Ex-treinenschoonmaker is nu succesvol influencer: trots op mijn schoonmaaktijd

Ex-treinenschoonmaker is nu succesvol influencer: trots op mijn schoonmaaktijd

Mustafa Bahcecioglu begon zijn huidige carrière op het station als schoonmaakmedewerker van treinen. Nu is hij succesvol influencer en maakt hij dagelijks video's die hij deelt met zijn honderdduizenden volgers.

We zien Bahcecioglu met nostalgie op zijn gezicht de trappen naar het perron beklimmen in het interview dat hij deed voor het BN DeStem. Hij vertelt waarom hij video’s is gaan maken en wat hij daarmee wil bereiken. Zijn boodschap aan de maatschappij is altijd “als het goed gaat, moet je de tafel groter maken”. Oftewel, als je iets over hebt, deel dat dan met anderen. Hij merkt dat het egoïsme bij mensen tegenwoordig groeit en dat vindt hij jammer. Daarom probeert Bahcecioglu met zijn video’s het juiste voorbeeld te geven en mensen aan te sporen ook met een samenhorige blik naar de wereld te kijken. Een klein gebaar voor de één kan voor iemand anders namelijk heel erg helpen.

Uit de hand gelopen hobby

Bahcecioglu wendde zich initieel tot sociale media om personeel te werven, niet om dit soort video’s te maken. Hij noemt het dan ook een beetje uit de hand gelopen, maar in de beste zin van het woord. Zijn video’s begonnen dan ook klein. Daarbij herkende hij zich erg in de mensen die hij filmde. Zelf geeft hij ook al sinds hij klein is graag dingen weg.

Trots

In het interview vertelt de ex-schoonmaakmedewerker ook over zijn tijd als treinenschoonmaker. Terug zijn op het station dat zijn vaste standplaats was, is namelijk best een beetje emotioneel voor Bahcecioglu. Hij herinnert zich hoe het toen ging. Dat het rennen was als er weer een trein aankwam om zo snel mogelijk de bakken te legen en te toiletten schoon te maken. Hij kijkt er nu met een trots gevoel op terug, maar geeft toe dat hij zich vroeger nog weleens schaamde voor zijn werk. Die schaamte is het enige waar hij spijt van heeft. Toen en ook nog nu wordt de schoonmaak door veel mensen niet gezien als een sexy vak waar je trots op mag zijn. Veel schoonmaakbedrijven zetten zich daarom in om de schoonmaakmedewerker zichtbaarder te maken en te laten zien dat het juist een mooi vak is waarmee je echt bijdraagt aan de leefomgeving. Gelukkig voelt Bahcecioglu dat zelf ondertussen ook.

Lees ook: