CSU gaat efficiënter en duurzamer schoonmaken bij één van oudste klanten

CSU gaat efficiënter en duurzamer schoonmaken bij één van oudste klanten

Efficiëntie en duurzaamheid zijn twee grote thema's in de schoonmaakbranche. Schoonmaakbedrijven zijn dan ook constant op zoek naar manieren om hun processen zoveel mogelijk te stroomlijnen. Een manier om dat te doen, is door gebruik te maken van data. Dat is precies wat CSU gaat doen bij haar partner zorgspecialist 's Heeren Loo.

De schoonmaakmedewerkers van schoonmaakbedrijf CSU maken al ruim veertig jaar schoon op de locaties van ’s Heeren Loo in de regio Noord-Holland. Geen kleine job, want de grootste zorgaanbieder voor mensen met een beperking telt 205 locaties, in totaal bijna 50 duizend vierkante meter. De partners hebben de samenwerking in de regio onlangs verlengd met tenminste drie jaar. Nu is ook besloten om op alle locaties, van dagbestedingen tot kantoren, datagestuurd te gaan schoonmaken.

Efficiënte schoonmaak

De dagelijkse schoonmaak wordt verzorgd door 65 schoonmaakmedewerkers. Zij verzamelen in de BE Clean-app dagelijks informatie over hun werk. Uit die data kunnen ze vervolgens een hoop conclusies trekken over waar er meer en ook waar er minder schoongemaakt moet worden. Dat zorgt dus niet alleen voor een beter schoonmaakresultaat, maar ook dat mensen en middelen worden ingezet waar nodig. Theo van Steijn, Locatiemanager Facilitair voor de regio Noord-Holland, vertelt: “Wij gaan als zorgorganisatie zorgvuldig om met onze financiële middelen, dat zal niemand verbazen. Een nog efficiëntere schoonmaak heeft als bijkomend voordeel dat we samen besparen op water, energie en schoonmaakmiddelen. CSU bracht de mogelijkheden van datagestuurde schoonmaak zelf bij ons onder de aandacht en dat woog mee in onze unanieme keuze voor CSU.”

Elkaar scherp houden

De actieve betrokkenheid van CSU is een belangrijke schakel in het partnerschap. Aangezien ze al veertig jaar met elkaar werken, weten de organisaties elkaar goed te vinden. Van Steijn: “Alle reden om elkaar scherp te houden. Het inzetten van voorwerkers, het inrichten van een klantportaal en het kunnen ontlasten van onze zorgcollega’s zijn mooie voorbeelden van hoe CSU in de samenwerking blijft investeren. Minstens zo belangrijk vinden wij de investering in mensen. Ook op dat vlak scoort CSU goed.”

Betrokkenheid

Die laatste opmerking doelt op de maatschappelijke betrokkenheid die het schoonmaakbedrijf laat zien in andere activiteiten, zoals de nieuwe samenwerking tussen CSU en het leerwerkbedrijf op Texel en de stages die CSU aanbiedt aan de praktijkschool in Den Helder. Zeker omdat het werken in een zorgomgeving rond mensen met een beperking bepaalde behoeften met zich meebrengt. Rayonmanager van CSU Jenny Huibers legt uit: “Als je de grootste bent, moet je het goede voorbeeld geven. We hebben allebei te maken met bijzondere doelgroepen en begrijpen welke verantwoordelijkheden daarbij horen. Het is fijn om als leerbedrijf jonge mensen kansen te kunnen bieden en hen op te leiden in het prachtige vak van schoonmaakmedewerker. Continuïteit is belangrijk als je werkt voor een opdrachtgever als ’s Heeren Loo. Cliënten vinden het prettig om bekende gezichten te zien. Wij kijken uit naar een plezierige voortzetting van ons partnership.”