Visie Hago: " We blijven continu monitoren wat er om ons heen gebeurt"

Uit de cijfers van het (link: https://digimagazine.servicemanagement.nl/smg3_thema_ondernemen/visie_top5_schoonmaakbedrijven text: marktonderzoek target: _blank) valt op te maken dat de schoonmaakbranche de weg omhoog uit het corona-dal heeft ingezet. Maar hoe diep was dat dal nu eigenlijk? En hoe ziet het pad naar de toekomst er precies uit? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Vandaag deelt Mark Keur, algemeen directeur bij Hago, zijn visie.

Vraag 1: Hoe kijken jullie terug op 2021?

“Positief, zonder meer. We hebben een goed jaar gehad. Op financieel vlak ging het met Hago goed en de score van +55 die we haalden uit NPS-metingen laat zien dat we op de juiste weg zijn wat betreft de kwaliteit van ons werk. Dat we dichtbij onze klanten staan. Het spreekt voor zich dat we daar trots op zijn. Wat ons ook erg positief stemt – en waar misschien nog wel trotser op zijn – is dat onze medewerkers Hago als werkgever en hun werk waarderen met een rapportcijfer 8.

Corona blijft een ‘wiebelige’ factor met onzekerheden, maar tot nu toe slaan we ons er samen met onze opdrachtgevers doorheen. Samen blijven we ons flexibel opstellen. Mede door die instelling hebben we gelukkig geen mensen hoeven ontslaan. We houden graag iedereen aan boord die zelf ook wil blijven.

Datagericht schoonmaken stelt de schoonmaker in staat om allround hygiëne-expert te worden.

In 2021 zijn we ook verder blijven bouwen aan concepten als Smart Hygiene, waarmee we schoonmaken op basis van data uit bewegingssensoren. Die manier van resultaatgericht werken verbetert schoonmaakkwaliteit nog verder en geeft opdrachtgevers stuurinformatie om beter inzichten te verkrijgen wat er in hun pand gebeurt. Hago adviseert heel gericht op basis van data. Daarnaast stelt het de schoonmaker in staat om nog meer de allround hygiëne-expert te worden, wat het beroep een nog prominentere plek geeft in de facilitaire keten.”

Vraag 2: Hoe kijken jullie naar de rest van 2022 en daarna? Hoe rooskleurig of somber ziet dat eruit?

“2022 is spannend, om een aantal redenen. Ten eerste zien we dat we zeker nog niet zijn verlost van alles dat de pandemie met zich mee heeft gebracht. Het vele thuiswerken trekt bijvoorbeeld een wissel op veel mensen. Dat merken we nu. Voor de één is het een zegen geweest, maar voor de ander juist een puzzel. We merken dat er druk zit op het verzuim, ook omdat vervanging lastig is in tijden van krapte op de arbeidsmarkt.

Ook de inflatie, mede ingegeven door de oorlog in Oekraïne, zorgt voor zorgen. We kunnen toenemende kosten steeds moeilijker doorberekenen aan onze opdrachtgevers, wat natuurlijk iets betekent voor de financiële huishouding van Hago. Maar het is vooral lastig voor onze medewerkers. Alles wordt duurder. Het is helaas nog steeds een taboe om te praten over geldproblemen, maar Hago en Vebego zijn er wel voor de collega’s. Bijvoorbeeld met tools voor financiële vitaliteit.

En we hebben natuurlijk ook te maken met een instroom van mensen uit Oekraïne. We zijn – via ons zusterbedrijf Balanz Facilitair - in gesprek met het ministerie om Oekraïense mensen aan het werk te krijgen. Zo helpen we mensen hun bestaan weer op te bouwen. Het kan ook een oplossing zijn voor de arbeidskrapte, zeker nu alle locaties van opdrachtgevers weer open zijn. Zo snijdt het mes aan twee kanten, iets wat we altijd nastreven en waar we blij van worden bij Hago en Vebego.

We laten alle schoonmaakbedrijven binnen de holding samensmelten tot één groot schoonmaakbedrijf.

Vebego heeft dit jaar Hectas overgenomen en dat is natuurlijk ook spannend. Het maakt ons nog meer tot een Europese speler van formaat en zorgt dat we voor de echt grote bedrijven nog meer onderscheidend kunnen zijn als schoonmaakpartner. De eerste taak die we nu hebben is natuurlijk om Hectas zo goed te integreren in Hago/Vebego dat we allemaal de meerwaarde merken van de overname. Tegelijkertijd zijn we als Vebego bezig om alle verschillende schoonmaakbedrijven binnen de holding samen te laten smelten tot een groot Nederlands schoonmaakbedrijf met een eenduidige uitstraling, visie en missie.

Wat we tot slot ook spannend vinden, op een leuke manier, is de manier waarop we data zijn gaan verzamelen. Helemaal volgens de privacyregels natuurlijk. We meten de outcome van ons werk beter, meten nog meer hoe en waar we mensen optimaal inzetten en zijn door het verzamelen van data ook steeds beter in staat om voor te sorteren op externe invloeden. Zo blijven we ook het schoonmaakbedrijf van de toekomst.”

Vraag 3: Waar zien jullie kansen voor de komende tijd?

“Hago ziet altijd kansen op het gebied van partnerschap. Partnerschap met opdrachtgevers, maar ook met onze eigen mensen. Door de data die we ophalen en analyseren, kunnen we ook steeds meer een kennispartner worden voor bedrijven, op facilitair vlak. Daarmee doorbreken we nog meer de klassieke relatie opdrachtgever-leverancier en worden we naast uitvoerder ook steeds meer adviseur. Om nog meer op te leveren voor opdrachtgevers.

Het partnerschap met onze medewerkers zien we vooral in het werk dat we ze bieden en de omstandigheden waarin ze werken. Betekenisvol werk is belangrijk voor Vebego en Hago. We willen mensen werk geven dat bij ze past en dat ze kansen geeft om zich te blijven ontwikkelen.

Naast uitvoerder worden we steeds meer adviseur.

Het spreekt voor zich dat we ook nog meer dan voldoende kansen zien op het gebied van onze invloed op Zero Waste en Zero Emission. In plaats van praten, laten we liever zien wat we doen. Dat doen we met een duurzaamheidsmonitor. Ook weer op basis van data. Zo sturen we gericht, met maatwerk, op een zo positief mogelijk resultaat en dragen we bij aan de doelen van onze opdrachtgevers.”

Vraag 4: Welke uitdagingen zien jullie voor de komende tijd?

“De uitdagingen voor de komende tijd zijn uitdagingen die we nu ook al zien. Eerder noemde ik al ziekteverzuim door corona-effecten als een sluimerend probleem. Daar willen we veel aandacht aan geven, om te zorgen dat we verzuim voorkomen in plaats van het op te moeten lossen. De uitdaging die daar deels aan is gekoppeld, is natuurlijk de krapte op de arbeidsmarkt. Onze uitdaging is om mensen te laten zien dat schoonmaken een goede en betekenisvolle baan kan opleveren én dat Hago het schoonmaakbedrijf is waar je voor wilt werken.

Maar ook de inflatie zorgt voor grote uitdagingen. Hoe ontwikkelt de Geopolitiek zich de komende maanden? Hoe zit het met schaarste van producten en dat wat die schaarste betekent voor de prijzen? Dat vergt dat we continue blijven monitoren wat er om ons heen gebeurt maar wel koersvast blijven in onze gekozen richting omdat we zien dat onze initiatieven op innovatie, duurzaamheid en impact aanspreken bij onze (potentiële) klanten en medewerkers.”

vraag 5: Welke thema's of trends staan bij jullie bovenaan de agenda?

“Naast het betekenisvolle werk dat Hago wil leveren en de bijdrage die we leveren aan duurzaamheidsdoelstellingen, staat natuurlijk de grote integratie van verschillende Vebego-schoonmaakbedrijven hoog op onze agenda. Die organisatie, die in 2025 voor 30% bestaat uit mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, moet de soepel draaiende machine worden die ons maakt wat we willen zijn: goed voor mensen, opdrachtgevers en de maatschappij.”

Meer visie?

Cijfers zeggen veel, maar niet alles. Daarom vraagt Service Management de grootste schoonmaakbedrijven jaarlijks naar hun visie als onderdeel van het marktonderzoek. De komende tijd publiceren we elke dag een nieuwe visie. Houd onze website dus in de gaten!

Lees ook vooral het artikel 'Visie top 5 schoonmaakbedrijven: branche zoekt antwoorden op wereld in transitie'. Dat is een samenvatting en analyse van de visies van de top-vijf schoonmaakbedrijven.