Finalist Best Practice Award: EW & Rotterdam The Hague Airport en SMB Willems & Mogos

Finalist Best Practice Award: EW & Rotterdam The Hague Airport en SMB Willems & Mogos

Zes best practices strijden weer om de felbegeerde Best Practice Award van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag Schoonmaak- en Glazenwassersbranche. De feestelijke uitreiking van deze tiende editie vindt plaats op donderdag 7 december. Daarom stellen we deze week de finalisten aan je voor. Met vandaag: EW & Rotterdam The Hague Airport (grootbedrijf) en SMB Willems & Mogos (mkb).

Dit jaar doet de code het een beetje anders. Er zullen niet één, maar twee awards worden uitgereikt. “We hebben veel mooie best practices ontvangen rondom het thema ‘De stem van de schoonmaker’. Deze kwamen zowel vanuit het mkb als van de grote schoonmaakbedrijven. We hebben besloten om dit jaar in beide categorieën een award toe te kennen voor de best practice”, vertelt Bert van Boggelen, voorzitter van de jury van de Best Practice Award 2023.

Finalist grootbedrijf: EW & Rotterdam The Hague Airport

In April 202 ging Rotterdam The Hague Airport (RTHA) op zoek naar een nieuwe schoonmaakpartner en dat werd EW Facility Services. De gemaakte plannen konden direct op de schop door de komst van de coronapandemie. Maar de twee partijen gingen er echt als partners in en besloten dat de tevredenheid van alle collega’s van het grootste belang moest zijn. EW nam de mensen van het oude schoonmaakteam over en voor hen was dat ook spannend. Patricia van den Bogerd, Facility Management RTHA: “Opeens was er aandacht voor hen als persoon en werden ze gehoord. EW zette een HR-specialist in voor één-op-één gesprekken met de mensen en bood hulp waar nodig. Ik heb de mensen echt zien opbloeien, een wereld van verschil zoals ze binnen korte tijd en nu nog steeds met trots over onze luchthaven lopen en hun werk doen.”

Goede relatie

De relatie tussen het schoonmaakteam en RTHA is goed. Dat uit zich niet alleen door het gesprek aan te gaan, maar ook wordt het team uitgenodigd voor feestjes van RTHA, ze worden in het zonnetje gezet op de Dag van de Schoonmaker en de opdrachtgever komt ook naar activiteiten van het schoonmaakteam. De opdrachtgever kent alle leden van het schoonmaakteam bij naam en spreekt hen afzonderlijk. Hierdoor voelen de schoonmakers zich gezien en gewaardeerd en gaan ze letterlijk met een lach naar hun werk. Niet alleen belangrijk voor henzelf, maar ook voor de top klantbeleving die RTHA wil bieden. het schoonmaakteam speelt daarin immers een belangrijke rol.

Stem van de schoonmaker

Niet alleen is er waardering, maar ook vertrouwen. De collega’s praten met elkaar en ondersteunen elkaar en vragen ook om hulp waar nodig. Daarnaast kent de leidinggevende van EW iedereen goed, waardoor ze ziet wanneer iemand zich anders gedraagt dan normaal en kan vragen of alles goed gaat. Die transparantie is er ook met de collega’s van RTHA. Zeker in het hoogseizoen vind er dagelijks afstemming plaats over de dagelijkse zaken en de puntjes op de i. Bij nieuwe contractafspraken of aanvullende uitvragen tussen EW en RTHA woorden de schoonmaakmedewerkers altijd betrokken, zij weten immers uit de praktijk of iets realistisch of haalbaar is. Daarnaast is de stem van de schoonmaker belangrijk bij de evaluatie na het hoogseizoen. Wat ging er goed, wat kan er beter en wat moeten we volgend jaar anders inrichten? Die gesprekken vinden ook één op één plaats met alle schoonmaakmedewerkers.

Door de open communicatie is er ook vanzelfsprekend aandacht voor thema’s als werkdruk, ergonomie en duurzaamheid. EW en RTHA trekken samen op om ook hierop doelen op de lange termijn te behalen. “De samenwerking tussen EW en RTHA is een voorbeeld voor anderen. Er is sprake van een gelijkwaardig partnerschap. Wij zitten op dezelfde lijn, zijn reëel en eerlijk naar elkaar, er is een open communicatie en het schoonmaakteam wordt gezien.” 

Finalist mkb: SMB Willems & Mogos

SMB Willems is een familiebedrijf dat werkt in Zuidoost Nederland. Het schoonmaakbedrijf maakt daarbij werk van sociaal en eerlijk ondernemen en is dan ook echt betrokken bij haar opdrachtgevers en werknemers. Korte lijnen, vaste contactpersonen en vertrouwde gezichten door lange dienstverbanden zijn dan ook dagelijkse kost op de werkvloer. Het maatschappelijk ondernemen staat hoog in het vaandel en dat uit zich op verschillende manieren. Daarbij kijkt SMB Willems altijd naar people, profit en planet. Ze hebben de hoogste trede op de Prestatieladder Socialer Ondernemen bereikt door te investeren in medewerkers en een plek te bieden voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Buddysysteem

Hiervoor werkt het bedrijf samen met diverse regionale Werkbedrijven, om mensen met een arbeidsbeperking de mogelijkheid te bieden werkervaring op te doen en de kans op een reguliere baan te vergroten. Want: “Onze medewerkers zijn ons grootste kapitaal. En daar moet je goed voor zorgen.” Dat doet SMB Willems onder andere door opleidingen aan te bieden en een persoonlijk ontwikkelplan te maken. Ook werkt het bedrijf met een buddysysteem. Daar gaat deze best practice op in: het verhaal van Mogos en buddy Nick. Mogos is in 2018 gevlucht vanuit zijn geboorteland Eritrea en hij kreeg in Nederland al snel een verblijfsvergunning. Hij wilde graag aan het werk en kwam terecht bij SMB Willems, waar hij nu werkt als glazenwasser.

Ervaring

Nick vertelt: “Glazenwassers zijn moeilijk te vinden tegenwoordig. Er komen vaak mensen die nog nooit een trekker in de handen hebben gehad. En die worden gekoppeld aan iemand met ervaring en dat heb ik dus ook. Ik begeleid nu iemand die anderhalf geleden is begonnen en hij heeft het goed onder de knie.” Het was Nick al vanaf het begin duidelijk dat Mogos een harde werker is en samen werken ze onder andere in het Gelredome. Nick verwacht van zijn collega’s dat ze elkaar aanvullen en echt samen klussen succesvol afronden. Ook vindt hij het belangrijk dat iedereen respect heeft voor elkaar. Hij ziet al deze kwaliteiten in Mogos en op zijn beurt ziet Mogos dat als hij respect toont, hij dit ook weer terugkrijgt. Door de fijne samenwerking en de voortgang die Mogos maakte in het werk, benaderde Nick SMB Willems om Mogos direct een jaarcontract aan te bieden. Dat heeft het schoonmaakbedrijf ook gedaan. Mogos: “Nick heeft mij veel geholpen.”

Het buddysysteem werkt goed en het verhaal van Nick en Mogos laat dit mooi zien. Het toont dat het aannemen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt niet moeilijk hoeft te zijn, als je ze maar goed inwerkt. Hier ligt ook een rol voor de opdrachtgever. Zo biedt het Gelredome de mogelijkheid om medewerkers op te leiden en kansen te bieden. Het resultaat is een blije nieuwe medewerker die de werkdruk van de andere medewerkers ook weer verlicht.