Voorkom een nieuwe verzuimexplosie vanwege griep en verbeter de kantoorhygiëne

Voorkom een nieuwe verzuimexplosie vanwege griep en verbeter de kantoorhygiëne

Eén op de 7,5 werknemers wordt jaarlijks getroffen door griep en dat kost Nederlandse werkgevers bij elkaar zo'n 1,1 miljard euro, blijkt uit onderzoek van TNO. Het afgelopen voorjaar was een negatieve uitzondering, want vanwege een extreem lange griepperiode was het ziekteverzuim sinds 2007 niet zo hoog. Zie daar dé reden om aandacht te hebben voor een schone werkomgeving. Dat begint met het fatsoenlijk handen wassen.

Instituut TNO deed onderzoek naar de gevolgen van griepverzuim. Eén op de 7,5 werknemers wordt jaarlijks getroffen door griep. Dat kost Nederlandse werkgevers bij elkaar zo’n 1,1 miljard euro. Een van de plekken waar medewerkers heel veel tijd doorbrengen en waar de kans op besmetting groot is, is natuurlijk de werkomgeving. Pascale Wolleswinkel van SCA Hygiene Products/Tork, leverancier van hygiëneproducten, was onlangs nog geveld door een griepje. “Het leek mij verstandiger om thuis te blijven zodat ik mijn collega’s niet zou besmetten. Wist je dat op een doorsnee bureau vierhonderd keer meer bacteriën te vinden zijn dan op een toiletbril?”

Niet best gesteld met kantoorhygiëne

Ook Leandra Stroosnijder en Karin Verhaegen van Initial, leverancier van diensten en producten op het gebied van textiel, schoonloopmatten en sanitaire hygiëne voor bedrijven, kennen de onderzoeken die aantonen dat het met de hygiëne op de werkplek lang niet altijd goed gesteld is. “Slechte handhygiëne is de belangrijkste oorzaak van ziekte in kantoren. Een hand bevat na toiletbezoek gemiddeld 200.000.000 bacteriën. Slechts 70 procent van de toiletbezoekers wast de handen en 30 procent gebruikt zeep. Met die handen stel je je voor aan klanten, zit je aan de koffieautomaat, druk je op de printerknop en zit je aan de trapleuning en het toetsenbord van je flexplek. De kans op kruisbesmetting is heel groot”, vertelt Stroosnijder.

Volgens Arjan Bolink van CWS, leverancier van diensten en producten op het gebied van sanitaire hygiëne en schoonloopmatten, moet de impact van het toilet op de totale hygiëne op de werkvloer zeker niet worden onderschat. “Het toilet is een belangrijk onderdeel van de werkplek. Je gaat immers drie tot vier keer per dag naar het toilet. De sanitaire ruimte is daarmee een verlengde werkplek en een relevante ruimte als het gaat om beleving, imago en hygiëne.”

‘Optimale kantoorhygiëne is essentieel’

Volgens Stroosnijder is een optimale hygiëne essentieel voor de goede werking van een kantooromgeving. “Dit geldt niet alleen voor de toiletten, maar ook voor alle andere ruimtes in een gebouw. Denk aan kantines, werkplekken en opslagplaatsen.” De gevolgen van een slechte hygiëne zijn volgens Verhaegen niet te onderschatten. “Denk aan ziekteverzuim, kans op verdere verspreiding op de werkvloer, een verminderde motivatie van personeel en een lagere productiviteit. En een negatief bedrijfsimago bij de medewerkers die hun vraagtekens zetten bij de kwaliteit van de schoonmaak.”

40 procent werknemers ontevreden over kantoorhygiëne

Volgens Wolleswinkel blijkt uit Tork-onderzoek dat 40 procent van de Nederlandse werknemers niet tevreden is over de hygiëne op de werkvloer. 20 procent van de ondervraagden geeft aan dat de werkruimte niet wordt schoongemaakt. Bij eveneens 20 procent gebeurt dat slechts eenmaal per week. “Veel bedrijven kampen met een te hoog ziekteverzuim, waarbij een schone en hygiënische werkplek kan bijdragen aan het terugdringen van dit verzuim. Een hoog ziekteverzuim kost de werkgever namelijk veel geld.”

Vies toilet zorg voor irritatie

Uit het onderzoek komt naar voren dat een vies toilet voor de meeste irritatie onder werknemers zorgt. “Een hygiënische toiletruimte draagt bij aan de werknemerstevredenheid, maar ook aan het imago van het bedrijf”, zegt ook Bolink. Volgens hem is het belangrijk om de hygiëne van bureaus en toetsenborden ter sprake te brengen. “40 procent van de Nederlandse werknemers vind het onprettig als er gewerkt moet worden aan een bureau en toetsenbord dat niet is schoongemaakt. Door de toename van het flexwerken, waarbij we op meerdere locaties werken en steeds minder een vaste werkplek hebben, stijgt dit percentage alleen nog maar. Een onhygiënische werkplek heeft dan ook irritatie tot gevolg en dat heeft ook een negatieve invloed op de productiviteit.”

Volgens Wolleswinkel verwachten werknemers een perfecte hygiënische omgeving, maar is dit lang niet altijd het geval. “Niet in elk kantoorpand is de hele dag schoonmaakpersoneel aanwezig. Vaak een paar uur in de ochtend of avond. En het is de vraag of de schoonmaker voldoende tijd krijgt om alles in die tijd écht goed schoon te krijgen. Vaak wordt extra aandacht besteed aan de sanitaire ruimte, maar hoe zit het met bureaus, computerapparatuur, printers, keukens?”

Kantoorhygiëne is hot item

Volgens de experts is kantoorhygiëne op dit moment een hot item. “Er is veel aandacht voor, het is een onderwerp dat de gemoederen bezighoudt. Dat was in het verleden wel anders”, vertelt Stroosnijder. “Wij trainen onze verkoopafdeling er speciaal op. Je moet je niet alleen focussen op de washroom, maar ook op andere plekken. En kijken waar mensen tegen problemen aanlopen, zoals ziekteverzuim, en hier samen een oplossing voor zoeken. Hygiëne is echt niet alleen van belang in het toilethokje. Er zijn veel verborgen plekjes. Voorlichting is van groot belang.” Initial ontwikkelde onder meer een toolkit om klanten bewust te laten worden van de risico’s. “Daarmee laten we zien hoe schoon of vies iets is. We hebben verschillende methodes om bewustwording te creëren. Daarmee kunnen we aantonen welke plekken risico’s opleveren en of je handen wel of niet schoon zijn.”

Oplossingen

Goede voorlichting is één, maar hoe zorg je er in de praktijk voor dat de kwaliteit van de hygiëne op de werkvloer gewaarborgd is? En welke oplossingen bieden Initial, CWS en Tork daarvoor aan? “Goede handhygiëne is van groot belang. Het begint bij het aanbieden van goede en voldoende faciliteiten om handen te wassen en drogen”, vindt Verhaegen van Initial. “Wij bieden no touch-kranen en -dispensers aan. Ook hebben we dispensers met desinfectiegel in het gamma die je niet hoeft aan te raken. Desinfectiegel is ook prima geschikt om kleine oppervlakken mee schoon te maken. Denk aan bureaus, je toetsenbord of het knopje van je printer.”

Goed wassen van je handen is één, maar het drogen is minstens net zo belangrijk, vult Stroosnijder aan. “Dat wordt in de haast nog wel eens vergeten, maar natte handen zijn een magneet voor bacteriën. Ons assortiment omvat katoenen handdoekrollen, papieren handdoekjes en luchtdrogers.” Met het monitoringsysteem HygieneConnect probeert Initial het belang van goede handhygiëne te benadrukken. “Middels sensoren meten we het aantal bezoekers aan een toiletruimte en het aantal mensen dat handen wast met zeep. Dit percentage wordt weergegeven om een display en dit motiveert mensen om ook hun handen te gaan wassen. Op deze manier kunnen we bewustwording omzetten naar een gedragsverandering. Erg belangrijk op locaties waar goede handhygiëne een must is, bijvoorbeeld in voedingsindustrie. Maar zeker ook interessant in kantooromgevingen om het belang van goede handhygiëne te benadrukken.”

Focus op handhygiëne

Ook Tork legt een belangrijke focus op handhygiëne, vertelt Wolleswinkel. “Zorg ervoor dat je na een toiletbezoek of voor je gaat eten altijd goed je handen wast. Onze producten helpen daarbij. Wij bieden dispensers, papieren vullingen, zepen- en handdesinfectie-producten aan in alle soorten en maten. Met Tork Easy Cube zorgen wij er bovendien voor dat alles ook continu goed functioneert en constant is gevuld. Dankzij de waarschuwingen bij lage vulniveaus en bezoekersaantallen op de Tork EasyCube-app is het niet meer nodig om sanitaire ruimten zelfstandig te controleren. Het schoonmaakpersoneel kan de aandacht richten op de sanitaire ruimten en plekken waar onderhoud het meest nodig is. Daarnaast bieden wij ook handdesinfectieproducten aan waarmee werknemers tussendoor hun handen gezond en fris kunnen houden.” Voor de kantooromgeving biedt Tork verder nog afvalbakken en -zakken aan.

Belang van schoonloopmatten

CWS legt de focus ook vooral op goede handhygiëne met sensorkranen, no touch-zeepdispensers, desinfecterende middelen en handdoekrollen. “Ons WIS-systeem (Washroom Information Service) is een sensorgestuurde tool die schoonmakers en facilitair medewerkers helpt om ervoor te zorgen dat er altijd een handdoekrol beschikbaar is. Sensoren meten de voorraad in de dispenser en geven een seintje op het moment dat de dispenser bijna leeg is. Bij een acurate opvolging van deze meldingen zal er altijd zeep en een handdoekrol aanwezig zijn, waardoor een goede handhygiëne mogelijk is. Met droge handen wordt de overdracht van bacteriën van hand op hand verminderd.”

Washroom Media

Via Washroom Media, een visueel en auditief marketing- en communicatiemedium, probeert CWS bovendien voorlichting te geven over het belang van schone handen. De informatie wordt weergegeven via een handdoekautomaat met daarin een volledig geïntegreerd screen met beeld en geluid. “En heel belangrijk, we bieden schoonloopmatten aan om te voorkomen dat vuil naar binnen wordt gelopen. Die matten houden minstens 70 procent van al het water, stof, vuil en zand tegen.”

Ook Initial biedt schoonloopmatten aan, die het vuil bij binnenkomst opnemen, waardoor er minder schoongemaakt en onderhouden hoeft te worden. Stroosnijder: “Als het buiten hard regent of als iemand in de modder of de hondenpoep heeft getrapt, dan is het prettig én wel zo hygiënisch om dat niet allemaal binnen te krijgen. Daar helpen onze matten bij.”

Maar wat je ook doet, een goede handhygiëne staat uiteindelijk boven aan de lijst, concludeert Wolleswinkel. “Hoe je het ook wendt of keert, de meest infecties loop je op via je handen. Daarom is het goed wassen en drogen van de handen nog altijd de beste manier om problemen voor te zijn. Voorkomen is immers altijd beter dan genezen.”

Dit artikel is verschenen in Service Management nummer 4. Kijk hier voor een abonnement of een proefnummer.

Lees ook:
Vers van de pers: Service Management nummer 4
6 tips voor meer hygiëne op kantoor
Kantoormedewerkers maken zich zorgen om hygiëne