Op alle fronten omzetstijging voor toeleveranciers schoonmaak Cadeautje: lees gratis het nieuwste Service Management Magazine!

Op alle fronten omzetstijging voor toeleveranciers schoonmaak
Cadeautje: lees gratis het nieuwste Service Management Magazine!

De NVZ (wat vroeger stond voor Nederlandse Vereniging Zeepfabrikanten) heeft het jaarbericht over 2019 gepubliceerd. Daaruit blijkt dat er in de professionele markt voor 32,2 miljoen euro aan desinfectiemiddelen is verkocht, 12,8 miljoen aan zogenoemde 'institutionele' reinigingsmiddelen, 105 miljoen euro aan industriële reinigingsmiddelen en 84,6 miljoen aan schoonmaakmachines. Volg Service Management op LinkedIn:

De cijfers baseert de NVZ op de omzetcijfers die de vereniging bij haar leden van de secties NVZ-Nifim en NVZ-Nedefa verzamelt. Deze worden geëxtrapoleerd naar het niveau van de totale Nederlandse institutionele en industriële markt voor reiniging- en desinfectiemiddelen en machines en hulpmaterialen. Bij deze extrapolatie wordt uitgegaan van de geschatte marktaandelen die de NVZ-leden met elkaar in de diverse markten hebben.

Schrob- en veegmachines

Onder de institutionele markt verstaat de NVZ onder meer reiniging- en desinfectiemiddelen voor vloer-, interieur- en sanitaironderhoud, keukenhygiëne (inclusief vaatwasmiddelen) en persoonlijke hygiëne (handdesinfectie). De markt voor machines en hulpmaterialen bestaat onder meer uit schrob- en veegmachines, stof- en waterzuigers, tapijtreinigingsmachines, materiaalwagens, mopsystemen en kleine hulpmaterialen.

Stijging omzet huishoudelijke reinigingsmiddelen

De NVZ maakt ook melding van de cijfers van leveringen aan de particuliere markten. In 2019 was wederom een stijging te zien van de totale omzet van huishoudelijke was- en reinigingsmiddelen. De omzet steeg met 2,25 procent naar 931,7 miljoen euro. De was- en reinigingsmiddelenindustrie scoort daarmee beter dan de algemene groei in Nederland.

Omzetcijfers wassen en afwassen

De NVZ maakt ook de omzetcijfers van producten die gebruikt worden tijdens het wassen en afwassen bekend. Onder ‘wassen’ wordt gerekend: wasmiddelen voor witte en gekleurde hoofdwas (poeder en vloeibaar), wasverzachters en washulpmiddelen (vlekbehandelingsmiddelen en dergelijke). Net als vorig jaar is er een sterke stijging te zien van de omzet van capsules met vloeibaar wasmiddel binnen deze categorie (11,3 procent). De verkoop van poedervormige wasmiddelen laat daarentegen wederom een sterke daling in omzet zien (-7,7 procent). In de categorie ‘afwassen’, waar zowel machinevaatwasmiddelen als handafwasmiddelen onder vallen, is een stijging in omzet van totaal 4 procent zichtbaar. Deze stijging is te danken aan de toename in de verkoop van machinevaatwasmiddelen (5,8 procent), terwijl de omzet van handafwasmiddelen iets is gedaald (-0,8 procent).

Ook omzetcijfers schoonmaken en onderhouden vallen hoger uit

Het jaarbericht bevat ook de omzetcijfers van producten die door particulieren gebruikt worden tijdens het schoonmaken en onderhouden. Onder ‘schoonmaken’ worden toiletreinigers, bleekmiddelen en allesreinigers gerekend. Binnen deze productgroepen is de omzet van bleekmiddelen gelijk gebleven. De omzet van (overige) toiletreinigers is gestegen (2,4 procent) en ook zijn er meer allesreinigers verkocht (1,7 procent). Onder ‘onderhouden’ vallen zowel luchtverfrissers als onderhoudsmiddelen voor hout, leer en dergelijke. Binnen deze categorie is de omzet van onderhoudsmiddelen vrijwel gelijk gebleven (0,3 procent) en is een lichte stijging in de omzet van luchtverfrissers te zien (1,3 procent).