Vitaliteit gaat over veel meer dan alleen fit en gezond zijn

Vitaliteit gaat over veel meer dan alleen fit en gezond zijn

"Vitaliteit op de werkvloer gaat verder dan het aanbieden van appels in de kantine of een sportschoolabonnement", zegt Jorik Vissers, directeur getFIT. Hoe het op het werk gaat, kan impact hebben op de energie thuis en andersom heeft de thuissituatie invloed op de vitaliteit op het werk. Tijdens de Nationale Vitaliteitsweek eind september staat dit onderwerp dan ook centraal.

Het hoofd dat we gebruiken om onze privézaken te regelen, gebruiken we ook om ons werk te doen, aldus de Arbodienst. Er is geen knop of schakelaar om te switchen tussen werk en privé. Hoe fijn het ook zou zijn om werk en privé gescheiden te houden, dat is in de praktijk niet haalbaar. Ze zijn met elkaar verweven, zeker als het om vitaliteit gaat.

Jorik Vissers: "Het aanbieden van sportschoolabonnementen of appels in de kantine zijn goedbedoeld, maar hebben niet de gewenste impact op de vitaliteit van de medewerker. Vitaliteit gaat namelijk over veel meer dan alleen fit en gezond zijn.

Begin je met volle energie aan je dag, dan is de kans groot dat je ook enthousiast naar het werk gaat. Sterker nog, ik denk dat wanneer bepaalde levensdoelen verweven zijn met je werk, dat je ook meer energie uit het werk haalt.

Jorik Vissers, directeur getFIT

Vitaliteit en gezondheid

De begrippen vitaliteit en gezondheid worden vaak door elkaar gehaald. Gezondheid gaat over het wel of niet hebben van lichamelijke en geestelijke klachten, van welke aard dan ook. Vitaliteit gaat over energie en levenslust. Een slechte gezondheid hoeft niet te betekenen dat er geen vitaliteit is. Vitaliteit gaat over de zin om de dag ‘aan te vallen’. Een persoon die energiek in het leven staat, kan heel ver komen, ziek of gezond. Iemand die vitaal is, weet wat hij of zij wil in het leven en waar hij of zij naar toe wil.

Vitaliteit is niet iets waar je één keer over nadenkt en wat dan de rest van je leven hetzelfde blijft - Jorik Vissers

Basisprincipes van vitaliteit

Waar vitaliteit voor de een vanzelfsprekend is, is het voor een ander een ver-van-mijn-bed-show. Vitaliteit is geen onderwerp om één keer over na te denken en wat voor de rest van het leven hetzelfde blijft. Iedere levensfase en ingrijpende of levensveranderende gebeurtenis, zowel positief als negatief, heeft invloed op de vitaliteit. Doelen zijn daarbij heel belangrijk. Het bijwerken van doelen en daarbij het aanpassen van het gedrag. Ieder individu is grotendeels zelf verantwoordelijk voor zijn of haar vitaliteit, maar dat betekent niet dat bedrijven hier geen rol in spelen.

De rol van werkgevers

Hoe vitaal medewerkers zijn, heeft impact op hoe ze in hun werk zijn. Als werkgever is dit een belangrijk onderwerp. Vitale medewerkers verzuimen immers minder. Hoe kun je bijdragen aan de vitaliteit van jouw medewerkers? Het is helaas niet zo simpel als massagestoelen neerzetten in een rustruimte of fitnessapparatuur kopen voor op kantoor. Dit heeft alleen invloed op een beperkte doelgroep.

Ruimte voor vitaliteit

Uiteindelijk bepaalt de bedrijfscultuur de vitaliteit van medewerkers, en dan voornamelijk hoeveel ruimte medewerkers binnen de organisatie hebben om verantwoordelijkheid over hun vitaliteit te nemen. Laat als organisatie zien dat het belangrijk is, ga het gesprek hierover aan met medewerkers en houdt dit gesprek op gang. Maar biedt vooral de ruimte om een aanpak te vinden die bij de medewerker past.

Elke dag vitaliteitsdag

Het creëren van een cultuur waarin vitaliteit centraal staat, gaat niet over één nacht ijs. Wanneer de organisatie hier regelmatig tijd en aandacht aan besteedt en laat zien wat het voor de organisatie betekent, groeit de bewustwording en de vitaliteit bij medewerkers vanzelf. De Nationale Vitaliteitsweek helpt bij het maken van die eerste stap. Uiteindelijk gaat het erom dat vitaliteit elke dag aandacht krijgt. Het bepaalt immers dagelijks met hoeveel energie mensen aan hun dag beginnen.