Blog Laetitia Simonis: Keurmerk 'Er was eens ... de natte dweil'

Blog Laetitia Simonis: Keurmerk 'Er was eens ... de natte dweil'

Met een keurmerk kan een bedrijf zich onderscheiden van andere bedrijven die 'maar wat doen'. Dat is ook zo in de schoonmaakbranche. Maar snappen ook opdrachtgevers het werkelijk belang van keurmerken, vraagt Laetitia Simonis zich af. En weten zij welke echt relevant zijn in onze schoonmaakbranche? De vice-voorzitter van SIEV schreef over dit onderwerp een blog.

"Maurice Rutgrink schreef een jaar geleden een blog over Keurmerken getiteld 'Een keurmerkje hier… Een keurmerkje daar…' De schoonmaakbedrijven smulden ervan, maar snappen ook opdrachtgevers het werkelijke belang van keurmerken en welke nu echt relevant zijn in onze schoonmaakbranche? Daarom zie ik het nu als mijn magische taak om een blog te schrijven en laat mijn verhaal eigenlijk naadloos aansluiten op die van Maurice."

Er was eens… voor de opdrachtgevers

"U bent op zoek naar een goed schoonmaakbedrijf met een juiste prijs-kwaliteit verhouding, goede samenwerking, enthousiaste schoonmaakmedewerkers en een transparante en duidelijke manier van communiceren. Ofwel een partner die ervoor zorgt dat u alleen oog hoeft te houden voor de core business van uw bedrijf, in de wetenschap dat uw medewerkers blij in een schone en veilige omgeving werken. Dit is niet het plot van een spannend zoetsappig sprookje, maar kan voor elke opdrachtgever de frisse werkelijkheid zijn."

Er was eens… voor de schoonmaakbedrijven

"U bent als schoonmaakorganisatie, groot of klein, trots op uw vak en wilt graag laten zien aan de (potentiële) opdrachtgevers dat u een bedrijf bent dat zijn vak serieus neemt. U werkt volgens de Code Verantwoordelijk Marktgedrag, neemt de cao serieus en bent goed voor uw medewerkers; tenslotte zijn zij uw basis voor het succes. Ofwel een partner dat ervoor zorgt dat de opdrachtgever alleen oog hoeft te hebben voor zijn core business en uw blije medewerkers zorgen voor een schone en veilige werkomgeving bij de opdrachtgever. Ook dit is niet het plot van een spannend zoetsappig sprookje, maar kan voor elk schoonmaakorganisatie de frisse werkelijkheid zijn."

Sprookje laten uitkomen

"Maar wie is nu de de prins/prinses op de witte schrobzuigmachine? Ik denk dat ‘de eerste stap’, ofwel de keuze, niet veel verschilt van de manier waarop u bijvoorbeeld uw kassarij bepaalt. U gebruikt uw logisch verstand, u heeft wel of geen klik met de ander en zijn/haar organisatie, u volgt wanneer nodig de wettelijke richtlijnen en schrijft een aanbesteding uit of u vertrouwt op het advies van een collega of bekende." Ze vervolgt: "Laten we wel zijn dat er voldoende gerenommeerde schoonmaakbedrijven zijn, die direct tot de verbeelding spreken om vervolgens samen met elkaar nog lang en gelukkig samen te werken. Of het sprookje krijgt nog wat twists, doordat er ‘gestreden’ mag worden in een offertetraject, waarbij meer sprookjeshelden hun gevechtstechnieken mogen laten zien in het aanbestedingssteekspel."

Keuzestress verminderen

Veel aanbod kan leiden tot keuzestress. Simonis adviseert: "Kies een bedrijf dat voldoet aan een aantal criteria die u zelf opstelt en kijk naar zaken die voor u belangrijk zijn. En een van die zaken is of het schoonmaakbedrijf een keurmerk heeft." Hoe weet je wat de juiste keurmerken/certificeringen in de schoonmaakbranche zijn? "Iedereen kan certificaten en keurmerken afgeven, maar u wilt toch geen schoonmaakbedrijf dat te koop loopt met het keurmerk genaamd De natte dweil? Als vanouds zijn er gerenommeerde en alom bekende certificeringen als VCA, ISO en NEN-normeringen."


Keurmerk Schoon en SIEV Keurmerk

"Daarbij komen de twee geaccepteerde keurmerken in de schoonmaakbranche van de twee gevestigde brancheverenigingen Schoonmakend Nederland (veelal gericht op de grotere schoonmaakbedrijven) en SIEV (Schoonmaken Is Een Vak), die zich focust op het mkb in de schoonmaakbranche: te weten Keurmerk Schoon en SIEV Keurmerk. Deze erkende en geregistreerde keurmerken worden erkend door de meeste adviesbureaus. Ook zijn deze keurmerken onderdeel van nationale en Europese aanbestedingen. Keurmerk Schoon en SIEV Keurmerk zijn solide en erkend, en de audits worden gedaan door externe bedrijven die geregistreerd staan bij de grotere certificeringsbedrijven, zoals Veritas, Kema en Cetadrex. Mocht u nog niet overtuigd zijn? Ga dan naar de website van de Arbeidsinspectie. In de uitleg staan beide brancheverenigingen genoemd en hoe je kunt controleren of een schoonmaakbedrijf voldoet aan de NEN 4400-1 norm. Door de keuze te laten vallen op een schoonmaakbedrijf dat aangesloten is bij een van deze twee brancheverenigingen, weet u dat u een bedrijf binnenhaalt waarvan de werkwijze binnen de eisen ten aanzien van het daarbij behorende keurmerk gewaarborgd is."

Keurmerk Schoon en SIEV Keurmerk zijn solide en erkend

De natte dweil

"Buiten de voornoemde keurmerken van beide brancheverenigingen zijn er veel anderen bedrijven actief op de schoonmaakmarkt met eigen keurmerken. Er wordt driftig met de commerciële wervingstoverstokjes gezwaaid. Veel schoonmaakbedrijven zijn niet altijd bekend met de werking van een keurmerk of hebben niet de financiële middelen om voor een gedegen keurmerk te gaan. Zij worden vaak betoverd door uitspraken dat het keurmerk wordt bijgeschreven in het Keurmerkregister. En dat de prijs van het keurmerk c.q. de eisen van een keurmerk zodanig zijn, dat iedereen zich een keurmerk kan veroorloven. Maar wat is een dergelijk keurmerk waard voor het schoonmaakbedrijf of de opdrachtgever? Suggereert de naam van een keurmerk dat u met dit keurmerk een vakbekwaam schoonmaakbedrijf binnenhaalt?"

Afspraken waarborgen

"In de wereld van keurmerken draait het erom dat deze waarborgen dat wat afgesproken en beloofd is, ook nagekomen wordt. En dat externe partijen daarop toezien. U als opdrachtgever wil met een serieus schoonmaakbedrijf in zee. Gebruik uw ondernemersgevoel en ga voor gewaarborgde kwaliteit! Het is zeker niet zo dat een schoonmaakbedrijf zonder enig keurmerk per definitie een slecht bedrijf is. Als het goed is, kiezen zij voor een ander model, waarin zij zelf voor de borging zorgen zonder een keurmerk aan de wand te hebben hangen. Of u gaat met een schoonmaakbedrijf in zee, dat met trots zwaait met het Keurmerk De natte dweil. Ik wens in ieder geval dat uw schoonmaaksprookje uitkomt. En mocht u toch de verkeerde kikker kussen, geen probleem. In sprookjes krijg je altijd een nieuwe kans. Succes!"