Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Schoonmaker van het Jaar 2020 "Met een goed gevoel naar je werk gaan is het allerbelangrijkste"

De huidige Schoonmaakster van het Jaar, Khadija El Bouayadi, werkt namens EW Facility Services in de prachtige Ernst Sillem Hoeve. Service Management ging op bezoek en al snel werd duidelijk waarom de juryleden van de Golden Service Awards afgelopen jaar massaal voor El Bouayadi gevallen zijn.

Schoonmaker van het Jaar 2020, Khadija el Bouayadi
Schoonmaker van het Jaar 2020, Khadija el Bouayadi

De Ernst Sillem Hoeve ligt verscholen in de bossen bij Den Dolder. De 85 kamers van het rustieke hotel worden sinds 2015 schoongemaakt door medewerkers van EW Facility Services. Onder hen bevindt zich een heuse bekendheid, in elk geval in schoonmaakland. Namelijk Schoonmaker van het Jaar 2020 Khadija El Bouayadi. “Ik ben zelfs op de radio geweest”, zegt de enthousiaste dame als ze vertelt over de verschillende interviews die ze sinds haar overwinning al heeft gegeven.

Het moment dat ze werd uitgeroepen tot winnares, kan El Bouayadi zich nog goed herinneren. “Het was een enorme verrassing. Eerlijk gezegd dacht ik dat iemand anders zou winnen, omdat hij hele andere werkzaamheden doet. Hij werkt ook met grote machines en zo”, zegt ze.

Lees ook

Maar toch was het de hotelschoonmaakster die er met de titel vandoor ging. “Ik begreep toen dat ze niet alleen kijken naar wat voor werk je doet, maar bijvoorbeeld ook naar je gedrag, communicatie en samenwerking. En misschien ook wel een beetje naar je privésituatie.”

Trots op schoonmaak

El Bouayadi begint te vertellen: “Ik ben ongeveer twintig jaar geleden vanuit Marokko naar Nederland gekomen. Dat was erg wennen. Ik had daar rechten gestudeerd, maar moest hier opeens weer beginnen met het leren van de taal. Als ik heel eerlijk ben, stond ik toen ook niet bepaald te springen om te gaan schoonmaken. Ik had hele andere dromen.”

Maar inmiddels is dat wel anders, zegt ze fier. “Ik ben erg trots op mijn werk, want schoonmaak is enorm belangrijk. Zonder ons kan de maatschappij niet functioneren. Door de coronapandemie ziet iedereen dat nu in. Iedereen snapt dat schoonmaak onmisbaar is én dat het wel even wat anders is dan gewoon zomaar poetsen zoals je dat thuis doet. Je hebt vakkennis nodig!”

Het moment waarop Khadija door Henriette Wenting werd uitgeroepen tot Schoonmaker van het Jaar 2020
Het moment waarop Khadija door Henriette Wenting (winnares 2019) werd uitgeroepen tot Schoonmaker van het Jaar 2020

Altijd positief

Haar familie bleef achter in het thuisland en inmiddels heeft ze drie kinderen waar ze als alleenstaande moeder de zorg voor draagt. Naast haar baan bij EW Facility Services in de Ernst Sillem Hoeve, maakt ze in de avonduren ook nog schoon op een kantoorpand. Alles bij elkaar, is dat best wel eens zwaar. El Bouayadi: “Ik doe mijn best. Natuurlijk heb ik ook weleens een moeilijke periode, maar ik geloof er heilig in dat positief blijven het allerbelangrijkste is. Wat er ook gebeurt, altijd naar voren kijken en altijd blijven lachen.”

Als je alleen maar zegt ‘oh, het is zo zwaar, ik heb geen zin meer’, dan wordt het er echt niet beter op.

Die houding hanteert de rasoptimist ook op haar werk. “Elke dag met een goed gevoel naar je werk gaan is het allerbelangrijkste. Oké, het werk als hotelschoonmaakster is soms best zwaar. Maar door af en toe even gezellig te kletsen en samen te lachen, krijg je vanzelf weer energie. Als je alleen maar zegt ‘oh, het is zo zwaar, ik heb geen zin meer’, dan wordt het er echt niet beter op. Maak het zelf leuk en focus op het positieve. Dat maakt wel degelijk een verschil.”

Kleine familie

Haar collega’s zijn dan ook enorm belangrijk voor El Bouayadi. “Ons vaste team is net een kleine familie. Ik werk al sinds 2007 in dit hotel en bijna iedereen werkt hier ongeveer even lang, of zelfs nog langer. We zijn erg hecht en kunnen altijd bij elkaar terecht. Of dat nu is met zorgen over de kinderen die lekker aan het puberen zijn, of om een verjaardag te vieren of gezamenlijk uiteten te gaan.”

Ook met het hotelpersoneel van onder meer de receptie heeft ze een goede band. “Lekker warm, zo zou ik het hier willen omschrijven. Ik ben gelukkig”, zegt ze met een brede glimlach.

Gastvrijheid

Dat goede contact met de rest van het hotelpersoneel is niet alleen leuk, maar ook belangrijk. El Bouayadi: “De receptie geeft namelijk aan ons door wanneer de gasten zijn uitgecheckt. Op die manier hoeven we niet op de deuren te kloppen en te vragen of we al mogen schoonmaken. We beginnen namelijk ’s ochtends om negen uur en je kunt je voorstellen dat niet iedereen er gelukkig van wordt als wij dan al bij ze aan de deur staan. Gasten komen hier om te genieten en te relaxen. Uitslapen hoort daar vaak bij. Het is dan niet bepaald gastvrij om ze op tijd wakker te maken.”

Overal en altijd

Naast haar optimisme en enthousiasme, valt ook haar flexibiliteit op. “Ik heb de mazzel dat mijn kinderen doordeweeks naar de buitenschoolse opvang kunnen. Daardoor is het voor mij geen probleem om soms wat langer te blijven en lukt het ook nog wel om eens in het weekend een dag bij te springen”, zegt El Bouayadi. “Ik werk graag. Wat ik trouwens erg leuk vind, is om af en toe bij een ander hotel te helpen. Soms hebben ze vanuit EW Facility Services op een andere locatie wat extra handen nodig en dat doe ik dan met veel plezier. Het maakt mij eerlijk gezegd niet uit waar je me neerzet, ik vind het allemaal prima.”

Wie weet ga ik in de toekomst wel voor de titel Leidinggevende van het Jaar...

Inmiddels wordt wel duidelijk waarom supervisor Haiam samen met de rayonmanager El Bouayadi inschreef voor een Golden Service Award. Wat verwacht de Schoonmaakster van het Jaar van de toekomst? “Het lijkt me misschien wel leuk om door te groeien naar bijvoorbeeld supervisor. Dat vind ik het leuke aan EW Facility Services als werkgever, want je krijgt veel kansen. Dus wie weet ga ik in de toekomst wel voor de titel Leidinggevende van het Jaar”, sluit ze het gesprek lachend af.

Lees ook

Meest recent

Branche

Launching Partners