden voor de hele schoonmaakbranche zien. Van Boggelen: “Wat een mooie voorbeelden van ‘De stem van de schoonmaker’ hebben we hier gezien. Dit biedt niet alleen hoop maar ook verwachtingen voor de participatie van de schoonmaker in de nabije toekomst. De lat ligt hoog na deze succesvolle best practices.”