Blog Diane van Dijk: De impact van AI op de schoonmaakbranche

Blog Diane van Dijk: De impact van AI op de schoonmaakbranche

Welke veranderingen gaat AI teweegbrengen in de schoonmaakbranche? Deze vraag intrigeerde Diane van Dijk zo dat zij besloot om die vraag door AI zelf te laten beantwoorden, via ChatGPT. Het resultaat: een antwoord met zes inhoudelijke punten en de gebruikelijke disclaimer als afsluiter. Ze schreef er een blog over voor VSR.

"Het eerste punt op ChatGPT's lijstje is 'Efficiëntere planning en routing'. Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens. Om op onverwachte zaken te kunnen anticiperen blijft menselijk inzicht, beoordeling en flexibiliteit nodig. En schoonmaakwerk zit eigenlijk altijd vol verrassingen."

Afvaller

"Ronduit oneens ben ik het met Chat GPT’s punt 'Verbeterde klantenservice door chatbots en virtuele assistenten'. Veel klanten hebben de FAQ’s al volledig uitgepluisd voordat ze gaan bellen. Ik vind het zelfs klantonvriendelijk als je dan een onpersoonlijke en ergerniswekkende chatbot als gesprekspartner krijgt. Een klant die contact zoekt is juist een prachtige kans voor hospitality. Die verdient een menselijke medewerker die de vraag efficiënt, vriendelijk en op maat oplost. Bovendien worden bedrijven die persoonlijk contact hebben met klanten veelal hoger gewaardeerd!"

Vaag verhaal

"Punt zes was 'Milieuvriendelijkere benaderingen'. Hoe moet ik dit concreet zien? Gebeurt dit al? Kennen jullie voorbeelden? Volgens Chat GPT kan AI ook worden gebruikt omdigitale trainingsprogramma's te ontwikkelen voor schoonmaakpersoneel, waardoor ze effectiever en sneller kunnen worden opgeleid. Op mijn vraag hoe het dat precies bedoelde, kwam het met een heel verhaal met weer meerdere punten. Eén van die punten was real-time feedback door AI… Dit zag ik niet voor me, dus vroeg ik daarop door. ChatGPT krabbelde vervolgens terug met een lang en vaag antwoord. Niet erg overtuigend! Uiteraard gaf ChatGPT hierbij een disclaimer: dat AI geen directe menselijke feedback vervangt, maar een hulpmiddel is."

Goed punt

"Met twee punten was ik het eens met ChatGPT. 'Voorspellend onderhoud' en 'kwaliteitscontrole met sensoring'. Het noemde de mogelijkheden om de kwaliteit van schoonmaakwerk te controleren door beelden te analyseren en te vergelijken met normen en verwachtingen. Bijvoorbeeld een koffievlek op een vergadertafel die een camera om 12:00 registreert, en om 16:00 na de schoonmaakronde niet meer. Is het misschien een idee voor VSR om kwaliteitsmetingen gebaseerd op AI als standaard voor de markt te ontwikkelen?"

Veelbelovend

"Volgens ChatGPT is AI dus veelbelovend voor de schoonmaakbranche. Ik merk aan mezelf dat ik soms, terecht of onterecht, nog wat terughoudend ben in de heilige graal die AI wordt genoemd. Ligt dat dan aan mij als generatie X of hebben alle generaties dit? Eén ding is zeker. AI rukt op en is niet meer weg te denken."

Diane van Dijk is voorzitter van VSR en in dagelijks leven Commercieel Directeur bij CSU.