Huijbregts, Directeur Mens & Organisatie, vertelt aan Cor Hospes dat zij bij haar aanstelling in 2012 bij Toekomst Schoonmaakbedrijven meteen van de slogan “de onzichtbare schoonmaker’ af wilde. “Als alles vies is, kan niemand zijn werk doen. Schoon is zo belangrijk. Vandaar dat we kozen voor Toekomst Schoonmaakbedrijven, de schoonste zaak van de wereld. Omdat we no-nonsense zijn en schoonmakers best wel zelfbewuster mogen zijn en laten zien wie ze zijn. We hoeven niet bescheiden te doen.”
Democratisch management
Met de komst van de doortastende Huijbregts groeide het schoonmaakbedrijf: de omzet steeg van 4 naar 10 miljoen en het aantal medewerkers verdriedubbelde in 2022 naar 480. Wat ook veranderde was de organisatiestructuur. Er werd gekozen voor een bedrijfsvoering zoals Ricardo Semler dat doet. Deze Braziliaanse ondernemer werkt volgens een democratisch management en plaatst het ondernemerschap zo laag mogelijk in de organisatie. “Semler zegt: behandel je medewerkers, net zoals je klanten. Dat vond ik zo mooi.” Wat ook werd doorgevoerd is dat medewerkers hun leidinggevenden beoordelen. "Dat vinden ze moeilijk en toch heb ik zoiets van: 'ja, weet je, leiders zijn ook maar mensen'. Wat doe ik goed of wat kan beter? Heb je tips voor me? Daar moet je als leider altijd voor openstaan.”
Zelforganiserende organisatie
Huijbregts is voorstander van een zelforganiserende organisatie, omdat mensen veel meer ruimte krijgen om zichzelf te ontplooien. "De directie bepaalt nog altijd de strategie en de doelen. Medewerkers krijgen de ruimte om die zo zelfstandig mogelijk zelf in te vullen.”