Het belang van duurzame verpakking in de schoonmaakbranche 

Het belang van duurzame verpakking in de schoonmaakbranche 

Het besparen van kostbare bronnen zoals water tot het verkleinen van onze ecologische voetafdruk en het gebruik van biologisch afbreekbare schoonmaakproducten. Duurzaamheid is een veelbesproken onderwerp en er worden veel stappen gezet. Ook worden er stappen gezet in de branche. Een van de recente ontwikkelingen is die op het gebied van duurzame verpakkingen. Interclean sprak met Lisa Sligting, Sustainability Manager bij NVZ, over de trends, uitdagingen en toekomst van duurzame verpakking in de schoonmaak- en hygiënesector.

Duurzame verpakking is milieubewuste verpakking dat is ontworpen om de ecologische voetafdruk te minimaliseren. Dit kan bereikt wordt door herbruikbare verpakkingen te maken, 100 procent gerecycled materiaal te gebruiken en te kiezen voor productieprocessen die de ecologische voetafdruk van een fabrikant verkleinen. Circulaire verpakking is een verpakking die geen uitputting van hulpbronnen met zich meebrengt. Je vermijdt dus bijvoorbeeld het gebruik van nieuwe materialen maakt gebruik van gerecyclede of hergebruikte materialen. Soms is dit echter geen goede optie vanwege hygiëne- of veiligheidskwesties. Er zijn vele redenen om over te stappen naar duurzame of circulaire verpakkingen, waaronder maatschappelijk verantwoord ondernemen en het verminderen van afval.  

Uitdagingen van werken met duurzame verpakkingen

Het is één ding om te willen verbeteren naar duurzamere, circulaire verpakkingen, maar om deze veranderingen door te voeren ziet Sligting ook uitdagingen. ‘’We zien bedrijven soms worstelen met de vraag wat de beste optie is voor duurzame verpakkingen. Dit kan recycling zijn, plastic of andere verpakkingsmaterialen. En dit verschilt van situatie tot situatie. Daarbij kan het helpen om een soort levenscyclusanalyse te doen voor de verschillende opties, zodat je kunt vergelijken.’’ 

Als andere uitdaging benoemt ze de ‘’gebruiksfase’’ van de producten, want daarin valt veel te winnen. ‘’De hoeveelheid water en de temperatuur bij het gebruik van schoonmaakproducten zijn belangrijk, omdat dit energie-intensieve factoren zijn die de negatieve impact op het milieu aanzienlijk kunnen verminderen. Daarnaast is het belangrijk om overdosering van producten te voorkomen, wat helaas soms nog wel het geval is met schoonmaakmiddelen. Gelukkig zien we dat steeds meer leveranciers hun verantwoordelijkheid nemen.’’ 

Ontwikkelingen wet- en regelgeving

Een andere uitdaging in de afgelopen jaren is de ontwikkeling in wetgeving. "In het kader van de Europese Green deal die in 2019 is gepubliceerd, zijn er zoveel wetgevingsinitiatieven en voorstellen die van invloed zijn op onze sector dat het steeds moeilijker wordt om alle aankomende verplichtingen bij te houden, vooral voor het mkb", zegt Sligting. 

Maar hoe blijf je op de hoogte van de veranderingen in de wet- en regelgeving? Sligtings advies is om lid te worden aan een branchevereniging. ‘’Zo kun je leren van vakgenoten en experts.’’ Ook raadt ze aan om lid te worden aan een relevant holistisch ecolabel. Het is daarbij belangrijk om op zoek te gaan naar ecolabels die alle stadia en aspecten van de levenscyclus van een schoonmaakproduct omvatten en ook rekening houden met de effectiviteit. 

Recyclede materialen opnieuw gebruiken

De NVZ en haar leden hebben vorig jaar een pilotprogramma afgerond over kringloopsluiting van verpakkingen in de professionele schoonmaakbranche. Een kringloopsluiting is de verpakking zodanig recyclen dat het verkregen gerecyclede materiaal goede genoeg is op opnieuw in verpakkingen te gebruiken. Samen met partners proberen ze dat nu uit te bouwen tot een grotere skillset, om te kijken of ze een werkend gesloten kringloopsysteem voor kunststofverpakkingen in de professionele schoonmaaksector kunnen opzetten. "Dus ik zou zeggen dat dit iets is om in de gaten te houden", voegt Sligting aan. 

Bewustzijn van greenwashing

Ook moet het groeiende bewustzijn van greenwashing benoemd worden. Greenwashing is de praktijk van het maken van misleidende groene claims. Een van de manieren waarop bedrijven greenwashing kunnen voorkomen, geeft Sligting aan, is door te vertrouwen op de authenticiteit van ecolabels, maar kunnen in sommige gevallen niet geschikt zijn. ‘’Voor ontsmettingsmiddelen en biociden heb je bijvoorbeeld geen opties voor ecolabels’’, voegt ze toe. "Voor iemand die schoonmaakproducten koopt en misschien niet de tijd of de kennis heeft om te kijken of een groene claim wetenschappelijk onderbouwd kan worden, zou het nuttig zijn om te zoeken naar ecolabels omdat het werk dan al gedaan is door de externe verificateur.’’ 

Lisa voegt het volgende advies toe: "Het is een goed idee om de benchmark initiatieven van de industrie die al bestaan te bestuderen. Je moet je echt richten op het einddoel - de ambitie om inderdaad een circulaire verpakkingsketen te creëren. Om dat te doen, zou het op zijn minst belangrijk zijn om te proberen gebruik te maken van gerecyclede content binnen je verpakking en ervoor te zorgen dat je verpakking recyclebaar is."