De sanitaire ruimte als beleving

In de gehele schoonmaakbranche zien we al enige tijd een trend waarbij beleving en hospitality belangrijker worden. Waar de sanitaire ruimte eerder nog wel eens achterbleef op dit gebied, zien we nu steeds vaker dat er ook extra aandacht aan de toiletten wordt besteed. Want een net, schoon en mooi toilet, daar wordt iedereen gelukkig van.

Steeds meer aandacht voor beleving en hospitality

Hospitality en beleving: we kunnen er in de schoonmaak niet meer omheen. Het wordt steeds belangrijker om klanten, medewerkers en gasten op andere manieren te bereiken. En om hen nóg beter te bedienen. In de facilitaire wereld wordt er steeds meer waarde aan gehecht en bedrijven kijken inmiddels van a tot z hoe zij die beleving kunnen verbeteren.

Alle facetten komen aan bod: van het parkeren van de auto op gereserveerde parkeerplekken op het bedrijventerrein, tot aan een vrolijke en gastvrije receptioniste die het perfecte kopje koffie aanbiedt. Én dus inmiddels ook tot aan het toiletbezoek.

>> Lees ook: Visie schoonmaakbranche: van ‘alleen’ schoon naar een totaalbeleving op maat

Op alle momenten waar een gast in aanraking komt met het bedrijf, wordt er net dat beetje meer gegeven. Zodat die gast uiteindelijk positief verrast wordt én met een glimlach het bedrijf weer verlaat. En de staat van de sanitaire ruimte heeft een grote invloed op die glimlach. Want al ziet de rest van het gebouw er nog zo netjes uit, als de toiletten niet op orde zijn, is dat fataal voor die glimlach.

Zintuigen positief prikkelen

Om de beleving op het gebied van sanitair te verbeteren, wordt er niet alleen geïnvesteerd in extra schoonmaak. Er komt ook meer aandacht voor bijvoorbeeld slimme dispensers én voor het uiterlijk van de sanitaire ruimte. Want ook al is een toilet in feite brandschoon, als het er oud en smoezelig uitziet en niet fris ruikt, is de beleving niet positief.

Eén van de manieren om hier verandering in te brengen, is door het toevoegen van elementen die de zintuigen positief prikkelen. Denk hierbij aan kleuren, afbeeldingen, licht, geluid, geur, klimaat en communicatie. Daarmee wordt het welzijn en het welbevinden van de toiletbezoekers positief beïnvloedt en creëer je een moment van rust, afleiding, energie, verbazing of verrassing. Het resultaat: lichamelijk en mentaal comfort voor de bezoekers. En dus een moment waarmee je je als organisatie kan onderscheiden.

>> Lees ook: Rooftop bar BLOU wint award Mooiste Toilet 2020

Slimme dispensers voor de ultieme beleving

Eén van de manieren om een bijdrage te leveren aan de ultieme beleving van toiletgebruikers, is door middel van slimme dispensers. Deze dispensers, vaak verbonden met het internet, garanderen een continue beschikbaarheid van papier, zeep en handdroging. Zowel op rustige locaties, als op high traffic locaties met grote piekmomenten.

Door slimme en communicerende dispensers is de schoonmaak in staat om inzicht te krijgen in en sturing te geven aan het moment dat het bijvullen van een dispenser noodzakelijk is. Niet alleen voorkom je hiermee ontevredenheid bij de toiletgebruikers, maar het maakt het ook mogelijk om de schoonmaakwerkzaamheden efficiënter te plannen en uit te voeren. Want waar de schoonmaak eerst veel tijd verloor met het controleren van elke dispenser, worden ze nu geïnformeerd voordat de dispensers leeg zijn.

>>Leestip: Smart Facilities Schiphol: schonere toiletten dankzij digitale ‘zintuigen’

Bewuste keuze betreft inrichting

Door de slimme dispensers wordt de schoonmaak dus al een stuk efficiënter. Maar dat kan nog beter. Door bijvoorbeeld bewust te kiezen voor de soorten vloer en wandbekleding in de sanitaire ruimte. Zo zijn gietvloeren een hygiënisch alternatief, waarbij smerige naden en voegen in de vloer tot het verleden behoren. En bestaande tegelwanden kunnen worden beplakt met speciale folies met prints die bestand zijn tegen water, vuil en krassen, en vaak ook nog eens geurabsorberend werken.

Meer weten?

Dit artikel is eerder verschenen in de bedrijvengids van Service Management. In het digimazine vind je niet alleen een overzicht van alle schoonmaakbedrijven, maar ook negen andere trendverhalen.