Nudged by Nose: schoon gedrag stimuleren met frisse geur

Nudged by Nose: schoon gedrag stimuleren met frisse geur

Door een frisse geur te verspreiden, gaan mensen zich onbewust schoner gedragen. Dat ondervonden bewoners van Eindhoven aan den lijve tijdens het prijswinnende experiment van marketingbureau Fama Volat.

De bewoners van Eindhoven ervaarden overlast van gedumpt afval. Rondom de ondergrondse containers was het vaak een zooitje van jewelste. Was de container vol? Dan zetten ze de vuilniszakken gewoon op straat.

Gedragsexperts van marketingbureau Fama Volat bedachten een creatieve nudge om dit tegen te gaan. Een nudge is een kleine aanpassing in de omgeving om mensen een duwtje richting het gewenste gedrag te geven.

In de 'probleembuurten' binnen de ring van Eindhoven plaatsten zij vogelhuisjes (afgesloten voor vogels) met geurkorrels erin vlakbij de vuilniscontainers. Deze verspreidden een frisse citroengeur.

Frisse geur 'betekent' schoon

Na een maand steeg de schoonbeleving van omwonenden van een onvoldoende naar een voldoende én het aantal bijplaatsingen van afval verminderde sterk.

Hoe dat kan? Onbewust gingen de omringende wijkbewoners zich schoner gedragen door de frisse geur die werd verspreid. "Geur is ons sterkste zintuig en we weten uit psychologisch onderzoek dat het brein frisse geuren associeert met schoon", legt Nick van de Hei, gedragsexpert en partner bij Fama Volat, uit.

Nudge van het Jaar

Het experiment leverde de bedenkers de titel 'Nudge van het Jaar 2021' op. Dat is een award voor de meest inspirerende nudge van het afgelopen jaar in Nederland en België, uitgereikt door Behavior Club.