Project Facilicom Sociaal laat zien hoe goed medewerkers in hun vel zitten

Project Facilicom Sociaal laat zien hoe goed medewerkers in hun vel zitten

Onder de noemer Facilicom Sociaal informeert Facilicom Group bij haar medewerkers hoe het gaat. Het bedrijf voelt een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid richting het personeel en geeft daarom een vervolg aan de pilot. Inmiddels zijn ruim 3300 gesprekken gevoerd. Daaruit blijkt dat bijna een vijfde van de medewerkers kampt met zorgen over financiën, 20 procent heeft zorgen over vitaliteit en 8 procent is ontevreden met basiszaken zoals woonsituatie.

Facilicom Sociaal begon als pilot, waarbij medewerkers van Incluzio, onderdeel van Facilicom Group, medewerkers van Gom, Trigion, Axxicom Thuishulp en Cordaan Thuisdiensten belden om hen te vragen hoe het met hen gaat. Wendy Aendekerk, HR Directeur Facilicom Group, licht het project toe: “We vragen niet alleen naar de financiële situatie, maar er is ook ruimte om te vertellen over hoe ze zich in het algemeen voelen. Voel je je vitaal, heb je zorgen in de privésfeer of zijn er andere dingen die je kwijt wil? Aan de hand van de gesprekken kijken we waar we kunnen helpen.” Het project past binnen de sociaal duurzame strategie van het bedrijf. Medewerkers reageren positief op deze belangstelling vanuit de werkgever.

Financiën en gezondheid

De huidige maatschappelijke ontwikkelingen zoals inflatie levert druk op haar medewerkers, merkt Facilicom Group. De meest voorkomende zorgen zijn op financieel en vitaal vlak. “Deze zorgen hangen met elkaar samen. Medewerkers ervaren vaak lichamelijke klachten als zij zorgen hebben over financiën. En wij helpen ze op verschillende manieren. Denk aan ons Sociaal Fonds, een onafhankelijke stichting waar collega’s een beroep op kunnen doen als ze voor kosten komen te staan die ze zelf niet op kunnen brengen. Ook biedt Facilicom Group de mogelijkheid om een budgetcoach te raadplegen en wijst ze haar medewerkers de weg naar buurthuizen, die kunnen helpen met bijvoorbeeld toeslagenproblematiek.” 

Duurzaam inzetbare medewerkers

Het streven is om dit jaar 5000 medewerkers telefonisch de vraag ‘hoe gaat het met je?’ voor te leggen. Aendekerk: “Als organisatie maken we ons sterk tegen financiële problemen bij medewerkers. Daarom hebben we ons ook aangesloten bij de Nationale Coalitie Financiële Gezondheid, die als doel heeft het aantal medewerkers met geldzorgen in 2030 op z’n minst met de helft te verlagen. We doen er alles aan om het percentage medewerkers dat zich zorgen maakt over hun financiën of lichamelijke klachten ervaart naar beneden te brengen. We willen een vitale werkgever zijn met duurzaam inzetbare medewerkers.”