Asito zet in op ketensamenwerking bij Universiteit Utrecht

Asito zet in op ketensamenwerking bij Universiteit Utrecht
© Asito

Om de algehele dienstverlening bij Universiteit Utrecht te verbeteren, slaat schoonmaakbedrijf Asito de handen ineen met vijf andere facilitaire partners bij de universiteit. De zogeheten facilitaire alliantie trapte op 5 oktober de samenwerking af. Ketencoördinator Linda Beeke van Asito: "We werken voor de Universiteit Utrecht allemaal aan hetzelfde doel: een tevreden klant. Dus is het niet meer dan logisch dat we samen kijken hoe dat beter kan."

De andere partijen in de alliantie zijn cateringpartner Eurest, receptiepartner Embrace Hospitality Services, verhuisdienst Convoi, Beveiligingspartner PROFI-SEC en koffiepartner Maas. Al deze partijen zijn dagelijks aan het werk voor de universiteit en maken dus samen een grote impact op de algehele dienstverlening. In de praktijk zien de partijen echter dat er weinig afstemming met elkaar plaatsvindt en de werkzaamheden daarom niet op elkaar zijn afgestemd. Daarmee worden dus kansen laten liggen op het gebied van efficiëntie en effectiviteit van de dienstverlening. Zonde, vinden alle partijen.

Efficiëntie en effectiviteit samen verbeteren

Op de website van Asito laat innovatiemanager Bram Mensink bij Asito weten dat de alliantie een mooi voorbeeld is van hoe het schoonmaakbedrijf haar slogan ‘samen & schoon’ tot uitvoer brengt. “In de praktijk zien we vaak dat werkzaamheden van ketenpartners niet op elkaar afgestemd zijn en dat de onderlinge communicatie (met de werkvloer) beperkt is. Terwijl dit essentieel is voor het behalen van de gemeenschappelijke doelen en belangen van de klant. Zoals het verhogen van de klanttevredenheid, het reduceren van afval of efficiëntere logistiek. Wat de concrete invulling ook is, elke alliantie is een uitstekend voorbeeld van hoe wij ‘samen & schoon’ interpreteren en met anderen samenwerken aan een betere leefomgeving.”

Duurzaamheid belangrijk thema

Het eerste onderwerp waarop de alliantie zich gaat toeleggen is het vervoer tussen de verschillende locaties van de Universiteit Utrecht. De universiteit zit verspreid over de stad en elke locatie komt met haar eigen specifieke regels en restricties wat betreft het verkeer. Zo heeft de UU ook locaties in de binnenstad. De zes partijen rijden nu onafhankelijk van elkaar naar de verschillende locaties. Dat moet dus beter kunnen, aldus Beeke. “We gaan kijken hoe we dat kunnen verminderen en verduurzamen.” Die verduurzaming zit hem zowel in het combineren van goederentransporten, als onderzoeken of het mogelijk is elektrische auto’s in te zetten die de partijen gezamenlijk gebruiken.

Versterken band partijen

Duurzaamheid is dus een belangrijk pijler voor de alliantie, maar het is niet de enige focus. Ook sociale veiligheid en personeel zijn grote thema’s. Asito is daarbij zelf al bekend met het werken met een facilitaire alliantie. Zo werkt het schoonmaakbedrijf al enige tijd voor Nationale Nederlanden samen met verschillende partners op het thema duurzaamheid. Die ervaring neemt het bedrijf mee naar de alliantie aan de UU. De alliantie aan de universiteit was voor Asito dan ook een meer dan logische stap. Ze hebben al gezien hoeveel voordeel er te behalen valt voor alle betrokken partijen. Logisch volgens Beeke, want de facilitaire partijen bij dezelfde opdrachtgever werken aan hetzelfde doel en lopen in de dagelijkse werkzaamheden vaak tegen dezelfde uitdagingen aan. “Bovendien werken de schoonmakers, beveiligers, cateraars, receptionisten en medewerkers van de verhuisdienst dagelijks met elkaar. Zij zien elkaar als collega’s. Die band tussen de organisaties versterken we nu ook”, sluit Beeke af.  

Lees ook: