Wil jij schoonmaakproducten testen?

Word lid van ons testpanel!

Waarde toevoegen voor klant én collega (Blog Martijn van Veghel, Projectmanager Food bij CSU)

Als Projectmanager Food bij CSU werk ik met verschillende opdrachtgevers die werkzaam zijn in de voedingsmiddelenindustrie. Zij produceren het voedsel dat wij allemaal eten. Je kunt je dus wel voorstellen dat wij als schoonmaakteam elke dag prestaties van topniveau moeten leveren. We kunnen geen steekje laten vallen.

Dag in, dag uit moeten de fabrieken volledig schoon en gedesinfecteerd zijn, zodat het ook op microbiologisch niveau helemaal op orde is. Onze medewerkers op de werkvloer staan daarbij aan de basis. Zij moeten het doen. Sterker nog: zij doen het. De schoonmaakmedewerkers zorgen ervoor dat onze klanten elke dag weer met vertrouwen kunnen opstarten. Het is aan mij, als leidinggevende, om ervoor te zorgen dat die medewerker elke dag met plezier naar het werk gaat. En dat hij of zij alles tot z’n beschikking heeft om het werk zo goed en veilig mogelijk te doen.

Van hogedruk naar lagedruk

Ik ben dan ook continu op zoek naar nieuwe manieren om aan de ene kant onze klanten nog beter te bedienen, en aan de andere kant om onze medewerkers beter in hun werk te faciliteren. Een recent voorbeeld daarvan is de omschakeling van hogedruk- naar lagedrukreiniging bij één van onze klanten. Op een nieuwe afdeling staat kostbare, maar vooral fijngevoelige apparatuur. Als je daar tijdens het reinigen met een hogedrukspuit overheen gaat, dan is de kans groot dat je het beschadigt.

Het mooie is dat niet alleen de apparatuur van de klant minder wordt belast, maar dat ook onze medewerkers fysiek minder worden belast.

Daarom introduceerden we samen met onze leverancier een nieuw lagedruksysteem op deze locatie. Het mooie daarvan is dat niet alleen de apparatuur van de klant minder wordt belast, maar dat ook onze medewerkers fysiek minder worden belast. Langdurig werken met hogedruk kan immers behoorlijk zwaar zijn. Daarnaast realiseren we met deze overstap ook nog een waterbesparing. En dat allemaal met hetzelfde schoonmaakresultaat. Kortom: een win-win-winsituatie waar ik enorm trots op ben.

Snel schakelen

Bij diezelfde klant implementeerden we onlangs een digitaal borgingssysteem. Als vleesverwerker krijgen ze regelmatig door allerlei instanties controles, onder meer op het gebied van hygiëne en voedselveiligheid. Dat was altijd een hoop papierwerk. Het digitale systeem is een stuk transparanter en maakt het proces traceerbaarder. Je kunt precies zien wat wanneer en door wie is gereinigd, waardoor je makkelijk kunt terughalen waar eventuele opmerkingen vandaan komen.

Martijn van Veghel, Projectmanager Food bij CSU

Daarnaast herkent het systeem bepaalde trends, waardoor onze medewerkers direct melding krijgen van eventuele afwijkingen en daar meteen op in kunnen spelen. In het systeem kunnen we ook zien welke lijnen en afdelingen het beste scoren. Dat is mooi, want ik vind het belangrijk om onze medewerkers op hun goede prestaties aan te spreken. Hun werk is cruciaal voor de voortgang van het primaire proces van onze opdrachtgevers. Dat mogen we dan ook best laten blijken.

Martijn van Veghel, Projectmanager Food bij CSU

Lees ook:

Best gelezen

Hygiëne

Launching Partners