Visie Asito: "Maximale flexibiliteit wordt vanzelfsprekend"

Uit de cijfers van het (link: https://digimagazine.servicemanagement.nl/smg3_thema_ondernemen/visie_top5_schoonmaakbedrijven text: marktonderzoek target: _blank) valt op te maken dat de schoonmaakbranche de weg omhoog uit het corona-dal heeft ingezet. Maar hoe diep was dat dal nu eigenlijk? En hoe ziet het pad naar de toekomst er precies uit? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Vandaag deelt Bob Mols, algemeen directeur bij Asito, zijn visie.

Vraag 1: Hoe kijken jullie terug op 2021?

"Wij kijken zeer positief terug naar 2021. In 2021 hebben we de ruimte genomen om onze organisatie verder te professionaliseren om toekomstbestendig te zijn. En ons aan te passen aan de nieuwe realiteit waarin maximale flexibiliteit vanzelfsprekend is. We moeten nóg beter in kunnen spelen op de behoefte van onze klanten."

Vraag 2: Hoe kijken jullie naar de rest van 2022 en daarna? Hoe rooskleurig of somber ziet dat eruit?

"Een sterke organisatie hebben én houden vraagt om aandacht en doorontwikkeling. Asito verdient een onderscheidende en herkenbare positie in de markt. Dat is de afgelopen 70 jaar zo geweest en dit willen we graag zo houden. Zodat klanten, collega’s en andere stakeholders begrijpen waar Asito voor staat en wat ze kunnen verwachten. Het afgelopen jaar hebben we de tijd genomen om ons voor te bereiden op de toekomst en onder andere te werken aan een nieuwe positionering en rebranding van onze huisstijl en onze organisatiestructuur. Met deze nieuwe positionering, een nieuw verhaal én nieuwe organisatiestructuur zijn we klaar voor de toekomst. En daar kijken we positief naar uit."

Vraag 3: Waar zien jullie kansen voor de komende tijd?

"We willen meer waarde toevoegen aan onze klanten. Om deze reden is Asito sinds januari 2022 niet langer opgedeeld in regio’s, maar in acht segmenten: industrie, onderwijs, overheid, mobiliteit, recreatie, retail, zorg en de zakelijke dienstverlening. Hierdoor krijgen we meer focus op de uitdagingen van de klant en kunnen we onze dienstverlening maximaal laten aansluiten op wat er specifiek nodig is in de wereld van de klant. We weten wat hen beweegt, kennen hun wereld en willen nóg beter samenwerken.

Ook zijn we altijd op zoek naar efficiëntie. Daarom maken we de overstap naar een centrale planning van werkzaamheden. Dit maakt de capaciteit van medewerkers beter zichtbaar. En we kunnen beschikbare uren efficiëntere toekennen. Het voordeel hiervan is dat we de inzet van medewerkers bij onze klant kunnen optimaliseren. De klant komt aan voldoende uren en kan tegelijkertijd de krapte op de arbeidsmarkt minder problematisch maken."

Wij geloven dat impact maken keuzes maken is.

Vraag 4: Welke uitdagingen zien jullie voor de komende tijd?

"Asito wil samen werken aan een betere leefomgeving. En dit betekent niet alleen schoner, maar ook socialer en duurzamer. Wij geloven dat impact maken keuzes maken is. Daarom pakken we thema’s op waar we op de korte- en lange termijn het verschil kunnen maken. We vertellen een eerlijk verhaal in onze reis naar een duurzamer schoonmaakbedrijf. Want samen zijn we onze leefomgeving. En samen werken we aan een betere.

We gaan verspilling actief tegen en beperken onze ecologische voetafdruk. We recyclen ons verpakkingsmateriaal en maken duurzame afspraken met leveranciers. Samen willen we het goed doen voor onze klanten, collega’s en de wereld waarin we leven. Ook gaan we de strijd aan met ongelijkheid. Iedereen krijgt dezelfde kansen. Juist de verschillen tussen mensen maken onze organisatie beter en zorgen voor plezier. Ons doel: in 2030 zijn én blijven we de uitblinker in inclusiviteit in onze branche."

Meer visie?

Cijfers zeggen veel, maar niet alles. Daarom vraagt Service Management de grootste schoonmaakbedrijven jaarlijks naar hun visie als onderdeel van het marktonderzoek. De komende tijd publiceren we elke dag een nieuwe visie. Houd onze website dus in de gaten!

Lees ook vooral het artikel 'Visie top 5 schoonmaakbedrijven: branche zoekt antwoorden op wereld in transitie'. Dat is een samenvatting en analyse van de visies van de top-vijf schoonmaakbedrijven.