Ontvang 2x per week het laatste schoonmaaknieuws in jouw mailbox

Schrijf je nu in

Nieuw platform beschikbaar voor efficiëntere inkoop van facilitaire diensten

Sinds kort kunnen facilitair inkopers terecht op het nieuwe platform Facility Spot. Door gebruik te maken van slimme data moet het voor inkopers gemakkelijker worden om snel en efficiënt de juiste dienstverlener te vinden, zo legt oprichter Stan Raaijmakers uit.

Op basis van een combinatie van data, zoals kosten van facilitaire diensten en eerdere prestaties en ervaringen, zouden inkopers sneller de beste leverancier voor hen voor de beste prijs moeten vinden. Met deze werkwijze wil Facility Spot een deel van het tijdrovende voorwerk dat vaak aan inkoop voorafgaat overnemen. Denk aan het opstellen van een programma van eisen, het opvragen van offertes en het vergelijken van prijzen.

Tijd en geld besparen

Raaijmakers begon Facility Spot als afstudeerproject voor de opleiding Facility Management. Volgens hem heeft het platform echter de potentie om uit te groeien tot partner voor de facilitaire inkoper. Raaijmakers: “Inkopers hoeven op die manier niet steeds opnieuw het wiel uit te vinden. Ze doen op een simpele manier een centrale uitvraag en vinden sneller de leverancier die bij ze past. Bovendien kan een inkopende organisatie veel geld besparen: één van de gebruikers ging van 9000 euro per maand naar 3500 euro per maand voor de schoonmaakkosten van hun kantoorpand.”

Data delen

Raaijmakers vervolgt met een belangrijk punt als je het hebt over het gebruik van data: de veiligheid van die data. “Facility Spot is een community platform. Het is dus belangrijk dat alle deelnemers hun eigen data inbrengen en dat gebeurt ook - iedereen die meedoet ziet het belang van het delen van informatie om tot de beste resultaat te komen. Uiteraard is de data die gedeeld wordt 100 procent anoniem - het is nooit te herleiden waar bepaalde informatie vandaan komt en wij delen data nooit met derde partijen.”

Demo

De jonge ondernemer heeft al een pilot gedraaid met zijn platform en de resultaten die daaruit kwamen smaken naar meer. Daarom lanceerde hij begin december Facility Spot officieel. Om kennis te maken met het platform, kan iedereen eerst een gratis demo aanvragen op de website.

Westerveld: "Data driven voor de schoonmaak"

Innovatie Blog

Westerveld: "Data driven voor de schoonmaak"

Hans Westerveld, adviseur van InPRC Nederland, had jarenlang een eigen schoonmaakbedrijf. In dit blog adviseert hij schoonmaakbedrijven zich meer te verdiepen in de mogelijkheden van ICT-oplossingen. "Met deze systemen kun je in omzet groeien en een gezonde marge realiseren."
Hoe zet je de eerste stap naar digitalisering? (whitepaper)

Innovatie Digitalisering Whitepaper

Hoe zet je de eerste stap naar digitalisering?

De toekomst van schoonmaak? Die ligt in digitalisering. Daar zijn de meeste schoonmaak-professionals het inmiddels wel over eens. Zo blijkt uit onderzoek dat 62 procent van het Nederlandse MKB ‘meegaan in digitale ontwikkelingen’, ziet als een vereiste voor toekomstige groei van hun organisatie.
Nieuw platform beschikbaar voor efficiëntere inkoop van facilitaire diensten

Innovatie Nieuws

Nieuw platform beschikbaar voor efficiëntere inkoop van facilitaire diensten

Sinds kort kunnen facilitair inkopers terecht op het nieuwe platform Facility Spot. Door gebruik te maken van slimme data moet het voor inkopers gemakkelijker worden om snel en efficiënt de juiste dienstverlener te vinden, zo legt oprichter Stan Raaijmakers uit.
Margriet van Dijken, managing partner Atir: “Dit zijn de trends voor de schoonmaakbranche 2023” 

Branche Verdieping

Margriet van Dijken, managing partner Atir: “Dit zijn de trends voor de schoonmaakbranche 2023” 

De wereld is veranderlijk, zo ook de schoonmaakbranche en de schoonmaakconcepten binnen facilitaire organisaties. Service Management sprak met Margriet van Dijken, managing partner bij Atir, over de trends voor 2023. “Het nieuwe jaar begint met grote onzekerheid over de beschikbaarheid en kostenontwikkelingen van resources. Met daarnaast de zoektocht van organisaties naar het gebruik van werkplekken in de toekomst is de uitdaging compleet.” En de grootste trend? “Dealen met het niet weten.” 
Partner of Choice 2022: Wie is de populairste leverancier van digitale oplossingen?

Innovatie Nieuws

Partner of Choice 2022: Wie is de populairste leverancier van digitale oplossingen?

Van sensoren en apps tot aan complete digitale oplossingen die de schoonmaker helpen bij het schoonmaakproces. Digitale oplossingen zijn niet meer weg te denken uit de schoonmaaksector en spelen een steeds grotere rol in de dagelijkse praktijk van de schoonmaker.

Meest recent

Innovatie

Partners