Schoonmaakbedrijven Gom en Asito helpen werknemers uit geldproblemen

Schoonmaakbedrijven Gom en Asito helpen werknemers uit geldproblemen

Schoonmaakbedrijven Asito en Gom, onderdeel van Facilicom Group, sluiten als 1e werkgevers in de facilitaire branche aan op de Nederlandse Schuldhulproute (NSR). Met de aansluiting van twee grote werkgevers krijgen bijna 30.000 werknemers in Nederland direct toegang tot de laagdrempelige route naar passende hulp. Daardoor worden schulden verminderd of zelfs voorkomen.

Twintig procent van de Nederlanders heeft aan het eind van de maand nul euro of minder op de bankrekening. Dat probleem treft ook de werkvloer, blijkt uit pilotcijfers van de NSR. Martin Suithoff (directeur NSR): "Gemiddeld komt tien procent van de werknemers per jaar bij ons op de route terecht voor hulp, dat is veel."

Daarom slaan schoonmaakbedrijven Asito en Gom binnen de NSR de handen ineen en roepen zij de branche op om te strijden tegen geldzorgen

Tien procent werknemers krijgt loonbeslag

De NSR helpt werkgevers om werknemers met geldproblemen te signaleren en begeleidt hen via Geldfit.nl naar adequate hulp. De route is hard nodig, aldus Ron Steenkuijl (directielid ADG Dienstengroep, waar Asito onder valt).

"Het probleem is groter dan we denken", zegt Steenkuijl. "Per jaar krijgt tien procent van onze werknemers loonbeslag opgelegd door incassobureaus. Zij zitten dan al met grote schulden, maar een groot deel van de mensen met geldproblemen komt door schaamte niet eerder bij ons in beeld. Daarom is het belangrijk dat meer organisaties aansluiten op de route."

Verantwoordelijkheid voor kwetsbare doelgroepen

Werkgevers hebben een maatschappelijke verantwoordelijkheid om de schuldproblematiek samen aan te pakken, vervolgt Steenkuijl. "Zeker binnen onze branche, waar veel mensen met laaggeletterdheid en een migratieachtergond werken. Wij kunnen hen begeleiden naar toegankelijke hulp."

Wij willen tevreden, happy personeel, dat lukt niet met geldzorgen.

En daar profiteert iedereen van, zegt Geert van de Laar (CEO Facilicom Group, waar Gom onder valt): "Het gaat om meer dan productiviteit en ziekteverzuim. Wij willen tevreden, happy personeel, dat lukt niet met geldzorgen. De route is het luisterend oor en duwtje in de rug dat werknemers helpt weer happy te worden. En dat verdient zich terug."

Het zorgt ook voor behoud van koopkracht, voegt Steenkuijl eraan toe. "Van 40.000 euro schuld gaat 30 tot 35 procent naar incassokosten. Een absurd percentage aan geld dat eigenlijk niets waard is."

Schaamte doorbreken

Door schuldschaamte vragen mensen gemiddeld pas na vijf jaar hulp met een opgelopen schuld van 40.000 euro. Van de Laar: "Als meer werkgevers aansluiten, maken we geldproblemen beter bespreekbaar en voelt het niet meer als falen."

Voor zowel werkgevers als werknemers is geldzorgen een ‘bedreigend’ thema. Daarom kunnen werknemers geldzorgen via de NSR anoniem melden. Steenkuijl: "Dat verlaagt de drempel. We kunnen eerder hulp aanbieden en beschermen werknemers voor grotere schulden."