De werkplek van ... Peter Reichart (Dolmans Calamiteiten Diensten)

De werkplek van ... Peter Reichart (Dolmans Calamiteiten Diensten)

Geen dag is hetzelfde voor een Calamiteiten Medewerker in de schoonmaak. Op maandag kun je opgeroepen worden om noodhulp te verlenen bij een woningbrand terwijl je dinsdag met een hogedrukreiniger de stoeltjes in het FC Twente stadion van al het bier aan het ontdoen bent. Dit zijn zomaar twee klussen tijdens het werk van Peter Reichart bij Dolmans Calamiteiten Diensten. Wij spraken hem tussen die stoeltjes in de Grolsch Veste en vroegen hem naar zijn dag.

Zo’n dag begint altijd vroeg. Reichart is meestal de eerste die zich meldt op het vestigingskantoor in Hengelo rond 07:00 uur ‘s ochtends. Daar verzamelen alle acht uitvoerende medewerkers van deze locatie zich elke ochtend ter voorbereiding op de aankomende klus. Mét een bakkie uiteraard. Om 07:30 uur is het tijd om naar de locatie te rijden. Dit keer is dat het stadion van FC Twente in Enschede.

Grondige schoonmaak bij FC Twente

Dolmans is door een schoonmaakpartij ingeschakeld om te ondersteunen bij de schoonmaak van de tribunes en alle 30.000 stoelen in het stadion. Elk weekend gaan hier liters bier en andere troep overheen, dat zorgt nogal voor een plakkerige bende. Daarnaast vinden de Enschedese duiven de nok van het dak een prima plek om te relaxen, met alle smerige gevolgen vandien…

Elk weekend gaan er liters bier overheen, dat zorgt voor een plakkerige bende.

Normaliter worden de tribunes na een wedstrijd gereinigd met een vochtig doekje, maar hiermee wordt niet al het vuil verwijderd. Met als resultaat dat er nu vanuit de supporters een aantal klachten waren over de hygiëne van de stoelen. Hoog tijd om actie te ondernemen.

Goed samenwerken

En dus werden Reichart en zijn collega’s met de hogedrukunit naar Enschede gestuurd. Een klus die wel een paar dagen in beslag neemt, want elke rij stoelen moet één voor één met de hogedrukreiniger schoongespoten worden.

Daarna worden alle vloerdelen onder de stoeltjes schoon getrokken met een trekker, om vervolgens onderaan de tribune al het water op te ruimen met een waterstofzuiger. “Door hier als team goed samen te werken, maak je de meeste meters op zo’n dag”, aldus Reichart.

Flexibiliteit gevraagd

Niets is zo veranderlijk als de planning van een Calamiteiten Medewerker. “Het kan zomaar gebeuren dat je bij een klus plots weggeroepen wordt om te assisteren bij een calamiteit, zoals een brand”, vertelt Reichart.

“Of er heeft ‘s nachts een calamiteit plaatsgevonden die voorrang heeft op de al geplande klus. Dan moet je ’s ochtends vroeg dus je plannen aanpassen. Flexibiliteit is zeker een eigenschap die je als Calamiteiten Medewerker dient te bezitten.”

Heftige situaties

Daarnaast draaien Reichart en zijn team afgewisseld elke drie weken een piketdienst. Dan zijn de heren gedurende zeven dagen 24/7 oproepbaar om te assisteren bij een calamiteit. Tijdens zo’n dienst wordt je gemiddeld drie keer opgeroepen, geeft Reichart aan.

“Zo werd ik een tijdje geleden opgeroepen om te assisteren bij het reinigen van een woning. Hier was een vrouw komen te overlijden en die had ruim een week in de woning gelegen voordat ze ontdekt werd. Wij worden dan ingeschakeld om de ruimte te ontdoen van de nare geuren die met zo’n trieste situatie gepaard gaan. Erg heftig en bijzonder om zoiets mee te maken!”

Geschreven door: Heidi Rijsdijk