SIEV presenteert veel nieuws bij algemene ledenvergadering in NESO

SIEV presenteert veel nieuws bij algemene ledenvergadering in NESO

De keuze voor NESO in Bemmel als locatie voor de algemene ledenvergadering van mkb-branchevereniging Schoonmaken Is Een Vak (SIEV) bleek een schot in de roos. De inspirerende omgeving sprak tot de verbeelding van de aanwezige leden. Maar ook de sprekers wisten het publiek te boeien. Zo maakte de bekendmaking van het nieuwe SIEV Keurmerk de tongen los.

De zon scheen lustig door de hoge raampartijen van NESO, Nederlands eerste schoonmaakopleidingscentrum in Nederland. Een uniek opleidingscentrum, dat in november 2022 de deuren opende, en waar alle kneepjes van het veelzijdige schoonmaakvak kunnen worden geleerd. Een passende omgeving om de leden van de mkb-branchevereniging bij te praten over nieuwe ontwikkelingen tijdens de eerste algemene ledenvergadering van dit jaar, op donderdag 20 april.

Voorzitter Raymond Kouwenburg
Henk Snaterse

Ruimte voor salarisverhoging

Voorzitter Raymond Kouwenberg sneed in zijn welkomstwoord meteen een actueel onderwerp aan: de hoogte van salarissen. Iets wat ook speelt in de schoonmaakbranche en waarover SIEV en Schoonmakend Nederland contact hebben met elkaar. Kouwenberg verwees naar een artikel van Klaas Knot, president van De Nederlandsche Bank (DNB). “Klaas Knot presenteert harde cijfers die aangeven dat de salarisontwikkeling in de afgelopen periode fors omhoog is gegaan, maar ook dat de winstcijfers nog steeds hoog zijn. Sterker, die nemen nog toe. De politiek en vakbonden zeggen dat er ruimte genoeg is om salarissen te verhogen. Maar dit zijn algemene cijfers. Natuurlijk willen wij dat onze medewerkers het zo goed mogelijk hebben. Dat verdienen ze ook. Maar hebben wij daadwerkelijk zoveel ruimte om salarissen te verhogen? De bonden willen 14 procent salarisverhoging. Wij snappen het vanuit de werknemerskant, het leven is ook duur, en zij werken ook hard, maar kunnen wij als branche dit soort verhogingen wel aan?”

Concurreren met minimumloon

Op de achtergrond spelen nog meer zaken een rol, geeft hij aan. Denk aan het minimumloon, dat per 1 januari dit jaar is verhoogd en volgend jaar waarschijnlijk weer stijgt met tien procent. Tegelijkertijd is de gemiddelde werkweek afgenomen van 40 naar 36 uur. “Dat betekent dat onze onderste loonschalen onder water komen te staan. Wij moeten dit jaar echt gesprekken voeren over die lonen, wil je aan de cao en aan de wet blijven voldoen.” Dat werpt genoeg uitdagingen op. “Hoe wil je als branche concurreren tegen het minimumloon? En hoe wil je concurreren tegen ander branches om toch nog genoeg mensen te trekken? En duidelijk maken dat het aantrekkelijk is om in de schoonmaakbranche te werken omdat dat nu eenmaal beter betaalt?”

Nieuwe site, nieuwe opleidingen

Bestuurslid Laetitia Simonis attendeert de aanwezigen op de nieuwe website siev.nl die volop informatie biedt. Ook vertelt ze dat het bestuursbureau druk doende is met bellen van leden, om een vinger aan de pols te houden, over hoe het gaat en of er nog zaken zijn die de vereniging zou moeten oppakken. Bestuurslid Antoine Verhoef, is blij te kunnen melden dat er een SIEV-app in de maak is. In deze app is praktische informatie terug te vinden, zoals cao’s, maar ook bijvoorbeeld het laatste nieuws, handige linkjes, tips, een ledenlijst en een agenda. “Ook komt er een chatfunctie en een soort prikbord waarop je samen berichten en kennis kunt delen.” Verder benoemt hij de samenwerking met Business Apps, waar je als bedrijf gebruik van kunt maken. De app is handig voor de communicatie met anderstaligen. Frank Verberne werkt sinds eind vorig jaar met Business Apps en is enthousiast. “Jij voert iets in het Nederlands in, en zij krijgen de berichten meteen in hun eigen taal te zien. Echt een machtig middel. “Verder komt SIEV met een nieuw pakket opleidingen, die gericht zijn op de praktijk. Dit gaat bijvoorbeeld om trainingen over hospitality, hoe begeleid je nieuwe werknemers, een vlekkeloze opstart, timemanagement, ergonomie voor leidinggevenden en een cursus DKS. Echt een recht toe, recht aan praktische cursus, ingestoken op de dagelijkse praktijk met dingen waar je tegenaan kunt lopen.''

Themabijeenkomst met het UWV

Deze opleidingen worden onder de aandacht gebracht tijdens een themabijeenkomst in juni, die samen met het UWV wordt georganiseerd. Deze samenwerking is bewust. “Het UWV wil heel graag sparren met het mkb over hoe je mensen uit een uitkeringssituatie aan het werk kunt krijgen.” Tijdens deze bijeenkomst zal ook aandacht zijn voor de sector-analyse, waarvoor uitgebreid onderzoek is gedaan over wat er allemaal speelt in de branche en wat aandachtspunten zijn. Verder geeft Stef Martens een presentatie over zijn bedrijf Social Cleania, die bedrijven uit de schoonmaakbranche helpt bij het werven van personeel door gerichte campagnes uit te voeren op social media kanalen. Kouwenberg doet nog een oproep om kandidaten aan te melden voor de verkiezing Schoonmaker van het Jaar 2023.

SIEV-verzekering

Frank de Graaf, commercieel directeur bij Rivez doet uit de doeken wat het assurantie-adviesbedrijf kan betekenen voor SIEV-leden. “Het SIEV-bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering is bijvoorbeeld speciaal ontwikkeld voor SIEV schoonmaakbedrijven. Het doel is om totaalpartner te zijn op het gebied van risico, advies en collectieve verzekeringen, tegen scherpe premies. Met een persoonlijk adviseur die kennis van de schoonmaakbranche heeft. Wij zijn trots op deze samenwerking.” Dit alles gebeurt onder de noemer SIEV-verzekeringen.

Edgar van Engelen
Henk Snaterse

Nieuw SIEV-keurmerk

Een primeur is de lancering van het nieuwe SIEV-keurmerk, dat ingaat per 1 juni. Het SIEV Keurmerk is een praktisch keurmerk met realistische doelen: herkenning, onderscheid, objectiviteit, kwaliteit en betrouwbaarheid. Qualis Insight voert hiervoor de kwaliteitscontroles uit. Per periode van drie jaar komen zij ieder jaar langs. Edgar van Engelen legt, voor in de zaal, uit hoe bij deze controle de medewerkers worden meegenomen. “Wij kijken echt naar de praktijk. De uitvoerende schoonmaker staat centraal, want die is het visitekaartje van jouw bedrijf.” Simonis: “We zien dat voor opdrachtgevers de beleving heel erg meetelt, in plaats van alleen het technisch gedeelte. En medewerkers worden blij en zijn gemotiveerd. Het is geen afstraffing. Men kijkt echt anders. Een kring koffie of poep in het toilet is erger dan een laagje stof bovenop de kast.”

Het onderwerp maakt de tongen los. Want wanneer vindt de keuring plaats, wie loopt mee, is het bezoek aangekondigd of niet, en telt een minpunt wat vijf keer voorkomt ook vijf keer mee, of 1 keer? Jan Vera, een van de oprichters van Qualis Insight, praat vanuit de zaal mee. “Het is geen technisch keurmerk, maar een keurmerk gericht op de praktijk. Aan het eind van de meting, wordt alles besproken. Zijn er geen vragen meer, dan gaat de druk op de knop en heeft de ondernemer meteen de meting plus adviezen in zijn computer.”

Wij doen er alles aan om de schoonmaak de glans te geven die het verdient.

Ellen Dekkers, RAS

Rondleiding van Jeroen Aalbers
Henk Snaterse

Rondleiding door NESO

Bij een vergadering in zo’n bijzonder pand, kan een rondleiding uiteraard niet ontbreken. En dus dwalen de leden later rond door het opleidingscentrum, opgedeeld in groepjes, onder enthousiaste leiding van onder meer opleider Jeroen Aalbers en zijn vader oprichter Kees van NESO. Dit nadat Jeroen met ogen glimmend van trots en plezier verhaalde over hoe zijn vader besloot om voor zijn 70ste verjaardag een opleidingscentrum cadeau te geven aan de schoonmaakbranche. Een gul gebaar, met een enorm sneeuwbaleffect. Allerlei bedrijven en instanties schenken materialen, zodat hier met de nieuwste materialen en volgens de laatste methodes trainingen kunnen worden gevolgd. In een vakantiehuisje, een hotelkamer, ziekenhuiskamer, maar ook in een kantoorruimte met meerdere soorten tapijt, of de grote hal met allerlei vloeren, waar je ook nog eens het verwijderen van graffiti kunt uitproberen. En uiteraard is er glasbewassing mogelijk in al zijn facetten. “Een vierdaagse opleiding. Ik doe het goed, en anders niet”, zegt Jeroen. “Wij motiveren mensen om zo vroeg mogelijk op te leiden. Dat is ook makkelijker, want je kunt ze alleen iets leren in plaats van dingen af te leren.” En, zo benadrukt hij meerdere malen: “Fouten maken mag. Je kunt beter hier iets uitproberen dan bij de opdrachtgever.”

Code en RAS

Terug in de vergaderruimte is het podium voor Ellen Dekkers. Zij neemt de honneurs waar van de afwezige Bert van Boggelen, voorzitter Code Schoonmaak en Glasbewassing, en vertelt over de historie, kern en visie van de Code. Het verbeteren van de samenwerking tussen opdrachtgever en werknemer speelt een voorname rol, geeft ze aan. Bewust meedoen en betrokkenheid zijn essentieel. Als leidraad heeft de Code een top 10 gedragsregels opgesteld, die zijn terug te vinden op www.codeschoonmaak.nl/top10. Wie ergens tegenaan loopt, bijvoorbeeld bij aanbestedingen of contractwisseling, kan dat melden bij de Code. Dekkers is alweer zo’n drie jaar algemeen directeur bij Raad voor Arbeidsverhoudingen Schoonmaak- en Glazenwassersbranche (RAS). Met verve licht ze het belang van RAS toe. En dat varieert uitleg geven over de cao, opleidingen, scholingsfonds, de werkdrukmeter en het opstellen van een branche RI&E, vertrouwenspersonen of loopbaancoaches. Onderwerpen die ook zijn opgenomen in de RAS-app. “Wij doen er alles aan om de schoonmaak de glans te geven die het verdient.”

Na alle informatie en indrukken opdoen, is het tijd voor ontspanning. En dat gebeurt tijdens een uitstekend verzorgde barbecue. Gezellig geroezemoes klinkt aan de verschillende tafels, en ervaringen en anekdotes uit het vak worden gedeeld. “De vergadering is bewust naar later op de dag verschoven, zodat meer mensen kunnen aanschuiven”, zegt Simonis. “Ik hoop dat de volgende keer nóg meer mensen komen. Het is zo waardevol om elkaar te kunnen spreken en te weten wat speelt.”

Dit artikel is geschreven door Bianca Faber.