Jongeren halen neus op voor schoonmaakwerk

Schoonmaakbedrijven zien hun personeelsbestanden steeds verder vergrijzen en het aantrekken van nieuwe jeugdige werknemers lijkt haast onmogelijk. Het aandeel van jongeren tot 24 jaar in de schoonmaakbranche is inmiddels gezakt van 23% naar 14%. Hoe komt dit?

Schoonmaak best betaalde bijbaan

Jongeren kiezen vaker voor baantjes als verkoopmedewerker, vakkenvuller of serveerster en laten daarbij de schoonmaakwerkzaamheden links liggen, zo staat te lezen in onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Op het eerste oog is het verrassend dat jongeren zo weinig kiezen voor schoonmaakwerk, want het gemiddelde salaris in deze sector, over alle leeftijdscategorieën, is het hoogste met €10,99 per uur. Qua loon is schoonmaken dus de meest aantrekkelijke bijbaan, blijkt uit onderzoek van FNV Jong 2017.

Imago schoonmaakbranche

Het probleem ligt dus ergens anders. Volgens Chantal Bruil, P&O directeur bij schoonmaakbedrijf Nederrijn, zou het weleens kunnen komen door het imago van de schoonmaakbranche. “We merken dat wij vroeger heel veel jeugd hadden, maar dat jongeren nu wat minder happig zijn om schoonmaakwerkzaamheden uit te voeren. Die willen bijvoorbeeld liever in de horeca werken dan in de schoonmaakbranche. Dat heeft denk ik ook wel met het imago van de schoonmaakbranche te maken. Het is voor jongeren leuker om te zeggen dat ze in een kroeg werken dan dat ze in de schoonmaak werken.” Ook Rick Dillema, algemeen directeur van Westerveld, heeft het idee dat jongeren liever in de horeca werken dan dat ze met schoonmaak geassocieerd worden.

Volgens Mirella Gaasbeek, manager P&O bij Westerveld, wordt er al jaren vanuit de branche gewerkt om het imago op te krikken. Zo wordt de schoonmaker steeds zichtbaarder gemaakt door de invoering van dag-schoonmaak en wordt er geprobeerd om het vak meer inhoud te geven. “Maar uiteindelijk: schoonmaak blijft schoonmaak.”

Liever een leuke baan dan een topsalaris

Uitzendbureau Young Capital, gespecialiseerd in het werven van jongeren en millennials, heeft onderzoek gedaan naar wat jongeren zoeken in een bijbaan. Hieruit blijkt dat zeven op de tien jongeren een leuke baan verkiezen boven een topsalaris. Verder vinden jongeren nieuwe dingen leren het allerbelangrijkste bij de keuze voor een nieuwe baan. Salaris staat op de tweede plaats, gevolgd door duidelijkheid over wat de baas van ze verwacht.
Kortom, jongeren willen meer dan alleen een goed salaris. Het is dus belangrijk om jongeren duidelijk te maken waarom het zo leuk is om voor uw schoonmaakbedrijf te werken en wat zij allemaal bij u kunnen leren.

Lees ook:

SchoonGewoon: ‘Voorbeeldfunctie voor vergrijzende arbeidsmarkt’