Visie Gom: "De vraag naar flexibiliteit zal sterk blijven groeien"

Uit de cijfers van het (link: https://digimagazine.servicemanagement.nl/smg3_thema_ondernemen/visie_top5_schoonmaakbedrijven text: marktonderzoek target: _blank) valt op te maken dat de schoonmaakbranche de weg omhoog uit het corona-dal heeft ingezet. Maar hoe diep was dat dal nu eigenlijk? En hoe ziet het pad naar de toekomst er precies uit? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Vandaag deelt Olivier Laméris, algemeen directeur van Gom, zijn visie.

Vraag 1: Hoe kijken jullie terug op 2021?

"Ook 2021 stond voor iedereen nog enorm in het teken van corona. Het had een wisselende invloed op onze resultaten. Tegelijkertijd bevestigde corona nogmaals dat schoonmaak – en daarmee onze dienstverlening - wezenlijk bijdraagt aan de waardeketen van opdrachtgevers. Die waarde wordt versterkt door onze aanpak die toegespitst is op de sector van onze opdrachtgevers. We zagen dit ook terug in de tevredenheid van onze klanten. De gemiddelde tevredenheid steeg vorig jaar wederom, tot ruim boven het gemiddelde van de benchmark facilitaire dienstverlening. Als je dan ook nog ziet dat het retentiepercentage weer verder gestegen is (percentage klanten dat bij ons blijft) dan mogen we daar tevreden over zijn.

Onze mensen maken de kwaliteit van onze dienstverlening op locatie

Met trots kijk ik terug op de inzet en energie waarmee onze mensen onder deze bijzondere omstandigheden hun werk deden. Zij maken de kwaliteit van onze dienstverlening op locatie. Dit zie ik niet alleen, dat zien ook onze opdrachtgevers en de erkenning blijkt ook uit finaleplaatsen van diverse awards. Zo behaalde ons TNO-team een terechte finaleplaats in de Best Practice Award van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag en ons Team BP Europoort Rotterdam in de Golden Service Award. Helemaal mooi was het voor onze Maghy van Gom Offices, die haar finaleplaats bij de Golden Service Award zelfs bekroonde met de titel Schoonmaker van het jaar 2021. Zij staat symbool voor zoveel toppers bij ons bedrijf én in de hele branche. Daar mogen we echt trots op zijn."

Vraag 2: Hoe kijken jullie naar de rest van 2022 en daarna? Hoe rooskleurig of somber ziet dat eruit?

"De vraag om flexibiliteit in de dienstverlening zal – mede door Corona – sterk blijven groeien, niet alleen in kantoren maar bijvoorbeeld ook in de logistieke sector. Met onze sectoraanpak kunnen we op deze ontwikkelingen met nog meer specifieke kennis inspelen.

We verwachten in 2022 in omzet te groeien. De impact van de arbeidsmarktkrapte en daarmee samenhangende vacatures zal groot blijven. Dus we zetten vol in op de arbeidsmarkt zodat we ook goede nieuwe collega’s kunnen werven om onze omzetgroei te realiseren."

Vraag 3: Waar zien jullie kansen voor de komende tijd?

"De vraag om flexibiliteit in dienstverlening is versneld door Corona. We waren niet voor niets met Facilicom als eerste facilitaire dienstverlener actief met een concept voor de werkomgeving van een medewerker thuis (Facilicom@home). We zien echter dat de animo op dit moment nog beperkt is. Of de markt zich ontwikkelt naar een volwassen markt zal de tijd uitwijzen. Naar schoonmaak bij medewerkers van opdrachtgevers thuis hebben wij ook gekeken, zowel als onderdeel van Facilicom@home als in de vorm van een zelfstandige dienst (Schoon@home). We verwachten dat de vraag zal groeien, en met Schoon@home kunnen we in die groei mee. Wel merken we dat bedrijven en organisaties nog zoekende zijn naar de invulling van hybride werken en de daarbij passende werkorganisatie. De markt vormt zich dus nog. We kijken met belangstelling naar de marktontwikkelingen en zijn er klaar voor om hierin actief te participeren als het interessant wordt.

Naast Flexibiliteitsoplossingen hebben we initiatieven ontwikkeld die aantoonbaar helpen de kwaliteit van dienstverlening te verhogen. Denk aan ons concept Samen in de zorg. Minder werkdruk bij zorgmedewerkers, meer aandacht voor de cliënt én een besparing van kosten. Steeds meer opdrachtgevers zien hier de voordelen van.

We merken dat bedrijven en organisaties nog zoekende zijn naar de invulling van hybride werken.

Hetzelfde geldt voor het initiatief Hygiënisch Schoon. Hygiënemetingen in de zorg werden voor schoonmaak nog niet breed toegepast, terwijl visuele metingen of belevingsmetingen wel gemeengoed zijn. Wat ontbrak is een methodiek waarmee je de niet-zichtbare verontreinigingen meet, en die metingen inbedt in je werkorganisatie. Want die verontreiniging speelt een rol in de hoeveelheid zorginfecties. Die zorginfecties kosten de zorg veel meer dan de investering in metingen, dus bespaar je leed voor patiënten én bespaar je overall op de zorgkosten van je instelling."

Vraag 4: Welke uitdagingen zien jullie voor de komende tijd?

"De arbeidsmarktkrapte staat volgens mij branchebreed bovenaan als grootste uitdaging. Kennelijk zijn we nog niet in staat om de aantrekkelijkheid van onze branche goed voor het voetlicht te brengen.

Binnen de branche hebben we met Gom de ambitie om de meest waardevolle werkgever te zijn voor onze mensen. Daarmee willen we niet alleen dat mensen graag bij ons blijven werken en zich kunnen ontwikkelen. Het zorgt er ook voor dat nieuwe medewerkers voor ons bedrijf zullen kiezen. Die inspanningen ondersteunen we momenteel met een arbeidsmarktcampagne ‘Welkom bij Gom’ waarin onze eigen medewerkers de hoofdrol spelen."

Vraag 5: Welke thema's of trends staan bij jullie bovenaan de agenda?

"Naast de genoemde onderwerpen is er natuurlijk een alsmaar groeiende focus op duurzaamheid. Dat geldt voor de impact op het klimaat, waarbij wij vooral ook extra inzetten op reductie van water. Zowel in het reduceren van ons gebruik, bijvoorbeeld door de inzet van vloerenmachines die 66% water besparen, als op het maximaliseren van beschikbaarheid van water waar dat hard nodig is via ons ambassadeurschap van Made Blue.

Daarnaast staan het zorgdragen voor mensen en het bijdragen aan een inclusieve samenleving bij ons hoog op de agenda en dat maken we ook zeer concreet. Onder andere onze praktijkleer-initiatieven zorgen ervoor dat mensen met een mindere positie op de arbeidsmarkt een kans krijgen. De samenwerking met onze sociale onderneming Buitengewoon en andere partners zorgt voor concrete resultaten. Met deze inspanningen willen we verdere stappen zetten op de PSO-prestatieladder en de CO2-prestatieladder."

Meer visie?

Cijfers zeggen veel, maar niet alles. Daarom vraagt Service Management de grootste schoonmaakbedrijven jaarlijks naar hun visie als onderdeel van het marktonderzoek. De komende tijd publiceren we elke dag een nieuwe visie. Houd onze website dus in de gaten!

Lees ook vooral het artikel 'Visie top 5 schoonmaakbedrijven: branche zoekt antwoorden op wereld in transitie'. Dat is een samenvatting en analyse van de visies van de top-vijf schoonmaakbedrijven.