En dat is schrijnend, volgens Scholtes. Hij betoogt: “Het gaat immers om mensen die hun huis niet zelf leefbaar kunnen houden. Hulp bij huishouden heeft nadrukkelijk een zorgfunctie. Daarom wil ik, hoe moeilijk de omstandigheden wegens personeelstekorten nu ook zijn, elke kans aangrijpen om Amsterdammers die dat nodig hebben, sneller aan hulp bij het huishouden te helpen.”
Werk aantrekkelijker maken
Hoe gaat hij dat doen? de wachtlijsten zijn zo lang, voornamelijk door een tekort aan personeel. Daarom introduceert de gemeente een nieuwe aanpak om extra personeel aan te trekken. Die aanpak moet het werk aantrekkelijker maken, zodat meer mensen als huishoudelijke hulp aan de slag willen. Voorbeelden die genoemd worden zijn een campagne, het aantrekken van niet Nederlandstalige werknemers, een aanbrengbonus, trainingen en meer keuze in het soort contract dat wordt aangeboden.
Tweesporenbeleid
Naast het werven van extra personeel gaat de gemeente kijken of huisgenoten van hulpbehoevende mensen taken kunnen overnemen van de huishoudelijke hulp. Ook zal een huishoudcoach met mensen die op de wachtlijst staan kijken op welke manieren ze toch zoveel mogelijk zelf kunnen doen. Ook dit tweede spoor moet de druk verlagen op de al aanwezige huishoudelijke medewerkers. Het doel is om eind 2023 de wachttijden in ieder geval overal onder de vijftien maanden te brengen.