Blog Jaap Niezen: Goede vloerbescherming voorkomt schade aan vloeren

Blog Jaap Niezen: Goede vloerbescherming voorkomt schade aan vloeren

Waar dit blog over vloerbescherming begon? Ik werd gebeld door een school met een klacht over het schoonmaakbedrijf dat bij hun de vloeren had gepolymeerd. Dit zou niet goed uitgevoerd zijn. "Kun je ons alsjeblieft komen helpen, we komen er niet uit met het schoonmaakbedrijf" was de vraag. Ik begreep dat de linoleum vloer een paar weken daarvoor waren voorzien van een nieuwe polymeer. De vloer zag er na het polymeren goed uit, maar na korte tijd zagen de vloeren in de lokalen er niet meer goed uit.

Vloeren vol met krassen en kale plekken

Buiten bij de school aangekomen vielen me gelijk al een paar zaken op die schoonmaaktechnisch voor verbetering vatbaar waren, waarover later meer. Na kennismaking met de nieuwe schooldirecteur hebben we samen een aantal lokalen bekeken. De gang naar de lokalen zag er goed uit. De vloeren in de verschillende lokalen zagen er echter niet goed uit. Veel krassen en hier en daar waren zelfs kale plekken te zien, niet goed voor een vloer die net is behandeld. De directeur was blij dat ik bevestigde dat de vloer er niet uitzag. Deze blijheid was echter van korte duur toen ik na onderzoek mijn bevindingen deelde.

Oorzaak beschadiging nieuwe polymeer

Ik schreef eerder al dat me, voordat ik de school binnenging, een aantal zaken opvielen. De entree naar de school lag vol met zand en bij de voordeur lag een mat die het woord niet meer waardig was. In een ver verleden heb ik ooit een ‘inloopzone’ training gevolgd. Deze training duurde twee dagen. Toen ik uitgenodigd werd voor deze training dacht ik: waarom moet ik twee dagen met vloermatten mijn tijd verdoen, ik heb wel wat beters te doen. Achteraf gezien waren de twee dagen te kort, wat is er veel winst te behalen met een goede inloopzone. Een goede inloopzone is namelijk de eerste vloerbescherming.

Terug naar de vloeren in de lokalen. Ik ben letterlijk naar de vloer gegaan, op mijn knieën om precies te zijn. Hier en daar wat met een mesje aan de vloer gekrabd en de beschadigingen bekeken. Uit mijn onderzoek bleek dat de polymeer goed door het schoonmaakbedrijf was aangebracht, de hechting was in ieder geval prima. Mijn volgende stap was dat ik het meubilair bekeek. Het meubilair bleek de boosdoener. Op geen enkel kastje zat vloerbescherming en de meeste stoeltjes en stoelen waren voorzien van harde plastic doppen die vol zaten met aangekleefd zand. Er waren zelfs tafeltjes en stoelen die beschadigde doppen hadden die zo scherp waren als een mes.

Teleurstelling voor de schooldirecteur

De schooldirecteur was enorm teleurgesteld dat ze geen claim bij het schoonmaakbedrijf kon neerleggen. De oorzaak van de slechte uitstraling van de vloer zat hem niet in het verkeerd aanbrengen van de polymeer, maar in een slechte vloerbescherming van het meubilair. En zoals ik al eerder schreef, begon het probleem al vóór het betreden van de school door het ontbreken van een goede inloopzone. “Kan ik dan niets claimen?” vroeg de directeur. Wat was de opdracht? Het aanbrengen van een nieuwe beschermlaag was de opdracht en dat heeft het schoonmaakbedrijf goed gedaan.

Treft het schoonmaakbedrijf geen blaam?

In mijn blog 'communicatie behoudt klanten' schreef ik over het belang van klantgedreven communicatie. Het uitvoeren van de opdracht bij de school getuigt voor mij van slechte communicatie met de opdrachtgever. Misschien door gebrek aan vakkennis, drukte of wat voor een reden dan ook. Het aannemen van deze klus bij deze school in de gegeven omstandigheden had verder kijken en meedenken vereist. Het schoonmaakbedrijf wordt door de klant ingehuurd omdat deze er op mag rekenen dat het schoonmaakbedrijf deskundig is.

Al heel lang verbaas ik mij hoe wij in Nederland omgaan met vloeronderhoud.

Om het nog duidelijker te maken wat vakkennis inhoudt, werk ik graag met het voorbeeld dat ik een gerenommeerd schildersbedrijf uitnodig om mijn jaren ’30 woning, waarvan de verf in slechte staat is, te laten schilderen. De uitvoerder komt langs voor een offerte en stelt vast dat een aantal kozijnen verrot is. Hij meldt dit echter niet en maakt een prijs voor de schilderklus. De klant gunt de offerte, het gaat immers om een gerenommeerd schildersbedrijf. De schilder begint met schilderen en schildert over de rotte plekken heen. Het schildersbedrijf begrijpt niet waarom de klant twee maanden later klaagt dat het verfwerk loslaat.

Vloerbescherming is geen luxe maar noodzaak

Al heel lang verbaas ik mij hoe wij in Nederland omgaan met vloeronderhoud. Ik durf het zelf nauwelijks onderhoud te noemen. Als we praten over een school, dan komt het schoonmaakbedrijf één keer per jaar in de hete zomermaand om de vloeren te voorzien van een nieuwe laag polymeer. (In een ander blog zal ik schrijven hoe het behandelen van vloeren veel beter kan). Na het behandelen van de vloer komt deze je glanzend tegemoet en zijn de meeste klanten diep onder de indruk van het resultaat.

In voorbereiding op het nieuwe schooljaar komt het onderwijzend personeel in de laatste week van de zomervakantie onder andere om het meubilair in de juiste opstelling te plaatsen. Ervaring leert dat het meubilair meestal schuivend over de vloer wordt verplaatst. Is het meubilair niet voorzien van vloerbescherming, dan is vóór de school weer is begonnen, de eerste aanslag op de uitstraling en bescherming van de vloer een feit.

De krassen en de kale plekken zullen, doordat het meubilair niet is beschermd, de weken erna alleen maar toenemen. Hooguit één week in het schooljaar ziet de vloer er dus fraai uit, de rest van het jaar moeten alle gebruikers van de school genoegen nemen met een lelijke vloer. Dat noemen we vloeronderhoud?

Vloerbescherming en het schoonmaakbedrijf

Het verzorgen van vloertrainingen is iets dat ik graag doe, vloeronderhoud is een geweldig mooi vak. Het perfect opleveren en onderhouden van een vloer zie ik als het visitekaartje van een schoonmaakbedrijf. Je hangt als bedrijf je uithangbord aan het pand waar je de vloeren onderhoudt. Zien de vloeren er niet uit, dan straalt dat negatief uit naar jouw schoonmaakbedrijf. Daarentegen als de vloeren er als een plaatje uitzien, dan is dat een uitstekende referentie waarmee je bestaande relaties bindt en nieuwe klanten scoort.

Ga je in gesprek met een klant over vloeronderhoud binnen zijn of haar pand, begin dan bij de basis. Is het meubilair voorzien van vloerbescherming? Nee? In dat geval begint je advieswerk daar, want goede omstandigheden zijn de basis van goed vloeronderhoud. Goed vloeronderhoud zorgt voor rust bij de klant en dus ook bij jou.

Voordelen goede vloerbescherming

  1. De levensduur van vloeren verlengen
  2. Vermindering van periodiek onderhoud
  3. Behoud van esthetische uitstraling
  4. Verhoging van de kwaliteit van de werkomgeving
  5. Afname ziekteverzuim
  6. Klanttevredenheid verhogen

  1. Vloerbescherming verlengt levensduur vloeren
    Mishandeling door meubilair zorgt ervoor dat vloeren, voordat ze economisch afgeschreven zijn, vervangen moeten worden. Het aanbrengen van geschikte vloerbescherming zal de levensduur van vloeren aanzienlijk verlengen. Met name binnen ruimtes waar veel beweging is, zoals kantoren en klaslokalen, is dit belangrijk. Het voorkomt slijtage en zorgt ervoor dat de vloeren er jarenlang goed blijven uitzien.
  2. Vloerbescherming vermindert periodiek onderhoud
    Door het beschermen van meubilair is het uitvoeren van periodieken minder frequent nodig. Doordat het meubilair is voorzien van vloerbescherming, zal de beschermlaag op de vloer minder snel slijten en er langer beter uitzien. Goed dagelijks onderhoud van vloeren verlaagt per definitie de noodzaak van periodiek onderhoud. Als je dit ondersteunt met goede bescherming van het meubilair, ontstaat er een echte win win situatie. Nu zul je misschien denken: “wat kost dat wel niet?” Stel je eens voor: een vloer die er het hele jaar door netjes uitziet. Wat dacht je van gerealiseerde kostenbesparing, omdat je bijvoorbeeld niet meer jaarlijks vloeren moet voorzien van een nieuwe beschermlaag? Je klant zal dankbaar zijn omdat je hem deskundig hebt voorgelicht.
  3. Behoud van esthetische uitstraling door vloerbescherming
    Een inkoppertje: door het beschermen van meubilair blijven vloeren er langer goed uitzien. Beschadigde vloeren laten een ruimte er onverzorgd uitzien, wat afbreuk doet aan de esthetische uitstraling van een interieur. Door gebruik te maken van geschikte vloerbescherming behouden de vloeren hun glans en blijft de ruimte er aantrekkelijk uitzien.
  4. Verhoging van de kwaliteit van de werkomgeving
    Naast het esthetische aspect heeft het beschermen van meubilair direct invloed op de kwaliteit van de werkomgeving. Het schuiven van onbeschermd of slecht beschermd meubilair veroorzaakt lawaai. Lawaai leidt tot verminderde concentratie en productiviteit. Door de juiste vloerbescherming te gebruiken, verbetert de akoestiek in de ruimte, vermindert geluidsoverlast en wordt hiermee een prettige werkomgeving gecreëerd.
  5. Afname ziekteverzuim door vloerbescherming
    Ik weet dat dit een gewaagde uitspraak is. Echter, vitaal vakmanschap is momenteel een speerpunt binnen de professionele schoonmaakbranche. Wat heeft vloerbescherming met vitaliteit te maken? Beschadigde vloeren vergen meer inspanningen bij het schoonmaken. Vuil hoopt zich gemakkelijk op in beschadigde delen. Door beschadiging en opgehoopt vuil is de belasting voor de schoonmaker tijdens het schoonmaken van de vloer hoger. Hogere belasting leidt tot hoger ziekteverzuim. Het beschermen van meubilair en daardoor het minimaliseren van vloerschade zorgt er dus voor dat het schoonmaken minder zwaar wordt en het ziekteverzuim onder schoonmakers verminderd.
  6. Klanttevredenheid verhogen door vloerbescherming
    Klanttevredenheid is bij menig schoonmaakbedrijf een heikel punt. Door slecht vloeronderhoud is er vaker sprake van klachtenmanagement dan relatiebeheer. Het bezitten van kennis in combinatie met klantgedrevenheid maakt relatiebeheer een prettige bezigheid.

Ik zie het beschermen van meubilair als een slimme investering op de lange termijn.

Als je als schoonmaakbedrijf positief wilt scoren, is het van groot belang om het streven naar klanttevredenheid in alle lagen van het bedrijf door te laten dringen. Laten we bij de basis beginnen: de vloer. Door het beschermen van meubilair, wat resulteert in goed onderhouden vloeren, houden we klanten tevreden. Een schone en goed onderhouden ruimte draagt bij aan een positieve beleving van de klant en versterkt jouw imago als professioneel en betrouwbaar schoonmaakbedrijf.

Conclusie

Ik zie het beschermen van meubilair als een slimme investering op de lange termijn die uit diverse hoeken voordelen oplevert. Niet alleen blijven vloeren er langer goed uitzien, maar het heeft ook positieve effecten op de werkomgeving, de gezondheid van schoonmakers, de klanttevredenheid en de verminderde behoefte aan periodiek onderhoud. Door te kiezen voor geschikte vloerbescherming wordt schade aan vloeren voorkomen en de levensduur van vloeren aanzienlijk verlengd.

Wil jij ook werken op een fraai onderhouden vloer? Ik voorzie je graag van een goed advies om dit te realiseren.

Jaap Niezen is de oprichter van Schoonmaakadvies Nederland en heeft al meer dan 30 jaar ervaring in de professionele schoonmaakbranche.