Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ondernemer Frank Verberne is “verslingerd aan de schoonmaak”

Frank Verberne, eigenaar en directeur van Multi-Service schoonmaak- en bedrijfsdiensten in Budel-Schoot, zit al sinds zijn 18e in de schoonmaak en is er naar eigen zeggen verslingerd aan geraakt. “Het mooiste vind ik dat we in verschillende keukens mogen kijken. Dat verveelt nooit.”

Verberne kwam in de schoonmaakbranche terecht toen zijn vader stierf. “We hadden een horecazaak en ik zat in militaire dienst, maar daar kreeg ik vrijstelling van om thuis bij te springen. Via een kennis kon ik aan het schoonmaken in een zinkfabriek. Dat schoonmaken heeft me sindsdien niet meer losgelaten. Het lijkt wel een virus, haha. Het mooiste is dat je in diverse keukens mag en kan kijken. Als je op een kantoor zit, zit je de hele dag tussen dezelfde vier muren. Dat is niets voor mij. Ik vind vooral de maakindustrie prachtig. Bij een klant van ons komen de plastic korreltjes binnen en dat wordt dan een Maxi-Cosi. In een ander geval gaat het om houtblokken die uiteindelijk meubels worden. Dat is mooi om te zien.”

Ik houd juist van korte lijntjes en niet al te veel vergaderen

Voor zichzelf beginnen

Verberne was van 1984 tot en met 1994 rayonmanager bij schoonmaakbedrijf Albatros dat later opging in CSU. Hij besloot in 1994 voor zichzelf te beginnen. “Ik voelde me niet meer thuis binnen Albatros. Ik had er altijd fijn gewerkt, maar het werd van een klein bedrijf ineens heel groot. Terwijl ik juist houd van korte lijntjes en niet al te veel vergaderen. Ik had net camping de Schatberg in Sevenum binnengehaald als klant. Maar de eigenaar van Albatros zag daar niets in. ‘Wat moet ik met een camping tussen allemaal vijfsterrenhotels’, kreeg ik te horen. De camping had ook vijf sterren, maar ze vonden het maar een vreemde eend in de bijt. Ik moest het opzeggen. Al pratende met de eigenaar van de camping kwamen we tot de oplossing. ‘Als jij voor jezelf begint, dan ben ik jouw eerste klant’, zei hij. Zo hebben we het gedaan. Onderweg naar de Kamer van Koophandel zag ik op een vrachtwagen Multi-Service staan. Dat leek me een mooie bedrijfsnaam. Ik zal het nooit vergeten: het was op 1 april, maar het was allemaal geen grap.”

Snelle groei

Verberne deed niet veel aan acquisitie. “Ik ben ook niet een echte verkoper. De groei komt vooral van mond-tot-mondreclame. Omdat ik het goed deed bij de Schatberg, werd ik besproken in een regionaal overleg van de recreatiebranche en kwamen we bij meer gelegenheden in beeld. Het schoonmaken van vakantieparken werd zo ons specialisme.”

Na de inschrijving op 1 april 1994 volgende in mei al een volgend vakantiepark. Het jaar erop kwamen er vijf bij. “We groeiden heel snel, met name in 2010. Toen ging ik van 150 naar 550 medewerkers toen we bij een landelijke keten alle vakantieparken mochten gaan schoonmaken. Dat waren er elf en er zat een omzet van anderhalf miljoen euro aan. Die opdracht heb ik desondanks in 2017 vaarwelgezegd. We reisden alleen maar stad en land af. Van Biddinghuizen, Dordrecht en Terneuzen tot aan midden-België. Het werd te veel. Ik merkte dat op sommige locaties medewerkers me niet meer kenden. Ik heb daarop de stekker uit de samenwerking getrokken. Ik wilde alleen nog klanten regionaal hebben, in een straal van maximaal drie kwartier rijden.”

Belangrijkste gereedschap

Multi-Service kromp in naar ongeveer honderdtachtig medewerkers. “Mijn medewerkers gingen in de loop van de tijd wel meer uren maken. Vooral omdat vakantieparken meer een hotelfunctie kregen. Je kunt er nu zeven dagen in de week aankomen en zeven dagen in de week weer vertrekken. Dat levert dan dus ook meer schoonmaak op omdat er meer wisselingen van de wacht zijn.”

Medewerkers maken of breken de schoonmaakdienstverlening, zeker in de recreatiesector, zegt Verberne. “Zij zijn mijn belangrijkste gereedschap en ik probeer dan ook zoveel mogelijk persoonlijk contact te houden. Denk aan een bloemetje als iemand jarig is, maar ook een belletje als iemand ziek is om te vragen hoe het gaat. Met Kerst een kleinigheidje. Enzovoorts. Die aandacht voor elkaar is denk ik belangrijker dan een salarisverhoging. Je deelt lief en leed met elkaar in de schoonmaak.”

Medewerkers maken of breken de schoonmaakdienstverlening, zeker in de recreatiesector

Crisis hakt erin

De coronacrisis hakte erin voor Multi-Service. “We hebben gebruikgemaakt van de NOW 1- en de NOW 3-regeling. De omzet kelderde in het begin, maar was in het derde kwartaal wel weer goed te noemen. Maar kwartaal vier zakte deze weer in als een plumpudding. En ook het eerste kwartaal van 2021 is niet om over naar huis te schrijven. Dat komt door de strengere maatregelen van de overheid. Maar we houden het hoofd wel boven water, mede dankzij het feit dat al onze medewerkers zich flexibel opstellen. Daardoor kunnen we medewerkers herplaatsen bij andere opdrachtgevers.”

Zodra de lockdown wordt versoepeld, gaat het los, verwacht Verberne. “Het wordt dan druk. In de horeca, maar zeker ook bij ons. Iedereen snakt naar vakantie en het merendeel van de Nederlanders blijft in Nederland. Dan kon het wel eens weer zo druk worden als vorig jaar juni, augustus en september. Dat was ongekend.”

Ongeveer zestig procent van de omzet komt van horeca en recreatie. “De overige 40 procent bestaat uit kantoren, scholen, bakkerijen, winkels en fabrieken. Ook doen we veel net over de grens in België.”

Hoogwaardige microvezeldoeken

Nieuwste loot aan de stam is Eco-Doeken. “Zoals veel schoonmaakbedrijven faciliteren we onze opdrachtgevers met de verkoop van toiletrolhouders, zeepdispensers en toebehoren. We kregen in de coronacrisis ook steeds meer vraag naar automaten voor desinfectiemiddelen. In de hoek van de middelen en materialen doen we ook al tien jaar zaken met Eco-Doeken. Dat zijn hoogwaardige microvezeldoeken die in China worden gemaakt. Anderhalf jaar geleden overleed de eigenaar en zijn vrouw en dochter wilden het voortzetten, maar het was toch niet helemaal hun ding. Ze vroegen of ik het wilde overnemen. Daar moest ik rond oud en nieuw over nadenken, maar dat heb ik, na overleg met mijn managementteam, toen wel gedaan. Het is namelijk een prachtig en kwalitatief goed product. We leveren door heel Nederland, ook aan zeer grote schoonmaakbedrijven. Ik vond het zonde om niet voort te laten bestaan.”

Het is voor mij als ondernemer goed om op meerdere paarden te wedden en verbreding te zoeken

Eco-Doeken heeft zo’n 500 klanten en levert met twee medewerkers ongeveer 1 miljoen doeken per jaar uit. “In allerlei maten en soorten”, stelt Verberne. “Het gaat bij Eco-Doeken vooral om de kwaliteit van de productie in de gaten te houden en dan de logistiek. Dat is compleet iets anders dan schoonmaakdienstverlening dat per uur gaat, maar zeer zeker ook leuk. Het is voor mij als ondernemer ook goed om op meerdere paarden te wedden en verbreding te zoeken.”

Opvolging

Tot slot komt het gesprek op de opvolging. “Mijn rechterhand Bart Coppens nam een aantal jaar geleden afscheid, want hij wilde zich concentreren op het zingen. Hij trad al vaker op in een duo en kon dat niet meer combineren met het werk bij ons. Frank de Haas liep in het verleden ruim twaalf jaar als vakantie- en weekeindkracht bij ons mee, waarna hij bij de Rabobank ging werken. ‘Ik kom ooit terug als directeur’, zei hij toen grappend. Dat is sinds 1 april 2018 waarheid. Al gaande maken we hem wegwijs in de organisatie en hij vormt een duo met mijn zoon Rick Verberne. Rick is net als ik van het laten wapperen van de handen. Cijfers zijn niet zijn pakje aan, maar daar is Frank dan wel weer goed in. Ze kennen elkaar ook al door en door en ze zijn een mooie combinatie voor de toekomst. Ook is Marco van de Brand hieraan toegevoegd. Hem hebben we kunnen los kunnen weken bij Cleancare. Marco zal samen met Rick en Frank in de toekomst het kloppend hart van Multi-Service gaan worden.”

“Maar ik ben nog niet weg hoor. Ik vind de schoonmaak en het contact met opdrachtgevers nog veel te leuk. Ik kan me wel voorstellen dat ik langzamerhand eens een dag minder ga werken. Eerst maar eens van zes naar vijf dagen. Sowieso neem ik de beslissingen al nooit in mijn eentje. Ik geloof dat je betere beslissingen krijgt als je die samen neemt. Samen met mijn managementteam dus.”

Mkb moet meer samenwerken

“Schrijf dat maar op”, zegt Verberne op een gegeven moment tijdens het gesprek beslist. “Ik vind dat mkb-bedrijven – zeker in de schoonmaak – elkaar niet als concurrent moeten zien, maar meer moeten samenwerken.” Van Berne is bestuurslid bij mkb-branchevereniging Schoonmaken is een Vak.

“Deel kennis, maar samen kun je ook grotere opdrachten aan. Op die manier samenwerken is van deze tijd. Zo bieden we schoonmaakdienstverlening met twee andere schoonmaakbedrijven bij een opdrachtgever. Je kunt elkaar ook helpen. Een collega-bedrijf in Zeeland wilde meer weten over schoonmaken van vakantieparken en ik heb hun medewerkers met onze medewerkers mee laten lopen. Als laatste een voorbeeld van software. Ik was me een tijd geleden aan het oriënteren op het softwarepakket van AaRiverside. Toen ik een oproep plaatste, kreeg ik van diverse collega-bedrijven de uitnodiging om hun ervaringen te vernemen. Die manier van werken zie ik graag vaker. Samen kun je een vuist maken. En samen gaan we een geweldige toekomst tegemoet.”

Verder lezen

Laatste nieuws

Ondernemen

Launching Partners