Wat kunnen we leren van de finalisten van de Best Practice Award 2023? "Geef schoonmakers de aandacht die zij verdienen"

Wat kunnen we leren van de finalisten van de Best Practice Award 2023? "Geef schoonmakers de aandacht die zij verdienen"

Op 7 december mochten schoonmaakbedrijven Nellen Schoonmaakdiensten en CSU hem mee naar huis nemen: de Best Practice Award 2023 van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Waarom hun samenwerkingen zo bijzonder zijn? En wat we kunnen leren van deze en de andere best practices die zich dit jaar finalist mochten noemen? We snuffelden de juryrapporten door en zochten het uit. Vandaag: de samenwerking van EW Facility Services en Rotterdam The Hague Airport.

RTHA is een dynamische omgeving waar de klantbeleving erg belangrijk is met een belangrijke rol voor schoonmaak. De schoonmaakcollega’s van EW zijn een cruciale schakel in de kwaliteit van de schoonmaak, tevredenheid en beleving van de passagiers en medewerkers van RTHA. Voor zowel EW als RHTA is werkgeluk belangrijk. Een fijne werkplek en veilige werkomgeving met ruimte voor kwetsbaarheid. Met leren, doelen bereiken, verwachtingen overtreffen, met elkaar in verbinding staan en veel humor en werkplezier.

Maak schoonmaakmedewerker zichtbaar

Omdat de schoonmaakmedewerker zo belangrijk is voor RTHA, zorgen zij ervoor dat deze zichtbaar is en extra aandacht krijgt. De jury ziet een transparante relatie en op diverse niveaus bij EW vraagt RHTA input voor verbetering. Zo worden schoonmakers bevraagd bij nieuwe contractafspraken of aanvullende uitvragen tussen EW en RTHA. Zij weten het beste uit de praktijk of iets realistisch en haalbaar is. De werkomstandigheden van schoonmakers zijn voor RTHA even belangrijk als die van hun eigen personeel en daarom zorgen ze er samen met EW voor dat die dus op elkaar aansluiten.

Betrokkenheid gaat twee kanten op

Die transparante relatie laat een duurzame samenwerking zien en is volgens de jury positief van invloed op de medewerkers. Schoonmakers krijgen de aandacht die zij verdienen, aldus het rapport. Er worden gesprekken met hen gevoerd, RHTA kent hen allen bij naam en ze worden betrokken bij festiviteiten, ook van de RHTA. Men voelt zich gewaardeerd door EW en RTHA en komt met plezier naar het werk. Collega’s komen met een glimlach binnen, een collega is blij weer terug te zijn na zijn of haar vakantie, ze vangen elkaar met gemak op en nemen diensten over als iemand ziek is of een collega neemt iets lekkers mee voor het team.

Ook voelen de schoonmaakmedewerkers zich veilig genoeg om zakelijke en privéinformatie te bespreken en is er veel contact over de dagelijkse zaken. Over hoe ze dingen gaan oppakken, de puntjes op de i zetten, ze zaken het beste kunnen aanvliegen. De mening van de medewerkers is voor zowel EW als RTHA belangrijk, zij weten uit de praktijk of iets realistisch en haalbaar is. Als dat niet het geval is, gaan EW en RTHA in overleg en kijken ze hoe het wel te realiseren is. Hieruit blijkt wel de stem van de schoonmaker.