Drie tips om een nóg betere leidinggevende te worden

Of je nu (meewerkend) voorvrouw of -man bent, of objectleider, of rayonmanager: deze drie tips helpen jou om een nóg betere leidinggevende in de schoonmaak te worden. Wil je meer tips over leidinggeven? Lees dan ook onze gratis whitepaper: Leidinggeven in de schoonmaak: alle ins en outsVolg Service Management op LinkedIn:

Tip 1: Benut iedereens sterke punten

Let wel: er gaat tijd in zitten voordat je een werknemer écht goed hebt leren kennen. Begeef je als leidinggevende dan ook regelmatig op ‘de vloer’, dat versterkt het ‘wij’-gevoel en laat zien dat je je niet boven de rest verheven voelt. Ga eens een spontaan gesprek aan met die ene collega om te ontdekken wat hem of haar beweegt, waar hij of zij plezier uit haalt en wat zijn of haar doelen zijn. Iedereen heeft iets waardevols toe te voegen aan het bedrijf  en het is jouw taak om te ontdekken wat dat is en hoe je het kunt gebruiken om éxtra goede zaken te doen.

>> Lees ook: Evelyn Kolkman (Leidinggevende van het Jaar 2019): “Alles valt of staat met communicatie

Tip 2: Motiveer anderen het beste uit zichzelf te halen

Dit gaat met name op voor de mensen die netjes hun schoonmaakwerk doen, maar van wie je weet dat ze meer in hun mars hebben. Een complimentje, wat extra aandacht of een bemoedigend gesprek kan soms het enige zijn wat zo iemand nodig heeft om weer op te bloeien. Hoewel dit voor veel leidinggevenden ongeloofwaardig zal klinken, is het niet geld, maar erkenning waar werknemers de meeste voldoening uit halen. Vooral in een branche als de schoonmaak, waar waardering nog wel eens achterblijft…

Tip 3: Pas je leiderschap aan op de verschillende types in je team

Als het goed is, heb je niet tig dezelfde mensen in je schoonmaakteam. En dat is maar goed ook, want met zo’n verzameling klonen zou je weinig klaarspelen op de werkvloer. Natuurlijk zijn er een hoop specifieke types, maar over het algemeen kun je mensen onderverdelen in denkers en doeners. De denker kan niet tegen onzekerheid en is graag op alles voorbereid. Je kunt een denker daarin ondersteunen met bijvoorbeeld een rollenspel voorafgaand aan een nieuwe klus of een lastig gesprek met een ontevreden opdrachtgever. Het tegenovergestelde geldt voor de doener, die leert door – je raadt het al – te doen. Dit type werknemer kun je het beste alleen de broodnodige tips en instructies meegeven, en verder de ruimte gunnen om door middel van vallen en opstaan het schoonmaakvak te leren.

Werkt de Leidinggevende van het Jaar 2020 bij jou?!

Werkt er bij jou in het schoonmaakbedrijf een leidinggevende die absoluut in het zonnetje gezet zou moeten worden? Die altijd voor iedereen klaar staat, nét dat stapje extra zet en het gewoon zonder meer verdient om tot Leidinggevende van het Jaar 2020 uitgeroepen te worden?! Geef hem of haar dan nu op voor de Golden Service Awards 2020!