Onderzoek naar relatie schoonmaakbedrijf en opdrachtgever tijdens coronacrisis toont gemengde gevoelens

Onderzoek naar relatie schoonmaakbedrijf en opdrachtgever tijdens coronacrisis toont gemengde gevoelens

De afgelopen maanden deed onderzoeksbureau Panteia in opdracht van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag onderzoek naar de samenwerking in de facilitaire branche in coronatijd. Hoe gingen schoonmaakbedrijven en hun opdrachtgevers met elkaar om tijdens de crisis?Lees ook: LEESTIP

Eén van de belangrijkste conclusies is dat het merendeel van de schoonmaakondernemers (76 procent) uiteenlopende ervaringen heeft gehad met hun opdrachtgevers tijdens coronatijd.

Band met opdrachtgever versterkt

Iets minder dan een derde (31 procent) van de ondervraagde schoonmaakondernemers heeft het gevoel dat opdrachtgevers hen actief door de crisis hebben geholpen. Maar daar tegenover staat dat meer dan de helft van de schoonmaakondernemers (52 procent) aangeeft dat de coronacrisis de band met de opdrachtgevers heeft versterkt.

Elkaar op de hoogte houden

Uit het onderzoek blijkt dat opdrachtgevers en opdrachtnemers elkaar goed op de hoogte houden over de effecten van de coronacrisis. Maar liefst 79 procent van de schoonmaakondernemers treedt regelmatig in overleg met hun belangrijkste opdrachtgevers over hoe de coronacrisis het schoonmaakbedrijf beïnvloedt. Andersom geeft ook 72 procent aan dat opdrachtgevers het schoonmaakbedrijf goed op de hoogte houden van hoe de crisis de opdrachtgever beïnvloedt.

Vooral in gesprek over volume en prijs

Tijdens de gesprekken met opdrachtgevers ging het volgens de schoonmaakondernemers vooral over het volume van de af te nemen diensten (90 procent), prijsaanpassing (79 procent) en veiligheid en arbeidsomstandigheden (66 procent). Er werd ook gesproken over vervangend werk (52 procent), de baanzekerheid voor de medewerkers (41 procent) en de mentale belasting van de medewerkers (28 procent).

De grote meerderheid van de schoonmaakondernemers (83 procent) vindt dat zij over het algemeen goede afspraken hebben kunnen maken met hun opdrachtgevers over de gevolgen van de coronacrisis.

Meer dan de helft van de schoonmaakondernemers kreeg nieuwe opdrachten tijdens de coronacrisis

Twee kanten van de medaille

Op het gebied van de orderportefeuille kent de coronacrisis twee kanten voor schoonmaakondernemers. Aan de ene kant hadden bijna alle schoonmaakondernemers te maken met opdrachten die werden verkleind (93 procent) of zelfs helemaal werden stopgezet (69 procent).

Maar aan de andere kant kreeg ook meer dan de helft van de schoonmaakondernemers (59 procent) nieuwe opdrachten en werd bij 69 procent bestaande opdrachten juist uitgebreid. “Dit laatste hangt waarschijnlijk samen met de extra hygiënemaatregelen die op veel plekken werden genomen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan”, aldus de onderzoekers.

 Gevolgen voor de medewerkers

Ook werden de schoonmaakondernemers gevraagd naar de gevolgen van de coronacrisis voor hun medewerkers. Het overgrote deel (71 procent) heeft hun medewerkers op een andere opdracht gezet. Maar dat kon lang niet voor alle medewerkers. Maar liefst 41 procent van de schoonmaakondernemers geeft aan dat zij afscheid hebben moet nemen van een aantal medewerkers. En 34 procent van de ondernemers heeft de contracturen van medewerkers moeten terugschroeven. Opvallend is dat 14 procent van de schoonmaakondernemers zegt dat contracten juist werden uitgebreid. Van een loonoffer is in de schoonmaak geen sprake geweest.

Een derde (34 procent) van de schoonmaakondernemers vond dat opdrachtgevers onvoldoende oog had voor de inkomenszekerheid of financiële gevolgen voor de medewerkers.

Meer weten?

Over het onderzoek: In totaal deden 29 schoonmaakbedrijven mee aan het onderzoek. Naast de schoonmaakbranche, deed Panteia ook onderzoek in de verhuisbranche, beveiligersbranche en de contractcatering. Voor het onderzoek is een enquête uitgezet onder de achterban van de brancheorganisaties die zijn aangesloten bij de Code Verantwoordelijk Marktgedrag.