Rijksschoonmaakorganisatie kampt met financiële problemen en werkdruk

Rijksschoonmaakorganisatie kampt met financiële problemen en werkdruk

Minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft de Tweede Kamer geïnformeerd over het medewerkerstevredenheidsonderzoek van de Rijksschoonmaakorganisatie. Daaruit blijkt dat de RSO financieel zijn zaakjes niet op orde heeft en schoonmakers kampen met werkdruk.  Volg Service Management op LinkedIn:

Op dit moment verzorgt de RSO de reguliere kantoorschoonmaak op ruim 500 locaties in het hele land. “Leidend in de dienstverlening wordt schoonmaak tijdens kantooruren”, stelt Koolmees. “Voorheen gebeurde dat vaak buiten kantoortijden. De RSO kiest voor dagschoonmaak. Daarmee richt zij de dienstverlening zodanig in dat er een balans is tussen het kwaliteitsniveau van dienstverlening en de arbeidspositie van schoonmaakmedewerkers.” Specialistische reiniging zoals bijvoorbeeld glasbewassing, keuken- en vloerenreiniging wordt onder regie van de RSO door marktpartijen uitgevoerd.

1.261 schoonmakers in dienst

In januari 2016 had de RSO 83 schoonmaakmedewerkers in vaste dienst met een gemiddelde deeltijdfactor van 0,43 (15,7 uur per week). Per 1 januari 2020 had de RSO 1261 schoonmaakmedewerkers (640 fte) in vaste dienst met een deeltijdfactor van gemiddeld 0,51 (18,2 uur per week). De RSO heeft ook mensen met een arbeidsbeperking in dienst. Er zijn op dit moment 66 mensen (46 fte) in dienst die gemiddeld 25,5 uur per week werken. Zij werken aanvullend op de dienstverlening van hun collega’s. 85 procent van de medewerkers is vakgeschoold in de schoonmaak.

Schoonmakers trots op hun werk

In 2019 nam 41 procent van de schoonmaakmedewerkers deelgenomen aan een medewerkerstevredenheidsonderzoek. Uit het meest recente onderzoek blijkt volgens Koolmeees dat de schoonmaakmedewerkers van de RSO trots zijn op hun werk en dit met veel plezier en in goede samenwerking met collega’s doen. “Zij voelen zich betrokken, zijn bevlogen en tevreden over de RSO. De scores op deze onderdelen behoren tot de hoogste in de sector ‘openbaar bestuur en veiligheid’. In 2019 geeft bijna 92 procent van de respondenten aan de RSO aan te bevelen als werkgever. Dit is in vergelijking met de sector ‘openbaar bestuur en veiligheid’ hoog.”

Hoge werkdruk en interne communicatie niet op orde

Uit het onderzoek kwamen ook  aandachtspunten naar voren. Koolmees: “Deze liggen voornamelijk bij de medewerkers in de ondersteuning van de RSO. Het betreft met name de hoge werkdruk die wordt ervaren en de interne communicatie en informatievoorziening. De resultaten hebben waar nodig geleid tot een aantal verbetermaatregelen, die nu binnen de organisatie de vereiste aandacht krijgen.” Rogier Trampe, plaatsvervangend directeur RSO/manager operatie, vertelt in het rapport het volgende: “Jullie geven aan zelf verantwoordelijk te voelen voor je eigen loopbaanontwikkeling (8,3). Uit de resultaten blijkt wel dat jullie onvoldoende gestimuleerd (5,8) en ondersteund (5,1) worden in jullie ontwikkeling. Dit is een aandachtspunt.”

Inzet om werkdruk te verlagen blijft nodig

Daarnaast zegt 22,4 procent van de schoonmakers aan nog steeds een (veel te) hoge werkdruk te ervaren. Trampe: “Inzet om de werkdruk te verlagen, blijft dus nodig.” De plaatsvervangend directeur zegt ook richting de schoonmakers van de RSO: “Wat ontzettend mooi is om te zien, is dat jullie tevreden en bevlogen zijn. Ook komen jullie met plezier naar je werk. Er zijn onderwerpen waar we aandacht aan moeten blijven besteden, zoals de interne communicatie en persoonlijke ontwikkeling van medewerkers. Dit zijn punten die in het jaarplan van 2020 zijn opgenomen.”

Verklaarbaar vanuit snelle groei organisatie

De RSO als organisatie kent ook de nodige uitdagingen, zegt Koolmees. “Die zijn deels verklaarbaar zijn vanuit de snelle groei van de organisatie. Zo vergt het inrichten van de RSO als ambtelijke organisatie veel aandacht. Dit geldt ook voor de ontwikkeling van de kosten van de RSO, rekening houdend met de doelstellingen die aan de RSO ten grondslag liggen. Ook heeft de Algemene Rekenkamer vorig jaar geconstateerd dat het financieel beheer bij de RSO op diverse onderdelen nog onvoldoende op orde is.

Verbetertraject gestart

Om de tekortkomingen op te lossen is er volgens Koolmees een verbetertraject gestart en zijn er in 2019 diverse maatregelen getroffen. “Maar nog niet alle verbeterpunten zijn opgelost. Daarom wordt er vanaf eind 2019 extra capaciteit ingezet. Ik ga ervan uit dat de RSO daarmee in 2020 het financieel beheer op orde weet te brengen.”

Download hier de kamerbrief. 
En hier de uitkomsten van het medewerkerstevredenheidsonderzoek. 

Lees ook
Martin Meijer nieuwe interim-directeur Rijksschoonmaakorganisatie
Rijksschoonmaakorganisatie juridisch juist