"Door de coronacrisis komt er een herwaardering van schoonmaak"

Als het coronatijdperk één ding duidelijk maakt, dan is het wel dat schoonmaken en schoonhouden essentieel zijn. In de visie van Robert de Brauwer, business development manager Nederland van Werner & Mertz, betekent dit dat in een coronavrije omgeving schoonhouden en schoonmaken de belangrijkste hygiënestap vormen, aangevuld met desinfectie door professionals alleen op plekken waar dit echt nodig is. Ook zal de gebruiker een rol krijgen. "De aanpak van, en kijk op schoonmaakdienstverlening zal echt veranderen."Volg Service Management op LinkedIn:

We zitten momenteel in de opstartfase van de nieuwe anderhalve meter economie. De scholen gaan voorzichtig open, datzelfde geldt voor de horeca en de kantoren. “Er wordt op die plekken ontzettend veel inspanning geleverd om een coronavrije omgeving te creëren en om conform de RIVM-richtlijnen te kunnen functioneren. Schoonmaak en (persoonlijke) hygiëne hebben daarbij de volle aandacht”, weet Robert de Brauwer, business development manager Nederland van Werner & Mertz.

De schoonmaakbranche en de schoonmakers krijgen de waardering waar ze al jaren recht op hebben

Hij vindt dat een goede ontwikkeling. “Zo vlak na de uitbraak lag de nadruk bij eindgebruikers vooral op desinfectie. Voor desinfecteren geldt echter dat men de tijd van inwerken en de concentratie van het middel, zoals voorgeschreven in de noodzakelijke toelating, moet respecteren. Doet men dat niet, dan creëer je schijnveiligheid.”

Desinfectie na reiniging

De Brauwer vindt dat de nadruk moet worden verlegd van desinfectie naar schoonmaak en schoonhouden van de omgeving. “De basis is in onze ogen een goede en professionele schoonmaak. Na die reguliere schoonmaak volgt eventueel desinfectie door professionals op plaatsen waar alleen reiniging niet voldoende is en desinfectie daadwerkelijk nodig is om een hogere hygiënegraad te realiseren. Voorbeelden hiervan zijn ziekenhuizen, woonzorgcentra, laboratoria en de bedrijven in de food- en veterinaire sector. Dit zijn de plekken waar het risico van besmetting directe gevolgen kan hebben op de veiligheid. In andere gevallen is desinfectie na reiniging vaak niet nodig.”

Persoonlijke schoonmaak

In de opstartfase, maar zeker ook in het post-coronatijdperk voordat er een vaccin beschikbaar is, en bij de terugkeer naar het nieuwe normaal, gaat de gebruiker ook een belangrijke rol spelen, verzekert De Brauwer. Hij spreekt in dit kader over ‘persoonlijke schoonmaak’. “Dit houdt in; het zelf kunnen schoonmaken van de eigen directe (werk)omgeving. Bijvoorbeeld op kantoor voor- en/of na gebruik zelf de contactoppervlakken van de werkplek reinigen, in een fitnessruimte de apparatuur voor- en/of na gebruik schoonmaken en voor en/of na een toiletgang de contactoppervlakken reinigen. Het goede is, dat we daarin al min of meer opgevoed worden de laatste tijd. Bij de supermarkt moeten consumenten bijvoorbeeld al hun eigen winkelkar schoonmaken voor gebruik. En op scholen reinigen de leraar en de leerlingen de eigen tafeltjes voor de les begint.”

Beschikbaar en gebruiksklaar

Belangrijke voorwaarde bij de persoonlijke schoonmaak is dat de reinigingsmiddelen en wegwerppapier of doeken beschikbaar en gebruiksklaar zijn. “De gebouwbeheerder zal de gebruikers moeten voorzien van producten en materialen”, aldus De Brauwer. Hij haalt in dit verband het quick & easy-systeem van green care-professional aan.

“Het moet goed en professioneel gebeuren. Ik hoop bijvoorbeeld dat de horeca het bekende emmertje met sop en een doek om de tafels mee af te nemen vervangt door een professionelere oplossing, zoals het quick & easy-systeem. Dit is een mobiel doseersysteem in de vorm van een sproeiflacon waarbij geconcentreerd reinigingsmiddel wordt gemengd met water tot een juist gedoseerde gebruiksoplossing. Het heeft geen installatie, onderhoud of instructies nodig. Eén foam-spray is geschikt om meerdere oppervlakken te poetsen. Heel handig, het stelt gebruikers in staat om elk oppervlak snel, gemakkelijk en hygiënisch schoon te maken.”

Desinfectie moet alleen na reiniging en door professionals worden uitgevoerd op plaatsen waar een extra hygiënisch resultaat noodzakelijk is

In de post-coronaperiode wordt volgens De Brauwer de reguliere professionele schoonmaak aangevuld met extra controle- en tussenbeurten in combinatie met de persoonlijke schoonmaak van de directe werkomgeving door de gebruiker zelf. “Hierbij ligt de nadruk op schoonmaken waarmee al een voldoende hygiëneresultaat wordt bereikt. Eventuele desinfectie van contactoppervlakken zou alleen nog moeten worden uitgevoerd na reiniging door professionals en op plaatsen waar een extra hygiënisch resultaat noodzakelijk is. Deze aanpak geeft een voldoende hygiënisch resultaat en moet de gebruikers een prettig en veilig gevoel geven.”

Herwaardering schoonmaak

De ontwikkelingen rondom het coronavirus, en de focus op (persoonlijke) hygiëne zorgen er volgens De Brauwer voor dat er een herwaardering van de schoonmaak komt. “Schoonmaak is geen sluitpost meer, schoonmaak is een noodzakelijk aspect in de bedrijfsvoering. Hierdoor ontstaat er ook een ander kader: van een focus op kwantiteit komt er in de schoonmaak een focus op kwaliteit. Bovendien transformeert schoonmaken in schoonhouden en krijgen de schoonmakers een volwaardiger aanzien. De schoonmaakbranche en de schoonmakers krijgen de waardering waar ze al jaren recht op hebben.”

Duurzaamheid volgende stap

Diezelfde schoonmakers moeten worden voorzien van de juiste duurzame middelen en systemen. De Brauwer: “Bedrijven zijn namelijk wakker geschud, ze kijken hoe ze zaken rondom de schoonmaak verder kunnen verbeteren, waarbij duurzaamheidsaspecten een logische stap vormen naar het nieuwe normaal. Hierdoor krijgen milieu-gecertificeerde producten en circulaire verpakkingen extra aandacht. Werner & Mertz is koploper op dit gebied. De overgrote meerderheid van de producten uit het green care-professional-assortiment bezitten een Cradle to Cradle-certificaat met daar bovenop een Ecolabel-accreditatie. Ook zijn al onze verpakkingen uit het green care-assortiment van 100 procent gerecycled materiaal gemaakt en uiteraard ook weer 100 procent recyclebaar.”

Als we het beter moeten doen, dan maar meteen zo goed mogelijk

Werner & Mertz is volgens De Brauwer continu bezig om zowel producten als verpakkingen te verduurzamen met regelmatig nieuwe innovaties. “Hiermee zijn wij al klaar voor het nieuwe normaal en kunnen we onze klanten helpen met verduurzamen. Ik hoor nu namelijk al geluiden van; als we het beter moeten doen, dan maar meteen zo goed mogelijk.”

Dit artikel is gesponsored door Werner & Mertz