Ontvang 2x per week het laatste schoonmaaknieuws in jouw mailbox

Schrijf je nu in

Paleis het Loo: "Schoonmaak levert directe bijdrage aan gastbeleving"

Paleis het Loo had de schoonmaak lange tijd in eigen beheer. Tot vorig jaar. Toen besloot zij om schoonmaakbedrijf Hago hiervoor in te schakelen. "Voor Paleis Het Loo is deze samenwerking een nieuwe stap", zegt Anouk Achterkamp, Teamleider Facilitaire Services. "Hago heeft een vitale rol om te zorgen dat alle faciliteiten schoon zijn, maar ook in uitstraling moet alles kloppen."

Palei het Loo en haar tuinen: schoonmaakbedrijf Hago zorgt dat het schoon is én blijft

"Tot vorig jaar hebben we de schoonmaak in eigen beheer gehad. Onze samenwerking met Hago is dus vrij pril", zegt Achterkamp. "Momenteel ondersteunen ze bij de algemene schoonmaak. Het kwaliteitsniveau ligt hoog. Voor 10:00 uur moet alles spik en span erbij liggen.

Klantvriendelijkheid voorop

Ze vervolgt: "Voor Paleis Het Loo is deze samenwerking een nieuwe stap. Hago heeft een vitale rol om te zorgen dat alle faciliteiten schoon zijn, maar ook in uitstraling moet alles kloppen. Op dit vlak leveren ze een directe bijdrage aan de gastbeleving rondom Paleis Het Loo." En dat is belangrijk voor het paleis, want "klantvriendelijkheid staat altijd voorop".

Gedurende de dag zijn er, omwille van het coronavirus, meerdere schoonmaakrondes, legt Achterkamp uit. "Denk aan het sanitair, alle touch points enzovoorts. Hago pakt dit met een hogere frequentie op, om steeds een optimale hygiëne en veiligheid voor de bezoeker te garanderen."

Er zijn diverse zaken bedacht, zoals de toiletgroepen en materiaalkeuzes. Aan de voorkant is er goed over nagedacht, maar in de praktijk gaan mensen het echt ervaren.

Grootschalige verbouwing

Op dit moment wordt het paleis grootschalig verbouwd. Achterkamp: "We gaan werken in een vernieuwd paleis, waarbij schaalvergroting in oppervlakte aan de orde is. In schoonmaak zoeken we een partner die bij ons en onze ambities past. We verwachten dat Hago ons hierin uitstekend kan ondersteunen."

Met name in de grote bezoekersstroom die het paleis straks weer gaat ontvangen, moeten de partijen stappen gaan maken, beschouwt de teamleidster. "Er zijn diverse zaken bedacht, zoals de toiletgroepen en materiaalkeuzes. We zullen zien hoe zich dit gaat ontwikkelen. Aan de voorkant is er goed over nagedacht, maar in de praktijk gaan mensen het echt ervaren. Onze wens is om hier samen met Hago in op te trekken."

Uniek paleisgevoel

Ze vervolgt: "De verbouwing geeft ons ruimte om op elkaar ingespeeld te raken en medewerkers te laten wennen. We zoeken naar manieren om prettig te werken en uiteindelijk te groeien naar een langdurige samenwerking. Het vernieuwde paleis zal een belangrijk onderdeel van de gastbeleving gaan vormen."

"Onze ambitie is om in 2025 het meest geliefde paleis van Europa te zijn. Voor Hago zien we daar een mooie rol in weggelegd", sluit Achterkamp af. "Maar dat zit in meer dan schoonmaak alleen. Vakkennis, gedegen advies en de juiste begeleiding zijn minstens zo belangrijk. Zo creëren we samen dat uniek paleisgevoel."

Bron: Hago

CSU en MUMC+ over ziekenhuisschoonmaak: “Patiënt verwacht gezondheid én beleving”

Specialisme Verdieping

CSU en MUMC+ over ziekenhuisschoonmaak: "Patiënt verwacht gezondheid én beleving"

Bij het schoonmaken van een ziekenhuis staat hygiëne voorop. Dat is immers medebepalend voor de gezondheid van de patiënt. Maar ook beleving speelt een steeds grotere rol voor de schoonmaak. “We gaan steeds meer op een vijfsterrenhotel lijken.”
Hotel Okura Amsterdam en EW Facility Services: “Inspelen op specifieke wensen wordt steeds belangrijker”

Specialisme Hotelschoonmaak Verdieping

Hotel Okura Amsterdam en EW Facility Services: “Inspelen op specifieke wensen wordt steeds belangrijker”

Hotel Okura Amsterdam staat onder meer bekend om haar luxe, gastvrijheid en beleving. Schoonmaak speelt daarin een belangrijke rol. Een grote verantwoordelijkheid voor housekeeping-partner EW Facility Services. Een gesprek over Kaizen en Omotenashi, over samenwerken, en natuurlijk over schoonmaak.
Alles over hospitality: gastvrije schoonmaak

Hospitality Verdieping

Alles over hospitality: gastvrije schoonmaak

De laatste jaren is het begrip hospitality niet meer weg te denken uit de schoonmaakbranche. Ook in trendoverzichten komt de term vaak voor. Maar wat betekent hospitality precies? Hoe kijken schoonmaakbedrijven hier tegenaan? En: hoe maak je gastvrij schoon?
Visueel, hygiënisch en beleving: Gom meet kwaliteit op drie niveaus

Ondernemen Nieuws

Visueel, hygiënisch en beleving: Gom meet kwaliteit op drie niveaus

Gom werkt sinds kort met een nieuwe methode om de schoonmaakkwaliteit te meten. Waar het schoonmaakbedrijf altijd al de visuele inspectie via de VSR-meetsystematiek deed, hebben ze daar nu twee meetinstrumenten aan toegevoegd. Het ene instrument meet hygiëne, de ander de beleving van schoonmaak. Dirk van Hedel, business performance manager bij Gom Schoonhouden, legt uit hoe dat precies werkt.
Inspiratie: de 5 meest gelezen interviews van 2022 (tot nu toe)

Ondernemen Nieuws

De 5 meest gelezen interviews van 2022 (tot nu toe)

Wat leeft er onder schoonmaakprofessionals? Welke onderwerpen vinden jullie belangrijk en interessant? Om daar een antwoord op te vinden, onderzochten we welke 5 interviews van de eerste helft van 2022 het meest werden gelezen. We zetten ze op een rijtje. Werkgeverschap, materiaalwagens, aanbesteden en hospitality: het komt allemaal voorbij.

Mustreads

Hospitality

Partners