Best Practice Award 2023: laat je inspireren door alle inzendingen van grote bedrijven

Best Practice Award 2023: laat je inspireren door alle inzendingen van grote bedrijven

Op donderdag 7 december vond de uitreiking van de Best Practice Award van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag plaats. Na inspirerende pitches van de zes finalisten, gingen Nellen Schoonmaakdiensten en CSU naar huis met de award. Maar deze zes finalisten waren lang niet de enige best practices die de jury toegezonden had gekregen. Daarom ook nog even de aandacht voor de rest van de inzendingen, want ook uit die best practices valt veel inspiratie te halen.

Voor alweer de tiende editie van de Best Practice Award deed de code het dit jaar net even anders. Niet één, maar twee schoonmaakbedrijven kregen de prijs mee naar huis in twee categorieën: grootbedrijf en mkb. “We hebben veel mooie best practices ontvangen rondom het thema ‘De stem van de schoonmaker’. Deze kwamen zowel vanuit het MKB als van de grote schoonmaakbedrijven. We hebben besloten om dit jaar in beide categorieën een award toe te kennen voor de best practice”, aldus Bert van Boggelen, voorzitter van de jury van de Best Practice Award 2023.

Vandaag zetten we de best practices van de grote bedrijven die we niet in de finale hebben gezien in de schijnwerper.

CSU/ Avans Hogeschool: BE Clean App

CSU heeft een app ontwikkeld genaamd Be Clean. Met de App wordt er efficiënter gewerkt en kunnen de schoonmakers meedenken met de organisatie. Zij kunnen bijvoorbeeld lege koffieautomaten, knipperende lampen en dergelijke zaken doorgeven aan opdrachtgever Avans. Dit geeft een nauwe betrokkenheid tussen werknemer en opdrachtgever en resulteert in meer verantwoordelijkheidsgevoel bij de werknemer.  Er ontstaat trots bij de schoonmaakmedewerkers, vanwege het vertrouwen dat Avans aan hen geeft. 

UvA en Vebego: verbeterboard Roeterseilandcampus

De opdrachtgever en opdrachtnemer werken nauw samen over de gehele Roeterseilandcampus. Hier werken 50 à 55 schoonmakers. Het geheel omvat 108 duizend vierkante meter oppervlakte en er werken en studeren 28.500 mensen. De twee partijen werken met een verbeterboard. Met dit bord krijgen de medewerkers erkenning voor hun kennis, kunde en ervaring. Ze stimuleren elkaar door hun kennis te delen en elkaar welgemeende complimenten te geven. Dit draagt bij aan fijne werkomstandigheden, respect en tevredenheid. Daarnaast sluit de operationeel manager maandelijks aan bij het gezamenlijk overleg. Ook zij krijgt via dit bord taken toegewezen, waarvan schoonmakers vinden dat dit opgepakt moet worden. 

GOM/Kleentec/RoboHouse/Hilton Foods Holland: ontwikkeling Brace

Gom heeft in samenwerking met de TU Delft een brace ontwikkeld die verlichting geeft tijdens het werken met een hogedrukspuit. Werken met hogedruk is fysiek zwaar werk. Met name druk op handen en pols leidt vaak tot fysieke klachten en uitval. De ontwikkeling van de brace moet deze klachten wegnemen door de druk op handen en polsen te verplaatsen naar schouders en rug. 

Inmiddels is de brace operationeel. Het gaat om een pilot en er is dus momenteel één brace in gebruik bij GOM. Bij de ontwikkeling van de brace is er gebruik gemaakt van de input van schoonmakers. Zij zijn uitvoerig bij het project betrokken. Uiteindelijk heeft de brace het gewenste resultaat geleverd, namelijk drukverlichting op pols en hand. De schoonmakers zijn zeer enthousiast over het eindresultaat.

NS en Vebego: ©lean & Gastvrij

Op 4 september 2023 lanceerden NS en Vebego ‘©lean & Gastvrij’, een slim schoonmaakconcept met meer meereizende treinschoonmakers. Het doel? De tevredenheid van reizigers en NS-personeel over de reinheid van de treinen verder te verbeteren door te zorgen voor schone treinen. Mede mogelijk gemaakt door betrokken dagschoonmakers met een gastvrij hart voor de zaak.

De verdeling dag/nacht schoonmaak is verandert van 70 procent nachtwerk naar 50 procent. Medewerkers hebben tweemaal per dag de mogelijkheid hun input te geven ten aanzien van de werkzaamheden. Alle aandachtspunten die hieruit voortvloeien worden genoteerd op het actiebord. De punten van het bord worden vrijdags behandeld en waar mogelijk opgelost.  Daarnaast krijgen de medewerkers een speciale opleiding. Op de opleiding wordt aandacht besteed aan hospitality, ergonomie en presentatie. Tot slot wordt er gebruik gemaakt van datagedreven schoonmaak, wat statische werkprogramma’s overbodig maakt. 

CSU en ASVZ

Bij deze best practice gaat het om een samenwerking waarbij CSU cliënten van zorginstelling ASVZ opleidt tot schoonmaakmedewerker. Na de opleiding wordt de cliënten een baan aangeboden op het terrein of bij externe opdrachtgevers. Voor cliënten die niet in aanmerking komen voor een dienstverband, is een optie tot schoonmaken als dagbesteding. Hiervoor geeft CSU trainingen aan de cliënten en leidt CSU de cliëntbegeleiders van ASVZ op. CSU blijft eindverantwoordelijk voor de kwaliteit, terwijl de cliënten meer zingeving ervaren dankzij hun productieve en zinvolle dagbesteding. De cliënten hebben allemaal een verstandelijke beperking.