Blog Pim Hilgerdenaar: De driedubbele winst van de loonstijging

Blog Pim Hilgerdenaar: De driedubbele winst van de loonstijging

In veel branches worden de lonen verhoogd. Ook in onze branche. In de cao is afgesproken dat de lonen van schoonmakers in twee jaar tijd zo'n 19 procent stijgen.

Mensen die mij een beetje kennen weten dat ik dit van harte toejuich. Ik gun het schoonmakers. Ze doen zwaar en helaas ook vaak ondankbaar werk, dat mag goed beloond worden. Bovendien: in deze tijd is goed personeel vinden lastig. Dit helpt.

Hogere prijzen, hogere verwachtingen

Maar er is nog een reden waarom ik denk dat die loonsverhoging elke cent dubbel en dwars waard is. Die gestegen loonkosten worden namelijk doorberekend, ze komen op het bordje van de opdrachtgever terecht. Nou lijkt dat in eerste instantie niet heel gunstig, maar volgens mij is dat het juist wel. Want wie meer betaalt, verwacht ook meer. Je ziet nu al: opdrachtgevers willen best wel betalen, als ze dan ook het resultaat krijgen dat een hogere prijs rechtvaardigt. Oftewel, van schoonmaakbedrijven wordt verwacht dat ze betere kwaliteit leveren.

Spiraal omhoog

Het betekent dat schoonmaakbedrijven op zoek gaan naar manieren om die hogere prijs waar te maken. Het ene bedrijf kiest voor kwalitatievere middelen en materialen. Het andere bedrijf maakt meer tijd vrij voor schoonmakers, zodat ze hun werk beter kunnen doen. Maar wat schoonmaakbedrijven ook gaan doen, het komt het vak ten goede. Want waar we eerst in een race to the bottom zaten, waarbij we vooral keken naar hoe het zo goedkoop mogelijk kon, komen we nu in een spiraal omhoog terecht, waarbij we vooral kijken hoe het beter kan.

Meer waardering

En dat is goed nieuws. Maar daar houdt het niet op. Want als schoonmakers beter werk afleveren, hebben ze meer eer van hun werk. Dan krijgen ze meer waardering en gaan ze met veel meer plezier aan de slag. En dat in een tijd waarin het moeilijk is om mensen vast te houden.

Driedubbele winst

Zo bezien is die loonsverhoging dus niet alleen goed voor de portemonnee van schoonmakers, het is goed voor de hele branche. Het zorgt ervoor dat het niveau van het vak omhoog gaat, dat een baan in de schoonmaak aantrekkelijker wordt en minstens zo belangrijk, dat het werk leuker wordt. En dat is driedubbele winst!

Pim Hilgerdenaar is directeur van groothandel in schoonmaak Crohill.

Lees ook: